kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵

عدن، جهنم آل سعود(نگاه)


محمدرضا مرادی
عربستان خطای استراتژیک خود را بار دیگر در یمن تکرار کرد. شاید این کوتاه‌ترین و کامل‌ترین جمله در توصیف حمله هوایی عربستان به یمن باشد. هنوز زمان زیادی از شکست مفتضحانه عربستان در برابر نیروهای الحوثی در سال 2009 نگذشته است که این بار سعودی‌ها برای شکست نیروهای انصارالله به اصطلاح «قشون کشی» کرده‌اند. سعودی‌ها با تشکیل «ائتلافی لرزان» به جنگ نیروهایی آمده‌اند که ارتش و نیروهای مردمی را در کنار خود دارند. اما این قشون کشی هوایی نه تنها مانع از پیشروی نیروهای مردمی نشده، بلکه مقبولیت نیروهای انصارالله را به صورت چشمگیری افزایش داده است، چرا که مردم یمن تجاوز هوایی سعودی‌ها را محکوم کرده و خواستار مقابله با آنها هستند.
آل سعود که در سال‌های اخیر  شکست‌های سختی از  سوی مردم منطقه متحمل شده و نتوانسته است به اهداف خود در سوریه، عراق، لبنان و بحرین برسد اکنون یمن را به عنوان «بختی دیگر» به آزمایش گذاشته است. اما گویا سریال اشتباهات سعودی‌ها پایانی ندارد.
درست از شهریور ماه سال گذشته بود که نیروهای انصارالله به دنبال به نتیجه نرسیدن مذاکرات با «منصورهادی» رئیس جمهور وقت یمن، وارد صنعا شدند. پس از آنکه دولت یمن در برابر نیروهای مردمی و انقلابیون به نیرنگ و خدعه متوسل شد انقلابیون فشار خود را بیشتر کردند. منصورهادی برای مقابله با انقلابیون استعفا و پس از یک ماه صنعا را به مقصد شهر جنوبی عدن ترک کرد. وی با تبدیل این شهر به عنوان «پایتخت دوم»، یمن را عملا به سمت تجزیه برد. تمام تلاش منصورهادی و همپیمانانش بر تشکیل دولت جدید در عدن استوار شد. اما پیشروی نیروهای انصارالله که ارتش را نیز در کنار خود داشتند باعث شد، نیروهای هادی عدن را تخلیه و به سمت مناطق دیگر فرار کنند و بدین ترتیب این توطئه هم در نطفه خفه شد.
اما پادشاه فراموشکار عربستان ظاهرا به درخواست وزیرخارجه دولت مستعفی از روز ششم فروردین ماه حملات هوایی خود را برای شکست انقلابیون یمن شروع کرده است. این حملات تاکنون نزدیک به 900 نفر از مردم یمن را کشته است و نتوانسته سعودی‌ها را به اهدافش برساند.  جلوگیری از پیشروی انصارالله به سمت شهر استراتژیک عدن شاید مهم‌ترین هدف سعودی‌ها از آغاز این جنگ وحشیانه باشد.
جنگنده‌های آل سعود به همراه برخی از همپیمانان منطقه‌ای زمانی حملات خود را به یمن شروع کردند که نیروهای انصارالله به سرعت در حال پیشروی بودند و بیم آن می‌رفت که شهر مهم عدن که منصورهادی و آل سعود سرمایه گذاری زیادی بر روی آن کرده بودند به دست نیروهای آل سعود بیفتد. برای این منظور حملات وسیعی صورت گرفت و حمایت‌های همه جانبه‌ای از سوی همپیمانان غربی آل سعود به عمل آمد. اما تاریخ راه خود را می‌رود.
نیروهای انصارالله نه تنها شهر مهم و استراتژیک عدن را تصرف کردند بلکه در مناطق دیگر نیز پیروزی‌های چشمگیری به دست آوردند. در واقع شهر عدن که آل سعود به دنبال تبدیل آن به بهشت و مکانی امن برای طرفداران خود بود اکنون به جهنم آنها تبدیل شده است.
آل سعود در وضعیت بسیار سختی گرفتار شده است. از طرفی حملات هوایی آنها تاکنون هیچ نتیجه نداده است و در صورت استمرار این حملات فشارها بر آنها بیشتر خواهد شد و چیزی جز افزایش هزینه‌ها در بر نخواهد داشت. از سوی دیگر آل سعود اگر بخواهد عملیات زمینی را آغاز کند وضع به مراتب برای آنها وخیم‌تر خواهد شد. ارتش عربستان یک ارتش کلاسیک است و برای نبردهای کلاسیک آموزش دیده است. (و البته شامل نیروهایی غیرحرفه‌ای و بی‌تجربه است) از طرفی نیروهای انصارالله تجربه بسیار بالایی در نبردهای نامتقارن دارند و این امر توان انصارالله را در برابر ارتش عربستان بسیار افزایش خواهد داد. از ویت کنگ‌ها در ویتنام گرفته تا نیروهای حزب الله و حماس همه و همه حکایت از شکست ارتش‌های کلاسیک از نیروهای نامنظم چریکی در سال‌های اخیر دارد.
اکنون اگر عربستان بخواهد خطای استراتژیک خود را بار دیگر در یمن تکرار کند باید شکستی بزرگ‌تر از سال 2009 را انتظار داشته باشد. در آن سال ارتش یمن به همراه ارتش عربستان و کمک‌های هوایی اردن نتوانستند نیروهای اندک حوثی‌ها را شکست دهند. اکنون که هم تعداد نیروهای حوثی‌ها افزایش یافته و هم تجربه بسیار بالایی در جنگ به دست آورده‌اند و مهمتر از همه این موارد، ارتش یمن نیز در کنار آنها است آل سعود نخواهد توانست در حمله زمینی موفقیتی به دست آورد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا آل سعود در تله حمله زمینی گرفتار خواهد شد یا با عقب نشینی، خود را از شکست بزرگ‌تر خواهد رهانید؟!