kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۴۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
نگاهی به وضعیت کارگران در روز کارگر

چرخه پیشرفت اقتصادی با همت بلند کارگران(گزارش روز)

گروه گزارش

دستانشان ترک برداشته، اما این ترک‌ها در طول سالیان طولانی یک لطف بزرگ برای آنها داشته و آن افزایش صبر آنها و ساختن کشور با همین دستان است.
کارگران را می‌گویم، حال این کارگر می‌خواهد پدر من باشد یا شما فرقی ندارد همین دستان است که سال‌های سال موجبات ایستادگی ما در برابر زیاده‌‌خواهی‌های دشمنان را فراهم آورده است، جایی که پس از انقلاب بزرگ اسلامی ایران کشورمان با تکیه بر دستان توانمند نیروهای داخلی سعی در کاستن وابستگی در عرصه‌های گوناگون از جمله عرصه صنعت به سایر کشورها داشته است.
با گذشتن از روزکارگر کم لطفی است اگر یادی از این قشر زحمتکش کشورمان نکنیم. کارگرانی که بارها و بارها در تاریخ انقلاب اسلامی اثبات کرده‌اند که به عنوان عناصری همیشه در صحنه برای موفقیت نظام از هیچ کوششی فروگذار نبوده‌اند. چه در ایام انقلاب که کارگران نیز در کنار سایر اقشار مردم برای نه گفتن به حکومت قبلی به صحنه آمدند و به جد در طول دوران دفاع مقدس که بسیاری از کارگران با حضور در میدان نبرد با دشمن از اسلام وانقلاب دفاع کردند و البته حضور استوار این قشر زحمتکش در عرصه صنعت برای بی‌اثر کردن تحریم‌های اقتصادی دشمن تنها بخشی از حضور جانانه این قشر در موفقیت‌های نظام بوده است.
لزوم تکریم کارگران
بی‌شک کارگرانی که همواره در طول سالیان اخیر به عنوان یکی از ستون‌های اصلی نظام ایفای نقش کرده‌اند نیازمند تکریم بیشتر و فرهنگسازی مناسب برای ارائه خدمات به این قشر هستند.
رهبر معظم انقلاب نیز با دیدگاهی جامع و بی‌کم و کاست در دیدار با کارگران در خصوص لزوم تکریم کارگران و ارزش نهادن به جایگاه این قشر موثر در کشورمان می‌فرمایند: «در مناسبت روز کارگر، معمول است که صاحبان قلم و بیان و گویندگان و نویسندگان به مناقب قشر کارگر می‌پردازند؛ که البته بجا است. با قطع نظر از اینکه گفتن و نوشتن چقدر در بالا بردن و ارتقا بخشیدن به رتبه‌ کارگر دارای ارزش و اهمیت است، منقبت اصلی و محوری برای نیروی کار در یک جامعه این است که کارگر با تن خود، با جان خود، با مغز خود، حرکت پیشرفت کشور و آسایش مردم را تأمین می‌کند. درست است که عوامل دیگری هم در این عرصه مؤثرند - مانند نیروی سرمایه، نیروی مدیریت - و در جای خود باید قدر آنها هم دانسته شود، ولی کارگر این کار را با جسم و جان خود انجام می‌دهد؛ این یک ارزش مضاعف است.
اگر در یک کشوری نیروی انسانىِ کار نباشد، یا ضعیف باشد، یا غیرماهر باشد، یا فکر او و ذهن او دستخوش جریانات سیاسی گوناگون باشد، آن کشور فلج خواهد شد. شما مجموعه‌ کارگری کشور ستون فقراتید، و به طور عمده شما هستید که از فلج شدن کشور جلوگیری می‌کنید؛ این باید دانسته شود، این را باید همه‌ مردم بفهمند و بدانند. هم در عرصه‌ فرهنگ‌سازی باید مردم به ارزش کار پی ببرند؛ هم در عرصه‌ عملی، قانونگذاران و مجریان باید به طور دائم این عناصر را مورد توجه قرار دهند. اگر قشر کارگر در یک کشوری برخوردار از رفاه بود، برخوردار از امید بود، برخوردار از امنیت شغلی بود، حرکت این کشور به سوی پیشرفت، آسان خواهد شد؛ این یک حقیقتی است؛ این را باید همه‌ ما درک کنیم.
بنده اعتقاد دارم که در کشور ما اهمیت طبقه‌ کارگر حتّی از این هم بالاتر است. آنچه گفته شد، مربوط به همه جا است، مربوط به همه‌کشورها است؛ اما در اینجا یک چیز مضاعفی هم وجود دارد و آن این است که کارگران علاوه بر انجام دادن وظایف شغلی، وظایف انقلابی و کشوری را هم خوب انجام دادند.»
نیاز توجه بیشتر به معیشت کارگران
 این قشر زحمتکش کشورمان به تبع گذر زمان و افزایش نیازهای اجتماعی نیازمند توجه بیشتری هستند.
علی رضایی کارگر جوانی است که در یک ساختمان نیمه‌کاره با او همکلام می‌شویم. علی که درسش را در دوران دانشگاه به دلیل مشکلات مالی رها کرده است به گزارشگر کیهان می‌گوید: از بچگی در کنار درس خواندن کار هم می‌کنم ولی متاسفانه بیشتر کارفرمایان بعد از سه چهار ماه کار کردن برای فرار از بیمه ما را از کار بیکار و نفرات جدید استخدام می‌کنند.این کارگر در ادامه می‌گوید: من مجرد هستم ولی باید خرج پدر و مادر پیرم را بدهم و به همین دلیل هم بود که دانشگاه را نیمه‌کاره رها کردم تا بیشتر کار کنم چون بیشتر جاهایی که ما برای کار مراجعه می‌کنیم شرایط خیلی سختی را پیش رویمان می‌گذارند. ما هم مجبوریم به جاهایی برای کار کردن مراجعه کنیم که حتی دستمزد حداقلی وزارت کار را هم به ما نمی‌دهند.
رضایی در پایان می‌گوید: امیدوارم مسئولان فکری کنند تا وضعیت کارگرانی مثل ما حداقل سازماندهی شود. من از بچگی تا حالا در حال کار کردن هستم ولی حتی یک ماه هم برای من بیمه رد نشده است!
عملکرد ضعیف دولت
برای روشن‌تر شدن وضعیت فعلی جامعه کارگری کشورمان سراغ دبیرکل خانه کارگر می‌رویم.
علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر در خصوص وضعیت فعلی کارگران به گزارشگر کیهان می‌گوید: «در ماده 41 قانون کار در یک بند دو جزئی به موضوع تورم اشاره شده است که این موضوع براساس حرفه‌ها و شغل‌های مختلف است.»
وی می‌افزاید: «بند دوم این ماده بدون در نظر گرفتن شرایط فقط براساس معیشت کارگران به تعیین دستمزد می‌پردازد. آخرین سبد کارگران توسط وزارت کار در سال 1383 منتشر شده است که ما نیز براساس این سبد از سال 83 تاکنون حداقل هزینه‌های زندگی کارگران  را در جدولی تنظیم کردیم و البته معتقدیم که این سبد یک سبد علمی است. اما آنچه که توسط وزارت کار در خصوص دستمزد کارگران  انجام شده است تنها نیمی از مزدی است که ما براساس تورم موجود در کشور برای حداقل هزینه‌های کارگران تعیین کرده بودیم.»
محجوب در ادامه می‌گوید: ما انتظار داریم تا حداقل دستمزد مورد نظر ما به کارگران پرداخت شود و اگر این موضوع صورت پذیرد ما می‌توانیم امیدوار باشیم که کارگرها از حداقل‌ها برخوردارند.
نماینده مردم تهران درمجلس عنوان می‌کند: در بحث بیمه کارگران اشکالاتی در اجرای تعهدات بیمه‌ای داریم که باعث شده تا روند کار روان اجرا نشود. قانون در این خصوص خشک است و متاسفانه مسئولان تامین اجتماعی نیز سخت‌تر از قانون با کارگران برخورد می‌کنند. در سطوح بیمه‌ای برخلاف آنچه که ما انتظار داریم خدمتگزاران آن‌گونه که مورد رضایت خدمت گیرندگان باشد خدمات ارائه نمی‌دهند. کارگران انتظار دارند که به بهترین وجه به آنها خدمات بیمه‌ای ارائه شود.
این نماینده مجلس در ادامه می‌گوید: در حال حاضر عملا کاری شده است که کارفرماها مانع از بازنشسته شدن کارگران شوند زیرا کارفرمایان مکلف به پرداخت 100 درصد حق بیمه کارگران شده‌اند و تخلفاتی نیز در این خصوص صورت گرفته است.
وی افزود: مستمری‌بگیران ما نیز سالهاست که مشکلات مربوط به خودشان را دارند و ما خواستار نزدیک شدن سطوح مزدی به یکدیگر هستیم.
محجوب خاطرنشان می‌کند: در بحث مسکن کارگران نیز دولت بحث مسکن اجتماعی را در دست دارد که امیدواریم امسال در این خصوص به نتیجه برسیم.
نارضایتی قانونگذاران از وضعیت فعلی
مشکلات مادی این روزهای کارگران که به تبع این مشکلات، معیشت کارگران نیز دچار مشقت‌هایی شده است ما را وادار می‌کند تا بار دیگر عملکرد دولت در رقم تعیینی برای دستمزد کارگران را مورد بررسی قرار دهیم.
 نادر قاضی‌پور عضو فراکسیون کارگری مجلس در این خصوص به گزارشگر کیهان می‌گوید: فراکسیون کارگری شدیدا به دستمزد کارگران در سال 94 معترض است و ما نگران آسیب دیدن توانمندی جسمی و روحی کارگران و خانواده‌های آنها هستیم.
وی می‌افزاید: متاسفانه دولت برای پشتیبانی از کارگران از طریق بن کارگری و سایر موضوعات همچون بهداشت و درمان کار مورد رضایت ما را انجام نداده است.
قاضی پور در ادامه می‌گوید: در رابطه با بحث مسکن نیز 50 درصد کارگران فاقد مسکن هستند که به نظر ما باید این نفرات تحت پوشش مسکن مهر قرار بگیرند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: پیامبر اعظم(ص) نیز همواره بر لزوم اهمیت کار کارگران تاکید کرده‌اند. قانون ما کامل است اما متاسفانه در خصوص کارگران ناقص اجرا می‌شود.
حمایت از تولیدداخلی لازمه بهبود وضعیت کارگران
درکناردولت اما به نظر می‌رسد برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران خود ما نیز می‌توانیم نقش مهمی را ایفا کنیم.
در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که با وجود تلاش‌های بسیار کارگران زحمتکش کشورمان در عرصه‌های متفاوت، واردات بی‌حساب و کتاب کالاهای بی‌کیفیت از آن سوی مرزها زمینه تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و به تبع آن زمینه بیکاری بسیاری از کارگران زحمتکش و بعضا باتجربه کشورمان را فراهم آورده است. جایی که متاسفانه عده‌ای در سال‌های اخیر در بسیاری از موارد برای کسب منفعت بیشتر سعی در کاستن ارزش برند ایرانی و در مقابل وجهه دادن به کالاهای بی‌کیفیت خارجی داشته اند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره هوشیارانه خود در دیدار با کارگران و فعالان عرصه تولید موضوع را برای ما روشن می‌کنند، «دوستان و مسئولان گزارش‌هایی درباره حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی می‌دهند که این کارها انجام گرفته است. خیلی خوب، خداوند به هر کاری که با نیت صحیح انجام می‌گیرد، برکت بدهد ولی باید کار به صورت جدی و محوری دنبال شود که این بر عهده‌ همه‌ مردم است. این فرهنگ‌سازی که عرض کردیم، یک بخش مهمش اینجا است.
 ما گفتیم تولید داخلی،کار ایرانی و سرمایه‌ ایرانی. این معنایش این است که زرق و برق نام‌های فرنگی چشم‌ها را به خودش جلب نکند. همه بدانند که این محصولی که دارند می‌خرند، می‌تواند یک کارگر ایرانی را برخوردار کند یا یک کارگر خارجی را برخوردار کند. البته ما همه‌ بشریت را دوست داریم، اما خب کارگر ایرانی دارد برای سربلندی این کشور تلاش می‌کند و جزو مغتنم و عزیز پیکره‌ این ملت است و باید او را تأیید و تقویت کرد. بعضی‌ها این را نمی‌فهمند و درک نمی‌کنند، یا برایشان نشانه‌ تولید ایرانی و تولید خارجی فرق نمی‌کند یا حتی بعکس، به جای اینکه دنبال نشانه‌ تولید ایرانی بگردند دنبال نشانه‌های تولید خارجی می‌گردند که این انحراف و خطا است.همه‌ مردم مخاطب این بیانند.
من تأکید می‌کنم، اصرار می‌کنم، از همه‌ی ملت ایران درخواست می‌کنم، بروید به سمت مصرف تولیدات داخلی، این کار کوچکی نیست، این کار کم‌اهمیتی نیست، این یک کار بزرگ است. البته دستگاه‌های حکومتی و دولتی در این جهت وظیفه‌ مضاعف دارند. فلان وزارتخانه، فلان سازمان، فلان اداره وقتی می‌خواهد جنس داخلىِ خودش را تأمین کند، مطلقاً باید از جنس خارجی استفاده نکند و باید سراغ تولیدات داخلی بروند. از این طرف هم از تولید کننده‌ داخلی چه آن مدیر، چه آن کارگر، چه آن سرمایه‌گذار خواسته می‌شود و اصرارم بشود که کار را تمیز، درست و کامل ارائه دهند. هر دوی این‌ها اشاره‌ اسلام و دستور دین مقدس ما است. استحکام کار را خدا از ما خواسته است، احترام به کارگر را هم خدا از ما خواسته است. امنیت زندگی و شغلی کارگر را نیز خدا از ما خواسته است همچنان که امنیت سرمایه را هم خدا از ما خواسته است.»
در هر حال امیدواریم گذر ما بر نقش موثر کارگران در کشورمان که بخشی موثر از جامعه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ستونی از انقلاب را تشکیل می‌دهند تلنگری باشد تا به امنیت شغلی و وضعیت اجتماعی این قشر زحمتکش کشورمان توجه بیشتری شود.
 دیدن کارگران و تاثیرگذاری آنها در جامعه را شاید بتوان ساده‌ترین کار برای مسئولان دانست. کارگرانی که همواره در طول سال‌های پس از انقلاب با حضور همیشگی شان در صحنه، وفاداری خود به نظام و انقلاب را اثبات کرده‌اند این روزها نیازمند توجه بیشتری هستند.