kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰

نمایش قدرت چین و روسیه مقابل آمریکا در دریای سیاه

واحدهایی از نیروهای نظامی روسیه و چین با هدف قدرت‌نمایی در برابر آمریکا و ناتو، رزمایش دریایی 10 روزه خود را در دریای سیاه آغاز کردند.


در حالی که تنها چند روز از رژه بزرگ ارتش روسیه به مناسبت هفتادمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم در مسکو می‌گذرد، واحدهایی از دو ارتش روسیه و چین رزمایش مشترک 10 روزه خود را یکشنبه در دریای سیاه آغاز کردند.
این رزمایش که با حضور شماری از مقامات رسمی و فرماندهان نظامی دو کشور در بندر «نووراسیسک» آغاز شد،‌ طی چهار مرحله و با تمرکز بر دفاع دریایی، تدارکات و محافظت ادامه می‌یابد و پس از آن، قرار است ناوهای چینی و روسی عازم دریای مدیترانه شوند.
هر چند سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته، رزمایش چین و روسیه علیه هیچ کشوری هدف‌گیری نشده است، ولی کارشناسان، این رزمایش را «قدرت‌نمایی مقابل آمریکا»‌ می‌دانند.
روسیه به حضور پررنگ آمریکا در اروپای شرقی و به‌ویژه، مداخله غرب در امور داخلی اوکراین به شدت معترض است و چین نیز به میلیتاریزه کردن شرق  آسیا و دامن زدن واشنگتن به اختلافات مرزی چین و همسایگان اعتراض دارد.
در همین حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، دو کشور چین و روسیه قصد دارند ساختار امنیتی مشترکی را میان خود تعریف و اجرا کنند. افزایش تیرگی روابط میان روسیه و غرب، مناسبات پکن و مسکو را تا سطح روابط راهبردی تقویت کرده است.
کارشناسان مراسم رژه چند روز پیش روسیه در میدان سرخ مسکو را نیز که بسیار بزرگ و بی‌سابقه برگزار شد، نمایش قدرت پوتین مقابل غرب تحلیل کردند.