kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
وزارت بهداشت با اعلام هشدار:

آسیب‌های مربوط به چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر روند صعودی داشته است

رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: آسیب‌های منتسب به چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر روند صعودی داشته و از سال ۱۳۸۷ میزان رشد آن ۲/۵ برابر شده است.


به گزارش مهر، علیرضا مغیثی با ابراز تاسف از اینکه در سالهای اخیر چهارشنبه‌سوری از حالت سنتی خارج و به سمت خشونت  سوق یافته، افزود: هیچ فردی اعم از تولیدکننده، مجری آتش‌بازی، ناظران یا حتی رهگذران از آسیب‌های حوادث چهارشنبه‌سوری در امان نیستند.
وی ادامه داد: در مطالعاتی نشان داده شده است که شدت آسیب افراد ناظر آتش‌بازی‌ها از مجریان هم شدیدتر بوده است، بنابراین تاکید می‌شود با  وجود پایین‌ بودن احتمال آسیب به لحاظ اهمیت و شدت بالقوه آنها توصیه‌های سلامتی برای همه به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان جدی گرفته شود.
۲۷۰۰ مصدوم در چهارشنبه‌سوری سال ۹۲
مغیثی خاطرنشان کرد: براساس آمار موجود در حوزه معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوری سال گذشته (۱۳۹۲) بالغ بر ۲۷۰۰  نفر برآورد می‌شود.
وی افزود: این رقم در مقام مقایسه با سال قبل ۳۵ درصد رشد نشان می‌دهد. آسیب‌های منتسب به چهارشنبه‌سوری در طی سالهای اخیر روند صعودی داشته و از سال ۱۳۸۷ میزان رشد آن ۲/۵ برابر بوده است.
رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر با بیان  اینکه در میان استان‌ها، تهران رتبه اول را از نظر تعداد حادثه‌دیدگان داشته و رقم آن به ۷۴۰ مورد گزارش شده است، ادامه داد: به عبارتی ۲۸ درصد کل موارد ثبت شده مصدومین چهارشنبه‌سوری در کل کشور مربوط به استان تهران است.
رخ دادن ۹۰ درصد آسیب‌های چهارشنبه‌سوری در شهرها
وی با اشاره به اینکه استانهای آذربایجان‌شرقی و آذربایجان غربی بیشترین تعداد ثبت شده مصدومان چهارشنبه آخر سال را پس از استان تهران داشته‌اند، گفت: مردان ۴ برابر زنان دچار آسیب‌های منتسب به چهارشنبه‌سوری می‌شوند. همچنین ۱۰درصد آسیب‌ها در مناطق روستایی و ۹۰ درصد در مناطق شهری روی می‌دهد.
مغیثی افزود: بیشترین آسیب‌دیدگان از میان دانش‌آموزان و دانشجویان بودند (۴۰ درصد کل موارد ثبت شده) که در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ قرار دارند.
جراحت دست و پا
 ۵۰ درصد آسیب‌های چهارشنبه‌سوری
وی محیط بیرون از خانه و خیابان را شایع‌ترین مکان آسیب‌زا اعلام کرد و افزود: دست و پا شایع‌ترین اعضای بدن هستند که دچار آسیب می‌شوند که حدودا ۵۰ موارد ثبت شده را شامل می‌شوند.
رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: شدیدترین آسیب‌ها نیز مربوط به نواحی صورت و چشم است که با ۴۳ درصد شیوع در رتبه دوم قرار دارد.
وی اضافه کرد: ممکن است درمان آسیبهای چشمی بسیار طولانی مدت باشد و حتی تا ماهها و سالهای بعد ادامه یابد و یا اینکه نهایتا به تخلیه چشم منجر شود.
وی با بیان اینکه والدین نقش مهمی در پیشگیری از حوادث دارند؛ تصریح کرد: آنان با نظارت مستقیم بر نوجوانان هم در حین خرید وسایل کم‌خطر و هم در زمان استفاده از مواد محترقه، می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث احتمالی بکاهند و کودکان و نوجوانان خود را از خطرات و پیامدهای بازی کردن با آتش، ترقه و مواد محترقه آگاه کنند.
مغیثی با اشاره به اینکه مواد محترقه و منفجره را در محلی مطمئن دور از دسترس کودکان، در مکان خشک و خنک نگهداری کنید، افزود: حضور یکی از والدین و یا یک نفر بالغ و ترجیحا آشنا به نکات ایمنی در هنگام آتش‌بازی کودکان و نوجوانان با مواد محترقه ضروری است.
وی گفت: بسیاری از کودکان  به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می‌کنند که به علت درجه آتشگیری پایین به‌زودی مشتعل و خسارات  و مالی فراوانی را به‌بار می‌آورند. آموزش و نظارت در این موارد حیات‌بخش است.
تجهیز ۱۰۰ نقطه شهر به ۱۰۰ دستگاه آمبولانس در چهارشنبه آخر سال
در همین زمینه رئیس اورژانس تهران از استقرار یکصد دستگاه آمبولانس در ۱۰۰ نقطه شهر تهران و آمادگی نیروهای اورژانس در چهارشنبه آخر سال خبر داد.
به گزارش فارس؛  اسدالله موسوی با اشاره به آمادگی ۱۰۰ درصدی نیروهای اورژانس برای حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال، گفت: یکصد دستگاه آمبولانس در یکصد نقطه شهر تهران مستقر می‌شوند که در هر یک از  این آمبولانس‌ها پزشک و پرستار به همراه تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمات حاضر هستند.
وی با بیان اینکه نیروهای اورژانس از ساعت ۱۴ روز  سه‌شنبه در ۱۰۰ نقطه تهران مستقر می‌شوند، افزود: در روزهای منتهی به چهارشنبه  آخر سال نیز ۱۵۰ پایگاه اورژانس در شهر تهران به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی هستند.
رئیس اورژانس تهران با اشاره به آسیب‌شناسی سال گذشته خاطرنشان کرد: بیشترین مراجعات به اورژانس در سال گذشته مربوط به سوختگی، آسیب به چشم یا گوش، پیچ‌خوردگی مچ پا و قطع دست یا انگشتان دست می‌شد.