kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

قاچاق فرآورده‌های نفتی به 5 میلیارد دلار رسید

معاون سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ارزش قاچاق فرآورده‌های نفتی که از کشور خارج می‌شود را پنج میلیارد دلار در سال اعلام کرد.
مهدی ابویی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه 40 درصد حجم اقتصاد در سایه یا پنهان را قاچاق کالا و ارز تشکیل می‌دهد افزود: ارزش حجم قاچاق فرآورده‌های نفتی از کشور به پنج میلیارد دلار در سال رسیده است.
این مقام مسئول سابق در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: مقام معظم رهبری نه تنها در دو سفر استانی در سالهای 1375 و 1379 در اجتماع مردم‌ خواهان توجه جدی دولت، مجلس و مردم و اتخاذ راهکارهای نتیجه‌بخش برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری خطرناک اقتصادی شدند بلکه در سال 1381 طی صدور و ابلاغ فرمانی به رئیس‌جمهور وقت، دولت و تمامی دستگاه‌های مسئول را موظف به اجرای برنامه‌های هماهنگ و موثر کردند.
ابویی اضافه کرد: در فرازهایی از این فرمان آمده که گسترش پدیده قاچاق و تاثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه‌گذاری و اشتغال خطر جدی و بزرگی است.
وی به رشد بی‌رویه قاچاق کالا در سال 1393 اشاره کرد و افزود: ارزش قاچاق پوشاک یک قلم از ده‌ها اقلام کالایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود در 9 ماهه سال 1393 به دو میلیارد دلار رسید؛ این در حالی است که حجم پوشاکی  که به صورت قانونی طی همین مدت وارد شد شش میلیون دلار بود. قاچاق فرآورده‌های نفتی هم به پنج میلیارد دلار رسیده است.
وی بیان کرد: اگر چه بعد از صدور و ابلاغ فرمان در سال 1381 مدیریت و هدایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که تا آن زمان زیر نظر وزارت کشور بود مستقیم زیر نظر نهاد ریاست‌جمهوری درآمد و رئیس ستاد از سوی رئیس‌جمهور منصوب می‌گردد، این ستاد نتوانسته طی 13 سال فعالیت خود به جز در بعضی از سالها از عملکرد درست و قابل قبولی برخوردار باشد.
ابویی گفت: به بعضی از اهم دلایل آن اشاره می‌کنم؛ عدم برخورداری ستاد از یک ساختار و سازمان مناسب بکارگیری مدیران چند شغله، ناآشنا به موضوعات انگیزه و بعضا فاقد توان مدیریتی و همچنین مدیرانی که از کمترین تجربه و اطلاع پیرامون قاچاق کالا بهره‌مند بودند در ستاد، ضعف شدید و عدم برخورداری بدنه کارشناسی ستاد از افراد آگاه و مطلع و توانمند روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بارقه‌ای از امید در جهت کاهش نارسائی‌ها و رفع اشکالات ستاد و بهبود کیفی و کمی روند مبارزه در دل دلسوزان به نظام و طالبان رشد و توسعه اقتصادی به وجود آمد خاصه اینکه جناب روحانی رئیس‌جمهور در همان آغازین روزهای تشکیل دولت در شهریور ماه 1392 نکات مهمی را پیرامون همین موضوع بیان کردند از آن جمله: «قاچاق کالا بلای اقتصاد کشور است، اقتصاد سالم و برنامه‌های اقتصادی را به‌هم می‌ریزد.»