kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴

پس‌لرزه‌های ائتلاف دلاری در حمله به یمن شرق عربستان ناآرام شد

نخستین تاثیرات داخلی تجاوز وحشیانه عربستان به یمن، به شکل آغاز درگیری‌های خیابانی بین نیروهای امنیتی آل سعود با ساکنان العوامیه نمایان شد.


حملات وحشیانه جنگنده‌های سعودی به شهرهای مختلف یمن تاکنون، نه تنها نتیجه‌ای برای متجاوزان دربر نداشته بلکه نارضایتی‌های داخلی را علیه آنها تشدید کرده است. در حالی که مردم شرق عربستان با مشکلات متعددی مواجه هستند و از کمترین حقوق سیاسی و آزادی بیان برخوردارند شاهزادگان سعودی به جای برآورده کردن نیاز آنها به دخالت در کشورهای دیگر و به ویژه یمن می‌پردازند. در این ارتباط روز یکشنبه مردم شرق عربستان نارضایتی و اعتراض خود را نسبت به اقدامات آل سعود با درگیری با ماموران امنیتی نشان دادند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیروهای امنیتی آل‌سعود یکشنبه شب با استفاده از خودروهای نظامی و زرهی به شهر العوامیه یورش برده و بسیاری از ساکنان این شهر را بازداشت کرده و با ساکنان این منطقه درگیر شدند. در این درگیری یک نیروی امنیتی کشته و پنج مامور دیگر نیز مجروح شدند. به دنبال این اقدام سرکوبگرانه مردم العوامیه با راهپیمایی در خیابان‌ها، این اقدامات را به شدت محکوم کردند. منابع محلی در العوامیه گزارش دادند که به دلیل استفاده از انواع بمب‌های دستی هنگام یورش نیروهای امنیتی به منازل مسکونی، تعداد زیادی از موارد خفگی میان زنان و کودکانی که به منازل آنان حمله شده است به ثبت رسیده‌ است.
 این در حالی است که طی سال‌های گذشته استان‌های شیعه‌نشین در شرق عربستان همواره مورد هجوم نیروهای امنیتی آل‌سعود قرار گرفته و تعداد زیادی از آنان طی این سال‌ها بازداشت شده یا به شهادت رسیده‌اند. تجاوز اخیر عربستان به یمن گویا موج اعتراض‌ها علیه آل سعود را تشدید کرده است. «فواد ابراهیم» معارض مطرح  عربستانی در گفت‌وگو با تلویزیون المیادین با اشاره به حمله نیروهای امنیتی سعودی به العوامیه در شرق عربستان، تاکید کرد: «این اقدام نیروهای امنیتی انعکاس شکست عملیات علیه یمن بود.»  وی تاکید کرد: «حمله به مردم و دستگیر کردن جوانان شاخصی است که نشان می‌دهد ارتش سعودی در یمن شکست خورده است.»
شرط انصارالله
 برای گفت‌و‌گو
اما همزمان با این تحولات خبر می‌رسد، انصارالله یمن که توانسته شهر استراتژیک عدن را به تصرف خود درآورد، شروط خود برای مذاکره را اعلام کرده است. «صالح الصماد» یک عضو عالی‌رتبه در جنبش انصارالله یمن در این باره اعلام کرد: «حوثی‌ها آمادگی دارند مذاکرات صلح را آغاز کنند مشروط بر این که حملات هوایی ائتلاف به سرکردگی عربستان برضد یمن متوقف شود و بر این آتش‌بس نیز طرف‌هایی که مواضع دشمنانه‌ای ندارند، نظارت کنند.» وی تاکید کرد: «طرف‌های بین‌المللی و یا منطقه‌ای که مواضع خصمانه‌ای را نسبت به مردم یمن نداشته باشند، می‌توانند بر این مذاکرات نظارت داشته باشند.» این عضو انصارالله با بیان اینکه یمنی‌ها با بازگشت «منصور هادی» به کشور مخالفند، «تلاش حوثی‌ها برای کنترل بر جنوب کشور» را تکذیب کرد و گفت: «ما تنها با گروه القاعده می‌جنگیم و جنوبی‌های یمن خود امورشان را اداره می‌کنند.»
20 حمله هوایی در یک روز
اما در ادامه تجاوز سعودی‌ها به یمن، جنگنده‌های عربستان روز یکشنبه 20 بار به مناطق مختلف این کشور حمله کردند که در این میان کاروان‌های حمل سوخت و مواد غذایی  نیز مورد هدف قرار گرفتند.
 در این حملات شماری از مردم نیز به شهادت رسیدند. از سوی دیگر منابع پزشکی از کشته شدن53 نفر که در میان آنها 17 غیر نظامی دیده می‌شود، در درگیری‌های اخیر عدن خبر می‌دهند. همچنین شبکه «العربیه» به نقل از منابع پزشکی اعلام کرد «از آغاز درگیری‌ها در عدن، 193 نفر که بیشتر آنها غیرنظامی هستند، کشته شدند.»
شهر عدن که رئیس‌جمهور مستعفی تلاش زیادی برای تبدیل آن به پایتخت جدید یمن داشت اخیرا به دست نیروهای انصارالله و ارتش یمن افتاد. از سوی دیگر مستشاران نظامی و نشریات مصری به «سیسی» درباره پیامدهای مداخله نظامی در یمن هشدار دادند و تاکید کردند که این اقدام جان هزاران نظامی و سرباز مصری را با خطر حتمی مرگ روبه‌رو می‌کند.   ژنرال «عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهور مصر تلویحاً از تصمیم خود برای اعزام نیروی نظامی مصر برای مشارکت در جنگ قریب الوقوع زمینی در یمن خبر داده است.
 مشاوران نظامی مصری به «سیسی» گفته‌اند «در صورت ورود به جنگ زمینی در یمن اشتباه «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهور اسبق مصر را تکرار خواهد کرد که در دهه شصت مرتکب چنین اشتباهی شده بود.»
 کمک‌ تسلیحاتی
 به القاعده و داعش
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس اخبار تایید شده، کمک‌های تسلیحاتی کشورهای قطر، امارات و عربستان به گروه تروریستی القاعده و داعشی‌های مخالف انقلاب مردم یمن رو به افزایش است.
بر اساس این اخبار، کمک‌های مذکور در قالب بارریزی‌های گسترده به طرفداران «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری و گروه‌های تروریستی مستقر در یمن که دشمنی خود را با انقلاب مردمی این کشور به اثبات رسانده‌اند، از طریق خطوط هوایی عربستان و متحدان آن ادامه دارد.
این اخبار در شرایطی در رسانه‌ها منتشر شده که بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری تاکنون بیش از ۱۰۰ کودک به دلیل بمباران‌های عربستان در یمن به شهادت رسیده‌اند.
بر اساس گزارش‌های موجود، همچنین گروه‌های تروریستی القاعده و داعش با استفاده از کمک‌های عربستان، امارات و قطر به توانمندی‌های جدیدی دست یافته‌اند.