kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷

بودجه شهری کشور 10 برابر شده است

رشد بودجه شهرداری‌ها صعودی است و در 9 سال گذشته، بودجه شهری کشور 10 برابر شده است.

تبریز- خبرنگار کیهان:

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در نشست تخصصی مدیران کل امور شهری و شوراهای استانداری‌های کشور در تبریز افزود: بودجه سازمان شهرداری‌ها در سال 85 حدود 54 هزار میلیارد ریال بود که ظرف 9 سال 10 برابر شده است.
علی نوذرپور گفت: 54 درصد بودجه شهرداری‌های شهرهای کوچک از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود و میانگین استفاده مردم ساکن در کلان‌شهرها از خدمات شهری 16 میلیون ریال و  ساکنان شهرهای بزرگ 5 میلیون ریال و شهرهای کوچک 1 تا 3 میلیون ریال است.
وی اظهار داشت 20 درصد مردم شهری در 1076 شهر کوچک کمتر از 50 هزار نفر جمعیت سکونت دارند و 22 درصد جمعیت کشور در شهرهای متوسط هستند و در 8 کلان‌شهر، بیش از 30 درصد مردم زندگی می‌کنند. وی با اشاره به حساسیت جدی وزارت کشور به «آمایش سرزمین» تاکید کرد: دولت از این طریق به دنبال دستیابی به توسعه متوازن شهری است. معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یادآور شد: دولت رویکرد تازه‌ای در شهرهای کوچک  دارد تا درآمدها متعادل شود و شکاف‌ها ترمیم گردند. سرانه خدمات شهری در کلان‌شهرها فاصله فراوانی با سرانه خدمات شهری در شهرهای کوچک و بزرگ دارد.
«امیر جعفرپور» مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز اظهار داشت: وضعیت تاکسیرانی در شهرهای بزرگ مناسب نیست. 8400 اتوبوس درون شهری کلان‌شهرها فرسوده بوده و دود تولید می‌کنند. وی افزود: طرح‌های جامع شهری و کنترل ترافیک در شهرهای بزرگ طراحی می‌شود.