kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷
تجلیل از «ابراهیم حاتمی‌کیا»به عنوان دیده‌بان هنر انقلاب

حاتمی‌کیا: دعا کنید در بستر نمیرم (اخبار ادبی و هنری)

آئین تجلیل از سی‌سال تلاش «ابراهیم حاتمی‌کیا» با عنوان «ابراهیم، دیده‌بان هنر انقلاب» در خبرگزاری فارس برگزارشد.
  این مراسم دیروز، همزمان با روز هنر انقلاب و به پاس 30 سال تلاش متعهدانه ابراهیم حاتمی‌کیا در به تصویر کشیدن ارزش‌های انقلاب و رشادت‌های فرزندان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس با حضور مسئولین و هنرمندان در تالار اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.
حاتمی‌کیا: دعا کنید در بستر نمیرم
ابراهیم حاتمی‌کیا در مراسم بزرگداشت خود در خبرگزاری فارس گفت: حاج قاسم محبت دارد که مرا می‌بیند. من خاک پای او هستم. واقعا دلم می‌خواست که این جسارت را داشتم که میان این بچه‌‌ها و رزمنده‌‌ها باشم.
حاتمی‌کیا تاکید کرد: خدا را شاکرم کارهای بزرگی صورت گرفت. البته خودم را هم گول نمی‌زنم. زیرا آقا مرتضی(آوینی) یاد داد که خودمان را گول نزنیم «الاعمال به النیات» به گفته این شخصیت برجسته فرهنگی نمی‌دانم چرا چند وقت است تصویر بچه افغانی که در سوریه می‌جنگید و داعش سرش را بریده، از جلوی چشمم مدام عبور می‌کند. هر بار می‌آیم (بغض) ... خجالت می‌کشم (بغض)... که در سوریه نبودم و این نوجوان ... احساس می‌کنم عقب افتاده‌ام زیرا یک وقتی خود را پیشرو می‌دانستم ولی وقتی جبهه آن‌قدر وسعت گرفت، می‌بینیم که خیلی عقب هستیم (بغض)... نه من کار زیادی نکردم  .
وی اضافه کرد: یک وقتی می‌گفتم بچه‌‌های نیروی قدس چکار می‌کنند؟ آن روزگار تمام شده حالا ما سرداریم... حالا ما هستیم؛ بعد از بوسنی این احساس را داشتم. وقتی داعشی‌ها به میان آمدند موضوع خاورمیانه مطرح شد. آن روز دیدم که چقدر عقبیم و حرف‌هایی برای گفتن داریم و عالم سینمای ما با این حرف‌ها غریب است.
کارگردان فیلم «چ» گفت: این موضوعاتی که گفتم مسئله عالم سینمای ما نیست. حتی مسئله مسئول ما هم نیست که وارد این حوزه شود. ما همچنان گیر کوچه‌پس‌کوچه‌‌های تنگ هستیم که به این مسئله می‌پردازیم. ولی شرمم می‌آید از جشنواره فیلم فجر پارسال. زیرا جای افتخار برای جمهوری اسلامی ایران ندارد که جشنواره‌اش این‌گونه باشد این موضوع سر را زیر برف کردن است.
حاتمی‌کیا با بیان اینکه مخاطبم نه آقای ایوبی است گفت: معتقدم امسال آنها مهمانند. صحبت من با مسئولین اصلی این حوزه است؛ جمهوری اسلامی کجا و از این ارزشها و حرف‌‌ها کجا؟ آن پاسدارانی که در سوریه شهید می‌‌شوند کجا،‌آن حرف‌ها کجا؟ کجای منظومه هنر ایران می‌تواند در این مهم جای گیرد و درباره آن حرف بزنیم.
وی در پایان گفت: خدا عاقبت‌مان را به خیر کند. آقای شرف‌الدین رئیس سازمان سینمای دفاع مقدس! دعا کنید در بستر نمیرم! دعا کنید عاقبت به خیر شویم!
موسوی: حاتمی کیا در جایی که باید باشد حاضر است
سید نظام موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس در مراسم یاد شده گفت: حاتمی‌کیا منتقد و شورشگر انقلابی بوده اما آنجایی که، در لحظه‌ای که باید می‌بود حاضر بوده است.
مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: من از خاطرم نمی‌رود در مقاطع مختلف دوم خرداد 76 که حتی آقای حاتمی‌کیا به لحاظ سیاسی گرایش به آن سمت داشت اما زمان دوم خرداد که بحث جامعه مدنی مطرح شد، ایشان از خاتمی سوال کرد که جایگاه ارزش‌ها در جامعه مدنی کجاست؟ این سئوال خیلی‌ها را به فکر واداشت. در مقطعی و روزگاری که، قرار بود چفیه بسیجی و عنوان بسیجی در زمان ترور یک شخصیت سیاسی به عنوان یک عامل پلیدی و تهاجمی و ترور مطرح شود، اولین کسی که آمد و با مقاله «شهر آلوده است» در برابر تعرض و متهم کردن عنوان بسیجی، موضع گرفت ابراهیم حاتمی‌کیا بود.
طالب‌زاده: ابراهیم یکی از علامت‌ها در زمان است
نادر طالب‌زاده یکی از سخنرانان این مراسم نیز بیان کرد: ابراهیم حاتمی‌کیا یک علامت در زمان است.   در برنامه‌ راز که با حسین بهزاد حضور یافته بود قطعه‌ای از مصاحبه ابراهیم همت را پخش کردیم. همواره سؤال این بود که این فیلم حاصل تلاش چه کسی است؟ از این رو در برنامه راز مصاحبه را از اینجا شروع کردیم.
این کارگردان همچنین گفت: قدردانی از کسانی که «زمان» را می‌شناسند و متوجه اصل مطلب هستند که انقلاب اسلامی اتفاقی است که تاریخ منتظرش بوده، بسیار پسندیده است زیرا امروز شاهد تحول عظیمی هستیم که اتفاقاتی را در پی خواهد داشت. یمن موضوع کمی نیست اما باید بدانیم انقلاب پاسدارانی دارد که اولین نکته آنها فرزند زمان بودنشان است.
ده‌نمکی: حاتمی‌کیا را فقط برای گل دادن نخواهید
مسعود ده نمکی در بخش دیگری از برنامه تجلیل از دیده‌بان هنر انقلاب سخنرانی کرد.
این کارگردان سینما گفت: آنجایی که شهید آوینی خطاب به حاتمی‌کیا می‌گوید «ای بلبل عاشق جز برای عاشقان مخوان» به این معنی است که حاتمی‌کیا باید کارهایش را محدود به شهدا کند و کسانی که به شهدا علاقه دارند. آن زمان آوینی جبهه فرهنگی را مهندسی می‌کرد همان کسی که به حاتمی‌کیا می‌گوید بلبل عاشق،  در جای دیگری در فیلم عروس تعریف می‌کند و آنجایی که خیلی‌ها بعضی‌ها را نمی‌شناختند،  شهید آوینی از آنها به عنوان بادکنک توخالی یاد می‌کرد و این نشان از بصیرت او داشت.
ده نمکی تصریح کرد: کسانی که خود را دوستدار شهید آوینی می‌دانند این شهید را گزینشی انتخاب نکنند و قلمشان مثل شهید آوینی باشد که سر آرمانهایش مصالحه نمی‌کرد.
وی در پایان گفت: در جشنواره‌ای که حاتمی‌کیا داد می‌زند، همان فیلم‌هایی که برایشان داد می‌زند، جایزه می‌گیرند. حاتمی‌کیا را فقط برای گل دادن انتخاب نکنید بلکه به حرف‌هایش هم گوش دهید.
حدادیان: حاتمی‌کیا ممتاز عالم سینمای ماست
سعید حدادیان در مراسم بزرگداشت ابراهیم حاتمی‌کیا پیرامون شخصیت این فیلمساز گفت: حاتمی‌کیا شخصیتی است که از گمنام‌ترین تا پرآوازه‌ترین شخصیت‌های دفاع مقدس، از «دیده‌بان» تا «چ» را به رخ کشیده و نسل ما و بعد از ما به ایشان مدیون است.
آبیار: حاتمی‌کیا قهرمان زخم خورده اما مقاوم است
نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی شیار 143 در آیین نکوداشت ابراهیم حاتمی کیا در سخنانی کوتاه گفت: حاتمی کیا جریان فیلم‌های دفاع مقدس را خیلی خوب زنده و مردمی و پویا کرد و ارزش‌های کمتر دیده شده جامعه را در فیلمهایش خیلی نجیب به تصویر کشید و در واقع من حاتمی‌کیا را قهرمان زنده و زخم خورده و خسته اما مقاوم و پایان‌ناپذیر این مملکت می‌دانم که تاریخ کشورمان را به خوبی روایت کرده است و مفهوم جنگ کلاسیک را در جهان به چالش کشیده است و از نگاه حیوانی و پلیدی و زشتی جنگ را تبدیل می‌کند به آزمونی برای انسانیت و او پرچم‌دار این ارزشهاست.
شرف‌الدین: حاتمی‌کیا همواره «شاهد» بوده است
مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس در مراسم بزرگداشت ابراهیم حاتمی‌کیا سخن گفت.
محمدرضا شرف‌الدین گفت: شاید گزاف نباشد که در همین جا من ابراهیم را شهید ابراهیم حاتمی‌کیا بدانم، زیرا معتقدم ایشان در تمام دوره‌های انقلاب شاهدی بر جامعه خود بوده و فیلمی متناسب با آن ساخته است.
اصغر نقی‌زاده:چک سفید امضا کردم
اصغر نقی‌زاده بازیگر سینما گفت: سر فیلم از کرخه تا راین وقتی قرار بود قرارداد امضا کنم سیف‌الله داد مبلغی را به من پیشنهاد کرد که بسیار کم بود. همان موقع به حاتمی‌کیا زنگ زدم و گفتم این پیشنهاد به شعور من توهین کرد. نقی‌زاده ادامه داد: اما حاتمی‌کیا گفت ما نمی‌رویم فقط یک فیلم بسازیم بلکه می‌خواهیم یاد شهدا را زنده نگه داریم. من هم همان جا چک را سفید امضا کردم.