kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱

شاهزاده‌های سعودی چگونه سر یکدیگر را زیر آب می‌کنند؟(گزارش خبری)

تاریخ حیات خاندان آل سعود مملو از جنگ قدرت و توطئه‌های فراوان شاهزاده‌های سعودی علیه یکدیگر است.



حکومت سعودی در ظاهر همواره حکومتی منسجم و آرام نشان داده است، اما برخلاف این ظاهر آرام و انسجام، اختلافات بسیاری خاندان حاکم بر عربستان یعنی آل‌سعود را فراگرفته است. شاید عده‌ای ندانند که رژیم آل‌سعود شاهدترورهای سیاسی متعددی بوده که برخی از آنها موفق و برخی دیگر ناکام مانده‌اند.
به گزارش مشرق، ترور «فیصل بن عبدالعزیز»، پادشاه وقت سعودی به دست برادرزاده‌اش در سال 1975 میلادی معروف‌ترین و مهم‌ترین تروری است که رژیم سعودی شاهد آن بوده است. تحلیل‌های بسیاری درباره دلایل کشته‌شدن ملک فیصل به دست برادرزاده‌اش که نام او نیز فیصل بوده، ارائه شده است. برخی اظهار داشته‌اند که آمریکا و رژیم صهیونیستی در پس این ترور قرار دارند در حالی که برخی دیگر از انتقام‌گیری فیصل از عمویش به خاطر کشتن برادرش شاهزاده «خالد» در دهه شصت قرن بیست سخن می‌گویند که دلیل آن هدایت یک تظاهرات ضدحکومتی و تلاش برای تصرف مقر تلویزیون رسمی عربستان بوده است.
به اعتقاد این عده فیصل و شاهزاده خالد به همراه 23 نفر از همراهانش در این توطئه کشته می‌شوند. از سوی دیگر ترور شاهزاده «منصور بن عبدالعزیز» نیز به شیوه‌ای مبهم در سال 1951 صورت گرفت. «منصور بن عبدالعزیز» با اینکه از دیگر برادرانش مانند سعود و فیصل و حتی خالد و فهد کوچک‌تر بود، اما «عبدالعزیز بن سعود»، پدرش و بنیانگذار پادشاهی سعودی وی را بر تمام آنها ترجیح می‌دادو به همین دلیل دو منصب وزارتی جنگ و پرواز را توامان به وی سپرد. تحلیلگران روایت‌هایی را که مرگ شاهزاده منصور را ناگهانی و یک باره بیان می‌کنند نمی‌پذیرند، بلکه اعتقاد دارند که برادران بزرگ‌ترش وی را به خاطر نفوذ بسیارش و مطرح شدن به عنوان مهم‌ترین گزینه جانشینی پس از «ملک عبدالعزیز» ترور کردند.اما در میان ترورهای موفقی که در بالا ذکر برخی آنها رفت، ترورهای ناموفقی نیز در خاندان سعودی صورت گرفته که اینجا به دو مورد آنها اشاره می‌شود.
یکی از مهم‌ترین ترورهای ناکام رخ داده در عربستان سعودی، تلاش برای قتل شاهزاده «محمد بن نایف بن عبدالعزیز»، معاون وقت وزیر کشور عربستان سعودی است، وی 4 بار در معرض ترور قرار گرفت که آخرین آنها در سال 2009 میلادی رخ داد اما تمام آنها ناکام ماندند. یکی دیگر از ترورهای ناکام مربوط به دکتر «سعدالفقیه» یکی از ارکان و ستون‌های اصلی جریان معارض در عربستان سعودی است. وی در سال 2003 هدف قرار گرفت اما ترور وی نیز ناکام ماند.