kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
برانکو چهاردهمین خارجی سرخ‌ها

تاریخ تلخ برای درخشان‌تکرار شد

پایان سومین دوره حضور حمید درخشان در پرسپولیس بازهم با حضور یک مربی خارجی آنهم به نام برانکو ایوانکوویچ همراه شد که پنجمین مربی کروات، چهاردهمین مربی خارجی و چهلمین مربی تاریخ این تیم سرخپوش لقب گرفت.

باشگاه ورزشی پرسپولیس در دیماه سال ۱۳۴۲ توسط علی عبدُه بنیانگذاری شد، باشگاهی که فعالیت اصلی آن در رشته بولینگ بود. این باشگاه در چند ورزش دیگر فعالیت داشت که یکی از آنها تیم فوتبالی در دسته دوم تهران بود.
در تاریخ ۱۸ تیرماه سال ۱۳۴۶ باشگاه شاهین که در دهه ۱۳۴۰ بازیکنان زیادی در تیم ملی ایران داشت و در میان مردم محبوب بود، به دستور سازمان ورزش و تفریحات ایران رسماً منحل شد که با رایزنی‌های عبده با پرویز دهداری و مسعود برومند، بیشتر بازیکنان باشگاه شاهین به پرسپولیس پیوستند.
بعد از تعطیلات نوروزی سال ۱۳۴۷ «پرویز دهداری» به عنوان نخستین سرمربی تاریخ پرسپولیس هدایت این تیم را برعهده گرفت و توانست سرخپوشان را به بالاترین سطح مسابقات فوتبال در ایران برساند اما پس از ۱۶ ماه، جای خود را به رجبعلی فرامرزی سپرد. گرچه فرامرزی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۶ به طور همزمان مربی پرسپولیس و بانک ملی بود اما آمارنویسان از وی به عنوان دومین مربی پرسپولیس نام برده و تاریخ آغاز فعالیت رسمی‌اش با این تیم را سال ۱۳۴۸ عنوان کرده‌اند.
در این سال‌ها کادر فنی تیم فوتبال پرسپولیس ۳۷ مرتبه دچار تغییر و تحول شده و در این بین ۳۱ مربی هدایت سرخپوشان را برعهده داشته‌اند که ۱۴ نفر از این جمع مربیان خارجی بوده‌اند. علی پروین در ۴ مقطع و حمید درخشان در ۳ مقطع مختلف روی نیمکت داغ پرسپولیس به عنوان سرمربی نشستند.
برانکو سیزدهمین خارجی سرخ‌ها
آلن راجرز انگلستانی که در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۰ به عنوان سرمربی سرخپوشان انتخاب شد، نخستین مربی خارجی تاریخ پرسپولیس لقب گرفت و پس از وی مربیانی همچون آلن راجرز (انگلستان)، ایوان کونوف (شوروی)، ولادیسلاو بگوویچ (کرواسی)، یورگن گده (آلمان)، استانکو پابلوکوویچ (کرواسی)، ایوان مت‌کوویچ (کرواسی)، وینگو بگوویچ (کرواسی)، راینر زوبل (آلمان)، آری هان (هلند)، مصطفی دنیزلی (ترکیه)، نلو وینگادا (پرتغال)، زلاتکو کرانچار (صربستان) و مانوئل ژوزه (پرتغال) در ادوار مختلف هدایت این تیم را برعهده گرفتند.
دوشنبه عصر هم برانکو ایوانکوویچ کروات بصورت رسمی هدایت سرخپوشان را برعهده گرفت تا بعد از حدود ۲ سال و ۴ ماه یک مربی خارجی رو نیمکت پرسپولیس نشسته تا چهاردهمین مربی خارجی و چهلمین مربی تاریخ سرخپوشان لقب بگیرد. همچنین برانکو پنجمین مربی کروات سرخپوشان است که ۱۲ سال بعد از یک مربی از کشورش، هدایت این تیم را برعهده گرفته است.
علی پروین به عنوان پرافتخارترین مربی تاریخ پرسپولیس، چهار مرتبه در سال‌های مختلف هدایت این تیم را برعهده داشته و در ۴۶۷ مسابقه که به عنوان سرمربی سرخپوشان را به میدان فرستاده، ۲۹۱ پیروزی، ۱۲۸ تساوی، ۴۸ باخت، ۸۴۳ گل‌زده و ۳۰۴ گل خورده را در کارنامه‌اش ثبت کرده است.
سرمربی پیشین تیم پرسپولیس که تجربه مدیریت این باشگاه را دارد، در دوران ۱۸ ساله مربیگری خود سه قهرمانی لیگ، سه قهرمانی جام حذفی، ۶ قهرمانی جام باشگاه‌های تهران، دو قهرمانی جام حذفی تهران و یک جام قهرمانی مسابقات فوتبال جام در جام باشگاه‌های آسیا را بدست آورده است.
عمر مربیگری درخشان به یک سال هم نرسید
عمر مربیگری حمید درخشان در پرسپولیس به یک‌سال هم نکشید، این مربی که در روز ۱۹ شهریورماه سال گذشته و پس از ۶۲۷۷ روز دوری، برای سومین مرتبه‌ به این تیم بازگشته بود، با کسب نتایجی بسیار ضعیف، مجبور به استعفا از سمتش در این این تیم سرخپوش شد.
با این استعفا که پس از تساوی ۲ بر ۲ مقابل راه‌آهن ۱۰ نفره جنبه علنی پیدا کرد، مدیران وقت پرسپولیس بلافاصله با برانکو ایوانکوویچ قرارداد بستند تا سرخپوشان تهرانی چهلمین سرمربی خود را از سال ۱۳۴۷ تا به امروز تجربه کنند.
درخشان نخستین مرتبه از ۱۷ تیر ۱۳۷۳ تا ۳۰ دی ۱۳۷۳ به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد و شانزدهمین مربی و هفدهمین کسی که روی نیمکت این تیم نشست، لقب گرفت اما در نهایت جای خود را به هانس یورگن گده داد. درخشان ۳ سال بعد دوباره سرمربی سرخپوشان پایتخت شد، آن هم از اول تیر ۱۳۷۶ تا ۴ دی ۱۳۷۶ یعنی دوباره دوران مربیگری او کمتر از یک سال بود. این مربی دوباره جایش را به یک مربی خارجی یعنی ایوان مت‌کوویچ داد.
بازهم تاریخ برای درخشان تکرار شد و این مربی درحالیکه کمتر از یک سال هدایت سرخپوشان را برعهده گرفت، جای خود را به یک مربی خارجی داد و با وداعی تلخ از نیمکت سرمربیگری این تیم کنار رفت.