kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴

مرگ هزاران قطعه ماهی در دریاچه سد گتوند علیا

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور از مرگ و میر هزاران قطعه ماهی در دریاچه سد گتوند علیا در خوزستان خبر داد.

جاسم مرمضی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مرگ و میر ماهیان در دریاچه سد گتوند علیا از حدود یک هفته پیش در سطح وسیع آغاز شد.
وی افزود: تلفات ماهی فقط در گونه «بیاح» رخ داده که این ماهی از گونه‌های بومی خوزستان و انواع کفال ماهیان ( Liza abu ) است.
مرمضی با بیان اینکه هنوز علت این مرگ و میر مشخص نشده است اظهار کرد: در آزمایشات انجام شده نشانی از بیماری و یا باکتری و یا عامل بیماری‌زا دیده نشده است.
مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست و شیلات توضیح داد: تغییرات شرایط محیطی و وقوع سیلاب‌های فصلی می‌تواند موجب مرگ و میر آبزیان شود ولی هنوز نمی‌توان با قاطعیت این عامل را علت تلفات ماهیان دانست.
وی افزود: بارندگیها و سیلابی که اخیراً در خوزستان به وقوع پیوسته مقارن با مرگ و میر ماهیان بوده است.
مرمضی اضافه کرد: این اتفاق در سیلاب‌های نخستین رخ نداده است و همین موضوع غیرعادی بودن تلفات را برای کارشناسان به همراه داشته است.
به گفته وی گونه ماهی «بیاح» در حالی دچار این تلفات وسیع شده که به عنوان یکی از گونه‌های مقاوم در برابر شرایط محیطی و شوری آب شناخته شده است.
وی گفت: تلفات این گونه ماهیان فعلاً متوقف شده و ادارات شیلات، دامپزشکی، محیط زیست و پژوهشکده آبزی‌پروری همچنان در حال آزمایش و بررسی موضوع هستند.