kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
با هدف تحکیم جایگاه فرزند خود

شاه عربستان قدرت ولیعهد را محدودتر کرد

محدود کردن اختیارات ولیعهد جدید و تلاش برای ادغام گارد ملی در وزارت دفاع، جدید‌ترین اقدامات پادشاه عربستان در راستای حذف رقبا و زمینه‌سازی برای به قدرت رسیدن فرزندش است.

به گزارش تسنیم، پادشاه عربستان با صدور حکمی و در راستای محدود کردن اختیارات ولیعهد جدید، دربار سلطنتی و دفتر ولیعهد را ادغام کرد. «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، عصر جمعه حکمی جدید صادر کرد که به موجب آن دیوان ولیعهدی به دیوان پادشاهی ملحق می‌شود. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در این ارتباط نوشت: «این فرمان پادشاهی بنا به درخواست «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد صادر شده است.»
همچنین حکم اخیر «ملک سلمان» تصریح می‌کند که کمیته‌ای به ریاست دیوان پادشاهی جهت تکمیل مراحل و مقدمات سازمانی و اجرایی لازم برای این اقدام، تشکیل شود. این حکم در چارچوب افزایش اختیارات پادشاه و با هدف محدود کردن اختیارات «محمد بن نایف» ولیعهد جدید عربستان سعودی صورت می‌گیرد.«ملک سلمان» چهارشنبه هفته گذشته در اقدامی شبه کودتا، «مقرن بن عبدالعزیز» را از ولایت‌عهدی برکنار و « محمد بن نایف» را به عنوان ولیعهد و پسرش « محمد بن سلمان» را به عنوان جانشین ولیعهد منصوب کرد. این اقدامات پادشاه عربستان را کارشناسان به عنوان تصفیه قدرتی تحلیل کرده‌اند که هدف آن زمینه‌سازی برای به قدرت رسیدن فرزند «ملک سلمان» است.