kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
در سفر به عمان و پاکستان صورت گرفت

رایزنی های منطقه‌ای ظریف برای حل بحران یمن

روز گذشته وزیر امور خارجه برای رایزنی در مورد تحولات یمن به عمان و پاکستان سفر کرد و با مقامات این دو کشور به رایزنی پرداخت.

ظریف در بدو ورود به مسقط مورد استقبال یوسف بن علوی قرار گرفت و با خودرویی که وزیر خارجه عمان راننده آن بود، به محل دیدار رفت.
وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار خود با همتای عمانی خود در جمع خبرنگاران حاضر و به چند سوال پاسخ گفت.
وی با قدردانی از نقش پادشاه عمان در قبال مساله هسته‌ای و به خصوص ایفای نقش وی در موضوع هسته‌ای گفت: مرحله اخیر مذاکرات هسته‌ای با نقش ویژه عمان و مداخله ویژه شخص پادشاه شروع شد.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه گمان می‌کنم همه هیئت‌ها علاقه‌مند باشند از مسقط دیدار کنند، افزود: البته هنوز تصمیمی گرفته نشده است. در مورد هیچ جا تصمیمی گرفته نشده است. ما و دوستان عمانی روابط‌مان آنچنان گسترده و نزدیک است که همیشه با هم در مذاکره و تبادل نظر هستیم.
وی ادامه داد: من مایل بودم که از این فرصت هم استفاده کنم برای پی‌گیری روابط دوجانبه و ارائه آخرین تحولات در موضوع هسته‌ای هم برای ایجاد و تقویت روابط منطقه‌ای و هم برای مشورت در موضوعات منطقه‌ای از جمله و به ویژه یمن.
ظریف در پاکستان
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بی‌نظیر بوتو مورد استقبال سجال حیدر مدیرکل غرب آسیا، آسیای میانه و ایران وزارت خارجه پاکستان قرار گرفت. و بلافاصله راهی محل دیدار با سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجی شد.
وزیر خارجه کشورمان در سفر یک روزه خود به اسلام‌آباد مسائل مهم دوجانبه و منطقه‌ای از جمله تحولات یمن را با مسئولان پاکستانی مورد بحث و تبادل نظر قرارداد.
وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران و پاکستان هر دو با خطر افراط و تروریسم روبرو هستند، بر ضرورت تقویت همکاری‌ها بین ۲ کشور در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تأکید کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی از شهادت 8 مرزبان ایرانی ابراز تأسف کرد و گفت: متاسفانه ایران و پاکستان هر دو با خطر افراط و تروریسم مواجه هستیم و متاسفانه شاهد شهادت 8 مرزبان کشورمان به دست تروریست‌ها بودیم.
ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است، گفت: معتقدیم باید با پاکستان به عنوان یک کشور مهم در منطقه در این زمینه همفکری داشته باشیم.
پیش  از این نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد تا قبل از نشست‌های دیپلماتیک از جمله با ایران و ترکیه و مشخص شدن نتیجه، عجله‌ای ندارد که برای مشارکت یا عدم مشارکت در حمله علیه یمن تصمیم بگیرد.
همچنین قائم مقام وزارت خارجه ایران در دیدار با رئیس پارلمان لبنان درباره تفاهم لوزان و آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله حمله نظامی عربستان به ملت یمن بحث و گفت‌‌وگو کرد.
سرمدی پیش از سفر به لبنان به الجزایر رفت و ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره اوضاع یمن، خواستار مساعی کشورهای عربی و اسلامی از جمله الجزایر برای توقف تجاوز علیه مردم و کشور یمن و آغاز ارسال کمک‌های انسان دوستانه به آسیب دیدگان جنگ شد. سرمدی در سفر دوره‌ای خود با مقامات تونس و الجزیره نیز رایزنی داشت.