kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۵۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰

آتش‌بس شکننده؛ رنگ فریب بر ننگ جنایات آل‌سعود

رژیم آل سعود برای ترمیم چهره خود پس از جنایات وحشتناک و برای فریب افکار عمومی، یک آتش‌بس پنج روزه در جنگ یمن را اعلام کرد.



آل‌سعود که در جنگ نابرابر و ناجوانمردانه کنونی و طی حملات هوایی پی در پی، به هیچ یک از اهداف سیاسی و نظامی خود نرسیده و در مقابل، چهره خونخوار خود را با کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه به همه نشان داده و از ادامه این روند نیز به شدت هراس دارد، یک آتش‌بس پنج روزه را اعلام کرده است.
سعودی‌ها برای ترمیم چهره کریه و مخدوش شده خود، مدعی شدند که با این آتش‌بس می‌خواهند به مردم یمن کمک بکنند!
البته، سران ریاض فقط به اعلان آتش‌بس نیاز دارند و به همین خاطر، آتش‌بس کنونی غیر قابل اعتماد و شکننده است. ولی، به گفته کارشناسان، این استفاده ابزاری از آتش‌بس هم نمی‌تواند به جانیان حاکم بر ریاض آبرو و حیثیت بدهد.
آتش‌بس موقت در یمن از دیشب ساعت 23 به وقت محلی به مدت پنج روز آغاز شد. این در حالی است که به گفته «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان، زمان این آتش‌بس قابل تمدید است. برخی کارشناسان با توجه به خلف وعده سعودی‌ها معتقدند که بعید است سعودی‌ها نسبت به این آتش‌بس پایبند بمانند، چرا که آنها در چهارمین هفته تجاوز به یمن نیز اعلام آتش‌بس کردند اما این آتش‌بس تنها چند ساعت دوام آورد.
از سوی دیگر به گزارش  روزنامه الاخبار لبنان، عربستان در آستانه آتش بس، عملیات انتقام‌جویانه‌ای را علیه یمن و ملت این کشور آغاز کرد به طوری که هواپیماهای ائتلاف ساعاتی قبل از آغاز این آتش‌بس را به راه انداختند کشتار جدیدی در صنعا و در این کشتار، به گفته منابع پزشکی و محلی، برای دومین بار از سلاح‌های ممنوعه در سطح بین‌المللی استفاده کردند. اکثر قربانیان کشتار در صنعا را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. این کشتار تنها چند ساعت قبل از آتش‌بس صورت گرفت.  
پایگاه الخبر یمن هم به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که جنگنده‌های سعودی مناطق «النقم»، «سعوان» و «الحفاء» را در صنعا پایتخت یمن هدف قرار دادند که بر اثر آن 89 تن شهید و بیش از 290 نفر دیگر زخمی شدند. همچنین جنگنده‌های سعودی یک ساختمان مسکونی در محله «الحی» واقع در استان تعز یمن را هدف قرار دادند که بر اثر آن 15 تن به شهادت رسیدند. حمله جنگنده‌های سعودی به منطقه «العطفین» در شهرستان کتاف واقع در صعده نیز شش شهید به جای گذاشت که چهار تن از آنها زن هستند. تمام این جنایات در ساعات منتهی به آتش بس صورت گرفت!
از سوی دیگر جنبش مردمی انصارالله یمن اعلام کرد، موفق شده، سامانه دفاعی جدیدی با برد متوسط برای مقابله با حملات هوایی راه‌اندازی کند . به گزارش ایسنا،  سامانه دفاع هوایی جدید جنبش انصارالله می‌تواند به آسانی استتار شود و در جنگ سایبری هم مورد استفاده قرار گیرد. این سامانه مدل پیشرفته سامانه «هاوک» آمریکا است که برد آن از 24 کیلومتر به 40 کیلومتر افزایش یافت و مجهز به سامانه رایانه‌ای رهگیری دقیق اهداف هوایی است.
لشکرکشی سعودی‌ها
 به مرزهای جنوبی
در همین حال و به دنبال تشدید حملات قبایل یمنی به مرز عربستان،  نیروهای مسلح سعودی اعلام کردند، با گردان‌های جدیدی که نام نیروی «ضربتی» را بر آنها گذاشته‌اند، توانایی‌های خود را در نوار مرزی جنوبی عربستان تقویت کرده‌اند. به گزارش الجزیره این نیروها وارد شهر نجران شده و در مسیر خطوط هم مرز با یمن مستقر می‌شوند و از نیروهای ضربت و خودروهای زرهی و توپخانه تشکیل شده‌اند.
تصاویر و گزارش‌های منتشر شده حاکی است سعودی‌ها از ترس ادامه حملات قبایل یمنی به خاک عربستان و ادامه نفوذ آنها، دست به یک لشکرکشی گسترده به این مناطق زده‌اند.