kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
معاون وزیر سابق تجارت:

هم اکنون هرج و مرج در تنظیم بازار به‌وجود آمده است

معاون وزیر سابق تجارت و صنعت از عملکرد ستاد تنظیم بازار در شروع سال 94 انتقاد کرد.


محمدعلی ضیغمی در گفت‌وگو با نسیم اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار بالاترین مرجعی است که می‌تواند در خصوص تنظیم بازار کالاهای اساسی تصمیم‌گیری کند و باید فرا دستگاهی عمل کند.
ضیغمی با اشاره به اختلافات موجود میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت بیان کرد: اختلاف نظر بین وزارت صنعت و کشاورزی در ستاد تنظیم بازار طبیعی است و در گذشته هم وجود داشته است، اما بهتر است که تصمیماتی که در کمیسیون‌های تنظیم بازار گرفته می‌شود کارشناسی‌تر باشد تا خروجی آن‌ها در ستاد تنظیم بازار بتواند مشکلات تأمین و توزیع کالاهای اساسی مردم را برطرف کند.
وی در پاسخ به این سؤال که وزارت جهاد کشاورزی ادعا می‌کند که ابزار لازم برای تنظیم بازار در اختیار ندارد، عنوان کرد: قبل از این هم تنظیم بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، اما در تنظیم بازار مسئله اصلی، مسئله تأمین کالاهاست و تأمین کالا هم به موجودیت کالاها مربوط می‌شود یعنی تولید داخل بعلاوه واردات که در حال حاضر در اختیار یک وزارتخانه تولیدی است.
معاون وزیر سابق تجارت با بیان این مطلب که «وقتی تنظیم بازار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد مشکل خواهیم داشت» گفت: وزارت جهاد کشاورزی یک نهاد تولیدی است که در خصوص تأمین کالاها تمام وظایف را در اختیار ندارد، بنابراین قانون انتزاع مشکلی را در زمینه تنظیم بازار حل نکرد.
ضیغمی با انتقاد از وضعیت موجود تنظیم بازار در کشور تصریح کرد: در حال حاضر در انجام وظایف مربوط به مدیریت بازار جزیره‌ای نگاه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هرج و مرج در تنظیم بازار به وجود آمده به شکلی که وزارت صنعت تنها به فکر بازار است و وزارت جهاد کشاورزی بدون توجه به بازار و تبعات گران شدن کالا تنها جانب تولید را می‌گیرد.
معاون وزیر سابق تجارت گفت: این نگاه‌ها مشکل ساز شده و اجازه گرفته شدن تصمیم به هنگام و به موقع درست را از تصمیم‌گیران می‌گیرد.
ضیغمی تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار باید در نهاد ریاست جمهوری باشد که حرف بازار و تولید کننده را بشنوند، بعد تصمیم‌گیری کند.
وی با انتقاد از نادیده گرفته شدن جایگاه مصرف کننده در ستاد تنظیم بازار به نسیم یادآور شد: در حال حاضر مصرف کننده تریبون مشخصی در ستاد تنظیم بازار ندارد و اگر حرف تولید کننده و بازار در این جلسات شنیده می‌شود، متأسفانه کرسی که صرفاً منعکس کننده حرف مصرف کننده باشد در ستاد تنظیم بازار وجود ندارد.
معاون سابق تجارت گفت: انجمن‌های حامی حقوق مصرف کنندگان باید در ستاد تنظیم بازار حاضر شوند تا حرف مصرف کننده هم شنیده شود.
ضیغمی در پایان بیان کرد: اگر تصمیمات بخشی و جزیره‌ای از دستگاه‌ها دور شود می‌توانیم امیدوار باشیم وضعیت بازار بهتر شود.