kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
معاون اول رئیس‌جمهور:

فرهنگستان‌ها باید ناظر و دیدبان امور علمی کشور باشند

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: انتظار این است که عملکرد فرهنگستان‌ها متفاوت از امور جاری سایر دستگاه‌ها و مراکز علمی کشور بوده و نقش دیدبان و ناظر بر عملکرد و امور علمی کشور را برعهده داشته باشند.


اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیئت امنای فرهنگستان‌های‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص توسعه علم و فناوری در کشور خاطرنشان کرد: توسعه امروز و آینده کشور وابسته به توسعه علمی است و ارزش افزوده اقتصادی نیز جز با توسعه علم و فناوری امکانپذیر نیست.
وی تصریح کرد: فرهنگستان‌های کشور باید وضعیت علمی کشور را رصد کنند و همانند چتری که در بالای سر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور وجود دارد، به نوعی سیاستگذاری و تدوین خط مشی در امر پژوهش و تحقیقات بپردازند.
جهانگیری افزود: براساس چشم انداز بیست ساله، ایران قرار است رتبه نخست علم و فناوری در منطقه را کسب کند و برای تحقق این امر نیازمند آن هستیم که جهت‌گیری علمی و مسیری که در حال طی شدن است دائما مورد رصد و بررسی قرار گیرد.بنابراین انتظار این است که عملکرد فرهنگستان‌ها متفاوت از امور جاری سایر دستگاه‌ها و مراکز علمی کشور بوده و نقش دیدبان و ناظر بر عملکرد و امور علمی کشور را بر عهده داشته باشند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: فرهنگستان‌های کشور باید ارزیابی دقیقی از آینده علمی منطقه داشته باشند و جهت گیری علمی کشور را با آن مقایسه کنند تا مشخص شود که آیا در جهت درستی حرکت میکنیم و یا باید مسیر را اصلاح کنیم.
به گزارش ایسنا،در این جلسه که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری نیز حضور داشتند، دبیر هیئت امنا و رئیس کمیسیون دائمی فرهنگستانهای کشور گزارشی از تاریخچه، سوابق و نحوه شکل گیری فرهنگستانهای کشور ارائه کرد و به ارائه توضیحاتی درباره ارکان، اهداف و وظایف فرهنگستانها و اقدامات کمیسیون دائمی پرداخت.