kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس:

خودرو امسال گران نمی‌شود

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: در جلسه با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا مقرر شد قیمت خودرو در سال جاری افزایش نداشته باشد.

روح‌الله عباسپور در گفت‌وگو با فارس با تشریح جلسه کمیسیون صنایع با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا اظهار داشت: در این جلسه مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروساز اعلام کردند برنامه‌ای برای افزایش قیمت خودرو طی سال جاری ندارند و قیمت خودرو ثابت خواهد ماند.
وی ادامه داد: در این جلسه، گزارشی از وضعیت تولید ایران خودرو و سایپا ارایه شد و برنامه‌های این دو شرکت خودروساز برای تنوع بخشی به تولیدات و ارتقای کیفیت خودرو تشریح شد.
عباسپور با بیان اینکه در جلسه مجلس موضوع قرارداد جدید ایران خودرو با پژو فرانسه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: قرار است در همکاری جدید این دو شرکت، سه محصول جدید شامل پژو 301، پژو 208 و پژو 2008 در ایران تولید شوند و یک شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری 50 درصدی ایران خودرو و سرمایه‌گذاری 50 درصدی پژو
 تشکیل شود.
وی تصریح کرد: همچنین قرار است در یک دوره زمانی، هیأت مدیره شرکت مشترک ایران خودرو و پژو با حضور طرف ایرانی تشکیل شود و مدیرعامل شرکت نیز فرانسوی باشد و در دوره بعد هم این مسئله برعکس شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع با بیان اینکه قرار است در همکاری جدید ایران خودرو و پژو، 30 درصد تولیدات مشترک صادر شود، گفت: انتقال دانش فنی تولید به کشور و داخلی‌سازی 40 درصدی محصولات مشترک از دیگر موارد دیده شده در قرارداد جدید با شرکت پژو است.
به گفته وی، قرار بود در این جلسه وزیر صنعت حضور داشته باشد که این مسئله به دلیل پس گرفتن سؤال نمایندگان از نعمت‌زاده منتفی شد.
ایسنا: خودرو ارزان نمی‌شود
در همین حال خبرگزاری ایسنا گزارش داد: پیش‌بینی می‌شد با توافق اولیه ایران و گروه 5+1، قیمت دلار کاهش یافته و به تبع آن قیمت خودرو به ویژه خودروهای وارداتی نیز کاهش یابد. با این حال این اتفاق رخ نداده و قیمت دلار پس از یکی دو روز نوسان، مجدداً افزایش یافت.
در این شرایط کارشناسان معتقدند در صورت دستیابی ایران و 5+1 به توافق جامع هسته‌ای، احتمال کاهش شدید نرخ ارز منتفی بوده و از این ناحیه نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.
به گفته کارشناسان، اثرات لغو تحریم بر صنعت خودرو در سال آینده نمایان خواهد شد؛ به گونه‌ای که از ابتدای سال آینده می‌توان انتظار افزایش قابل توجه کیفیت خودروهای داخلی و البته کاهش قیمت‌ها را داشت. یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه از ابتدای سال آینده قطعه‌سازان و خودروسازان می‌توانند از طریق LC و به صورت مستقیم قطعات مورد نیاز را وارد کنند، خاطرنشان می‌کند: «بنابراین می‌توان انتظار داشت که در سال 1395 قیمت خودروهای تولید داخل در حد کمی کاهش یابد.»
یک استاد دانشگاه نیز در رابطه با تأثیرات توافق جامع هسته‌ای بر قیمت خودرو معتقد است که تجربه در ایران ثابت کرده قیمت هیچ کالایی بعد از افزایش قیمت، کاهش نمی‌یابد.
امرالله امینی با بیان اینکه شاهد بودیم که پس از تفاهم اولیه هسته‌ای، به نوعی از کاهش قیمت ارز جلوگیری شد، خاطرنشان می‌کند: «در صورت کاهش قیمت ارز، قیمت خودروهای وارداتی که از ارز آزاد استفاده می‌کنند کاهش می‌یافت اما به نظر می‌رسد عزم موجود تثبیت قیمت ارز در سطوح فعلی است.»
وی ادامه می‌دهد: «قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران به دلایل مختلف بالا است، بنابراین پس از توافق جامع هسته‌ای اگر شاهد کاهش قابل توجه قیمت ارز نباشیم دلیل دیگری برای کاهش قیمت خودرو وجود نخواهد داشت.»