kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۹

یک تجربه دلنشین

گفت وگو با پدرام کریمی نویسنده فیلمنامه «زندگی جای دیگری است»

 گفت وگو با پدرام کریمی نویسنده فیلمنامه «زندگی جای دیگری است»
 پدرام کریمی، نویسنده، فیلمنامه نویس و مجری فعال و پرکار تلویزیون است. دارا و ندار، پای پیاده، معراجی‌‌ها و... از دیگر  آثار وی هستند. کریمی با همکاری منوچهر هادی و بابک کایدان، فیلمنامه «زندگی جای دیگری است» را نوشته اند.
* درباره شکل گیری فیلمنامه بگویید. چگونه ایده اولیه به وجود آمد و سپس تبدیل به فیلمنامه شد؟
-  ایده  اولیه براساس دغدغه هرسه ما(هادی، کریمی،کایدان ) شکل گرفت طی جلسات متعدد و مشترکی که هرسه  با هم داشتیم.ما به دنبال مفاهیم مشترک بودیم که هم دلمشغولی خودمان باشد هم مردمی که مخاطب ما قرار می گیرند.به روز بودن و جهانشمول بودن از دیگر نکاتی بود که مدنظرما قرارداشت. فکر می کنم طی 10 جلسه بحث مفصل ما به تم رسیدیم ... و بعد گسترش اش دادیم؛ براساس تجربه ها و گرایش ها و تفکرات شخصی خودمان. تا اینکه به یک طرح جامع که همگی برآن اتفاق نظرداشتیم دست پیدا کردیم . درطی این روند ما در هر بخش یک فاصله ایجاد می کردیم تا شیفتگی نویسنده به فکر و ایده و متن را درخودمان ازبین ببریم .
* فیلمنامه «زندگی جای دیگری است» با همکاری شما و آقای هادی و بابک کایدان نوشته شده. درباره روش گروه در نوشتن فیلمنامه توضیح دهید. چطور تقسیم کار کردید؟
من و بابک پیش از این تجربه نوشتن سه سریال را به صورت مشترک داشتیم و  آقای هادی هم این تجربه را با نویسنده دیگری داشتند. بنابراین هرسه ما با قوانین اولیه کارگروهی آشنا بودیم. دراین میان رفاقت ما نیز خیلی به تسهیل درروند کار کمک می کرد.اما شکل کار به این صورت بود که پس از شکل گیری مسیر داستان ، هریک موظف شدیم براساس آنچه صحبت کردیم طرح داستان را اتود بزنیم و اگر ایده جدید مطابق با تم کار داریم اضافه کنیم.پس از چند روز جلسه می گذاشتیم و کارها خوانده می‌شد و همدیگر را –به شدت- نقد می کردیم.همین روال درهربخش ادامه پیدا می‌کرد. مراحل دیگر به همین صورت سپری می شد تا به یک سیناپس و سپس دیالوگ نویسی و... تا به فیلمنامه کامل رسیدیم.موضوعی که درکار گروهی –روی فیلمنامه- نگران کننده می نماید ،عدم یکدستی زبان شخصیت، تا حدودی سکانس بندی ها – آنچه به کنش و واکنش شخصیت ها برمی‌گردد- است، که ممکن است به یکدستی کار لطمه بزند.به همین دلیل، ما پیش از شروع کار بدون محدویت درباره  شخصیت های اثر به شدت بحث و جدل و تحلیل می‌کردیم که کاملا با زبان و به طور کلی با کنش و واکنش شخصیت آشنا شویم.
*با توجه به اینکه محور مضمونی فیلمنامه «مرگ» است، با چه تمی به این موضوع پرداختید؟ اجتماعی است یا معنوی و یا....؟
خود من قائل به این تقسیم بندی ها نیستم چرا که بعضی مفاهیم همچون مرگ را نمی توان دریک بسترمحدود کرد.تم اثرمرگ آگاهی است با رویکرد اجتماعی وانگهی می توان این اثر را یک اثرمعنا گرا نیز تفسیرکرد ... چرا که هرآنچه انگیزه حرکت شخصیت اصلی فیلم است براساس سفارش‌های اسلامی است.البته آگاهانه درهیچ کجا اشاره مستقیمی به این موضوع نکردیم. چرا که خود درام بار انتقال مفاهیم را به دوش دارد ...
*تبدیل کردن مفاهیمی چون «مرگ» به داستان یا فیلمنامه کار ساده ای نیست. چطور از پس این کار برآمدید که فیلمنامه به معنای واقعی سینمایی باشد؟
-  مرگ یکی از دراماتیک ترین تم ها است که هم از منظرسینمایی هم به نظرمخاطب جذاب می آید.البته تبدیل مفهوم مرگ به یک اثردراماتیک رعایت جزئیات و اصولی را می طلبد چنانچه آثارمختلف و زیادی دراین زمینه ساخته شده است که برخی موفق و تعدادی ناموفق بودند.ما همواره به این فکر می کردیم که آنچه دیگران انجام داده اند را انجام ندهیم از طرفی باید یادمان باشد که این‌گونه مفاهیم اعتقادی درسینما باید با زبان سینما بیان شود و توجه به درام ضروری است.چنانچه درقرآن پیچیده ترین مفاهیم با زبان قصه و داستان بیان شده است و بسیارجذاب معانی منتقل می شود .
* سوال دیگه ای ندارم. شما هر نکته ای درباره فیلمنامه «زندگی جای دیگری است» مایل هستید بفرمایید
-    فیلمنامه زندگی جای دیگری است حاصل یک رفاقت ، همدلی و تجربه بسیاردلنشینی بود که امیدوارم تکرار بشود ...