kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۱۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵

مرز خسروی باز و شلمچه بسته اعلام شد

فرماندار قصر شیرین از بازگشایی مرز رسمی و بین‌المللی خسروی خبر داد و گفت: بزودی شاهد تردد زائران عتبات عالیات از طریق این مرز خواهیم بود و این در حالی است که مرز شلمچه بسته اعلام شد.


افشین رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با پیگیری نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی و تلاش مجموعه استانداری کرمانشاه و فرمانداری قصر شیرین با ابلاغ نامه‌ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه و فرمانداری قصر شیرین اکنون این مرز رسمی و بین‌المللی بازگشایی شده است.
وی اظهار کرد: اکنون با تأکید شورای عالی امنیت ملی تردد زائران از مرز خسروی آزاد و نامه بازگشایی آن به صورت رسمی ابلاغ شده است.
فرماندار قصر شیرین گفت: امکانات رفاهی لازم برای حضور کاروان‌های زائران عتبات عالیات در این شهرستان فراهم است و تردد زائران به عتبات عالیات در قالب کاروان‌های زیر پوشش سازمان حج و زیارت انجام می‌شود.
مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زائران ایرانی در آن سوی مرز که شهادت 14 و مجروح شدن 44 زائر ایرانی عازم شهرهای مذهبی عراق را در پی داشت، بسته شد.
قصر شیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) عراق و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه کشورمان به عتبات عالیات تا کربلای معلی 300 کیلومتر فاصله دارد.
ممنوعیت تردد زائران عتبات عالیات
 از مرز شلمچه
مدیر پایانه مرزی شلمچه در استان خوزستان گفت: تردد زائران عتبات عالیات از مرز شلمچه از دیروز ممنوع شد.
فریدون رودآبر در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با پایان تعطیلات نوروزی مرز شلمچه برای تردد انفرادی زائران و کاروان‌های حج و زیارت بسته اعلام شد.
وی ادامه داد: این مرز تا اطلاع بعدی بسته است و به محض هماهنگی لازم با طرف عراقی، این مسیر بازگشایی می‌شود.
رودآبر تردد روزانه مسافران ورودی و خروجی ایام نوروز از مرز شلمچه را یک هزار و 800 نفر عنوان کرد و افزود: در تعطیلات نوروز امسال، 35 هزار نفر از مرز شلمچه به عراق عازم یا وارد شدند.
مدیر پایانه مرزی شلمچه شمار تردد مسافران و زائران عتبات عالیات پارسال را یک‌میلیون و 356 هزار نفر عنوان کرد و گفت: 132 هزار دستگاه کامیون حمل کالا و یک هزار و شش واگن حامل کالای تجاری نیز از مرز شلمچه تردد داشت.