kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
با اصلاح دولت

قیمت خرید تضمینی گندم همان 1155 تومان شد

مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره گفت: نرخ خرید تضمینی گندم همان 1155تومان تصویبی دولت است.

علی خان‌محمدی در گفت‌‌وگو با فارس اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان‌هایی که برداشت گندم در آنها آغاز شده مطابق نرخ مصوب دولت یعنی 1155 تومان است.
وی افزود: به گفته گندمکاران با آغاز فصل برداشت گندم دولت در ابتدا و آن هم به مدت دو روز با نرخ 1150 تومان یعنی پنج تومان کمتر از نرخ مصوب اقدام به خرید گندم کرد، ولی بعد از دو روز قیمت اصلاح و گندم با نرخ 1155 تومان از کشاورزان خریداری شد.
مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور تصریح کرد: همچنین مابه‌التفاوت خرید گندم در آن دو روز به حساب کشاورزان واریز شده است.
به گزارش فارس؛ دولت در مهرماه سال 93 نرخ خرید تضمینی گندم معمولی را 1155 تومان و نرخ خرید تضمینی گندم دوروم را 1188 تومان اعلام کرده بود که این نرخ در مصوبه جدید که در تاریخ 94/1/26 (در فصل برداشت گندم) به وسیله روزنامه رسمی کشور منتشر شد با 5 تومان کاهش 1150 تومان گندم معمولی و 8 تومان کاهش قیمت گندم دوروم 1180 تومان اعلام شد.
براساس این گزارش: نرخ خرید تضمینی گندم مورد انتقاد گندمکاران و بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی است و این افراد نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم را باتوجه به هزینه‌های تمام شده حدود 1500 تومان عنوان می‌کنند.
در همین حال علی قنبری؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم در 15 فروردین سال جاری تاکنون بیش از 400 هزار تن گندم از کشاورزان هشت استان کشور خریداری شده است.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه سال گذشته در همین مقطع زمانی 325 هزار تن گندم به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شده بود، افزود: مقدار خرید سال جاری 75 هزار تن نسبت به سال قبل رشد یافته است.
قنبری با رد این مطلب که افزایش میزان خرید سال جاری به دلیل برداشت زودهنگام گندم در برخی استان‌هاست، تشریح کرد: در سال گذشته تا این تاریخ 9 استان کشور وارد عملیات خرید تضمینی شده بودند؛ این درحالی است که در سال جاری تاکنون هشت استان خرید را انجام می‌دهند.