kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
معاون ظریف:

تمام خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای رعایت شده است

بعیدی نژاد گفت: موضوع نزدیکی ایران و آمریکا مطرح نیست چراکه ما تنها بحث هسته‌ای داریم؛ بنابراین اختلافات زیادی هنوز وجود دارد.



به گزارش باشگاه خبرنگاران، «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه تصریح کرد: رهبرمعظم انقلاب و دکتر روحانی در جریان کامل مذاکرات قرار داشتند.
بعیدی‌نژاد با بیان اینکه نیت غربی‌ها ورسانه‌های آنها روشن است، افزود: غربی‌ها با ما دشمنی دارند و قرار هم نیست این دشمنی تمام شود؛ ما اختلافات استراتژیک با غرب در منطقه و خاور میانه داریم.
وی با بیان اینکه در برخی موضوعات با غرب هم موضع نشده‌ایم، گفت: موضوع نزدیکی ایران و آمریکا مطرح نیست چراکه ما بحث هسته‌ای داریم؛ بنابراین اختلافات زیادی هنوز وجود دارد.
این عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان به دو روایت متفاوت از مذاکرات و محورهای مورد تفاهم اشاره کرد و افزود: روایتی که ما از این تفاهم داریم و روایتی که غربی‌ها مطرح می‌کنند با هم یکی نیست.
بعیدی‌نژاد ادامه داد: روایت ما با آمریکایی‌ها کاملا متمایز است؛ آنها می‌گویند ما ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازداشته‌ایم و ما نیز در روایت خود تاکید داریم که ما برنامه صلح‌آمیز خود را حفظ کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه هدف مذاکره‌کنندگان کشورمان تضمین صلح و همچنین تضمین تداوم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است، تصریح کرد: طرف غربی می‌خواهد بگوید که به هدف‌مان رسیده‌ایم یعنی جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را گرفته‌ایم و ما نیز هدف‌مان مشخص است چرا که دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم.
بعیدی‌نژاد ادامه داد: این دو منظر و دو روایت می‌خواهد در مورد یک موضوع صحبت کند ولی ادبیات دو طرف تفاوت دارد؛ آنها با ادبیات‌تندی می‌خواهند بگویند جلوی ایران گرفته شده و ما بنا بر ادبیات خود می‌گوییم که برنامه صلح‌آمیز، نیروگاه اراک، برنامه غنی‌سازی و فردو تداوم می‌یابد.
وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر افکار عمومی حساس است و برخی هم دلواپس و نگران هستند. افکار عمومی مدام بحث می‌کنند و ما هم باید جواب بدهیم نمی‌توان سکوت کرد و شاید مقداری صحبت‌ها اجتناب‌ناپذیر باشد.
وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها و منتقدان به رسانه‌های غربی اعتماد نکنند، گفت: توصیه می‌کنیم که رسانه‌ها  اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان و مقامات داخلی را مبنا قرار دهند.
این عضو تیم هسته‌ای کشورمان به بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان درباره مذاکرات اشاره کرد و افزود: رهبرمعظم انقلاب بار‌ها در مورد مذاکرات صحبت کرده‌اند؛ ما به اطمینان می‌گوییم تمام خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای حفظ شده است. با اطمینان خاطر از جنبه حقوقی، فنی، سیاسی و سایر زمینه‌ها از این تفاهم نامه دفاع می‌کنیم.
وی اضافه کرد: خدا را شکر نیاز به پنهان‌کاری و مخفی‌کاری نداریم و پشت این تفاهم می‌ایستیم و در هر سطحی از آن دفاع می‌کنیم؛ کشور نیز باید اعتماد لازم را داشته باشد.