kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۴۹۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵
گسترش اعتراضات به ۱۰ شهر آمریکا

بازداشت 6 پلیس متهم به قتل/ معترضان: فریب نمی‌خوریم

در حالی که دادستانی ایالت مریلند سرانجام و تحت فشار شدید افکار عمومی مجبور شد حکم بازداشت شش افسر پلیس نژادپرست را صادر کند اما ادامه اعتراضات در بیش از 10 شهر آمریکا عملا نشان داد که مردم دیگر فریب این ظاهرسازی‌ها را نمی‌خورند.

«فردی گری» جوان سیاهپوست آمریکایی 23فروردین ماه گذشته در شهر بالتمیور پس از ضرب و شتم شدید از سوی شش افسر پلیس به قتل رسید البته این اولین بار نیست که سیاهان در آمریکا توسط پلیس به قتل می‌رسند طی ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی در این باره منتشر شده که با اعتراضات گسترده‌ای نیز همراه بوده است
 در حالی که در اکثر موارد دستگاه قضایی آمریکا پلیس‌های قاتل سیاهپوستان را تبرئه می‌کرد، اما این دفعه و با گسترش موج ناآرامی‌ها از بالتیمور که این شهر را به صحنه جنگ واقعی بین مردم ،پلیس و ارتش آمریکا بدل کرد به سایر شهرها صبح دیروز (شنبه) «مرلین مازبی» دادستان ایالت مریلند در یک نشست خبری اعلام کرد، براساس یافته‌های این دادستانی و نتیجه تحقیقات پزشکی، مرگ این جوان سیاهپوست آمریکایی قتل غیرعمد تشخیص داده شده و بر همین اساس دو تن از شش پلیسی که در بازداشت منتهی به مرگ این جوان شرکت داشته‌اند به اتهام قتل عمد و چهار پلیس دیگر به اتهام قتل غیرعمد در دادگاه محاکمه خواهند شد.
این شش پلیس علاوه بر قتل نفس با اتهاماتی مانند حمله، بدرفتاری و بازداشت در شرایط نامناسب نیز مواجه هستند. به اعتقاد کارشناسان، دستگیری این شش پلیس، نگرانی عمیق سران واشنگتن از گسترش اعتراضات را نشان می‌دهد.
خانواده هشت قربانی خشونت پلیس آمریکا نیز طی ماه‌های گذشته از فرماندار نیویورک خواستند تا یک بازرسی ویژه برای بررسی تمامی پرونده‌های مربوط به کشته شدن خویشاوندانشان به دست پلیس انجام دهد. در میان این افراد می‌توان به مادر «اریک گارنر» که سال گذشته میلادی توسط پلیس نیویورک کشته شد اشاره کرد.
ادامه اعتراضات
در حالی که دولت آمریکا فکر می‌کند با صدور قرار بازداشت برای شش افسر پلیس نژادپرست بالتیمور اعتراضات فروکش خواهد کرد اما مردم بدون توجه به این عوامفریبی دستگاه قضایی آمریکا در بیش از 10 شهر به خیابان‌ها ریختند و فریاد زدند دیگر فریب نخواهند خورد.
در حالی که قانون منع آمد و شد و حکومت نظامی در شهر بالتیمور مرکز ناآرامی‌ها از سوی فرماندار تمدید شده است اما مردم همچنان بی‌توجه به حضور هزاران پلیس و نیروهای ارتش و خودروهای زرهی در خیابان‌ها حضور دارند و خود را برای یک تظاهرات بزرگ در هفته جاری آماده می‌کنند.
اداره پلیس «بالتیمور» نیز  روز پنج‌شنبه اعلام کرد که حکومت نظامی را تمدید می‌کند. کمیسر «آنتونی باتس» در یک کنفرانس خبری از تمدید حکومت نظامی در بالتیمور خبر داد و گفت که احتمالاً راهپیمایی‌های بزرگی در این شهر برگزار خواهد شد.
پلیس بالتیمور روز شنبه(دیروز) نیز اعلام کرد که روز جمعه 38 آمریکایی به علت تظاهرات و 15 تن دیگر هم به علت نقض مقررات منع آمد و شد بازداشت شدند.
اعتراضات به نژادپرستی پلیس آمریکا تنها به بالتیمور منحصر نبود و بسیاری از شهرهای آمریکا طی دو روز گذشته شاهد تظاهرات ضد نژادپرستی بودند و در برخی از شهرها نیز تظاهرات به مناسبت روز جهانی کارگر به تظاهرات ضد نژادپرستی تبدیل شد
روز جمعه در شهر فیلادلفیا معترضان به خیابان‌ها آمدند. نیروهای دولتی نیز  طبق معمول،‌ برای سرکوب معترضان از زور استفاده کرده و با تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی برخورد کردند.
در سیاتل، پورتلند، اورگون، اوکلند و شهرهای کالیفرنیا نیز در روز جمعه  مردم همزمان با اعتراضات روز جهانی کارگر به خیابان‌ها ریختند و تظاهرات ضد نژادپرستی برگزار کردند. بیشترین تعداد بازداشتی‌ها نیز از نیویورک گزارش شده است.
طبق آمار اعلام شده روز جمعه ۱۴۳ نفر به‌جرم مسدود کردن جاده‌ها بازداشت شدند. علاوه بر این شهرها می‌توان به ادامه اعتراضات در واشنگتن، دنور، فرگوسن و شیکاگو نیز اشاره کرد.
 شبکه تلویزیونی سی.ان.ان نیز گزارش داد طبق برآورد پلیس فدرال آمریکا(اف.بی.آی) بین سال‌های 2003 تا 2009 میلادی پلیس این کشور 98 میلیون نفر را بازداشت کرده که پنج هزار مورد به قتل افراد بازداشت شده منجر شده است.