کد خبر: ۳۲۳۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۲۰:۰۸
با حضور شهردار و مدیران شهری

2 رام قطار تولید ملی به ناوگان مترو تهران افزوده شد

آیین بهره‌برداری از دو رام قطار ساخت داخل در کارخانه واگن‌سازی تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری شهر، آیین بهره‌برداری از دو رام قطار ساخت داخل روز شنبه ۱۵ آذرماه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی دیگر از مدیران شهری تهران در کارخانه واگن‌سازی تهران برگزار شد. 
در ابتدای این برنامه علیرضا شیخ‌طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران اظهار داشت: حدود ۷ سال از انعقاد قرارداد قطار ساخت داخل می‌گذرد. در مدت اخیر این قرارداد جان تازه‌ای پیدا کرد. مجموعه تولیدات از سال گذشته با ورود قطار ساخت داخل به خط تهران-پرند توسعه پیدا کرد.  وی با بیان اینکه علم‌باوری و خودباوری نتیجه‌ای ارزشمند برای همگان خواهد داشت، افزود: قطاری که امروز برای استفاده ایرانیان طراحی شده علاوه‌بر طی کردن مراحل پایش از کیفیت بالای ایرانی برخوردار است. این محصول منطبق بر استانداردهای ریلی و با دقت فراوان تولید شده است. 
سیدمحمدمهدی احمدی، مدیرعامل بانک شهر نیز در این مراسم گفت: از محل اعتبارات نفت با پیگیری‌های شهردار تهران و تلاش‌های بانک شهر محل تامین مالی پروژه واگن ساخت داخل دنبال شد و امروز نتایج این تلاش را می‌بینیم.
 افزایش ۴۱ کیلومتری طول خطوط مترو تهران
 در دوره ششم مدیریت شهری
علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در این مراسم با اشاره به ورود دو رام قطار جدید به خطوط ۶ و ۷ مترو اظهار داشت: هر یک از این خطوط ۱۰ رام قطار دارند و با اضافه‌شدن این رام‌ها، فاصله حرکت قطارها حدود دو تا سه دقیقه کوتاه‌تر خواهد شد؛ در واقع ظرفیت بسیار خوبی برای جابه‌جایی مسافران ایجاد می‌شود.
زاکانی با مرور دستاوردهای چهار سال و سه ماه گذشته مدیریت شهری ششم در توسعه مترو گفت: در ابتدای فعالیت ما در مدیریت شهری، خطوط تحویلی مترو ۲۶۹ کیلومتر در هفت خط با ۱۴۱ ایستگاه بود. امروز طول خطوط به ۳۱۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها به ۱۶۱ ایستگاه رسیده است. تا پایان سال نیز سه ایستگاه دیگر و بخشی از خط جدید در جنوب خط ۶ افتتاح خواهد شد تا مترو به قبله تهران(شهرری) برسد. وی درباره افق پیش‌روی متروی تهران بیان داشت: در حوزه زیرساخت، قراردادهای توسعه خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ مترو در حال انجام است و قراردادهای ساخت خطوط ۸، ۹ و ۱۰ نیز بسته شده و کار در برخی بخش‌ها آغاز شده است. هم‌اکنون تونل‌زنی خط ۱۰ در جریان است، خط ۹ تجهیز کارگاه شده و زمین‌های خط ۸ تحویل داده شده‌اند. تفاهم‌نامه خط ۱۱ نیز امضا شده و ان‌شاءالله در اولین فرصت، ترجیحاً امسال قرارداد آن منعقد و کار آغاز خواهد شد.
شهردار تهران افزود: معنای صحبت‌هایم این است که ۳۱۰ کیلومتر خطوط فعلی مترو باید طی سال‌های آینده به حدود ۴۹۸ کیلومتر رسیده و ۱۶۱ ایستگاه کنونی به ۳۳۰ ایستگاه برسد. این افق پنج سال آینده متروی تهران است. به عبارتی در پنج سال آینده بناست با قراردادهای منعقدشده، این میزان به ۳۳۰ ایستگاه و ۴۹۸ کیلومتر برسد.
  کاهش زمان ساخت قطار ملی
 با ابتکار عمل واگن‌سازی تهران 
زاکانی با تشریح برنامه‌های شتابان توسعه ناوگان ریلی تولید داخل گفت: با ابتکار عمل مجموعه واگن‌سازی تهران، یک سال زمان تولید «قطار ساخت داخل» را کاهش دادیم. براساس برنامه اولیه، تحویل این واگن‌ها از آبان سال آینده آغاز می‌شد، اما با خلاقیت و ابداع مهندسان داخلی و با استفاده از زیرساخت موجود، موفق شدیم این زمان را یک سال کامل جلو بیندازیم. تا پایان سال نیز قطار سوم تولید داخل وارد خطوط مترو می‌شود.
وی افزود: این دستاورد، حاصل همدلی و هم‌افزایی بین بخشی است. همان‌طور که در قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با طرف چینی، زمان تحویل را از ۲۷ ماه به ۱۴ ماه کاهش دادیم، امروز هم با تکیه بر توان متخصصان کشور، روند تولید شتاب گرفت. برنامه ما به‌گونه‌ای است که در یک بازه ۲ تا ۵ساله، ناوگان واگن‌های متروی تهران بیش از دو برابر خواهد شد.
شهردار پایتخت با اشاره به نیاز سایر کلان شهرهای کشور به توسعه ناوگان مترو گفت: از عزیزان شرکت واگن‌سازی تهران خواهش می‌کنم گروه‌های مشاوره‌ای برای سایر شهرها تشکیل دهند. این دانش و تجربه نباید تنها در تهران محدود بماند. مشهد‌، شیراز، اصفهان، تبریز، قم و کرج همگی نیازمند توسعه ناوگان ریلی هستند. هرجا در کشور خواهان جهش خدماتی هستند، باید با آغوش باز، تجربه و تکنولوژی را انتقال دهیم.
زاکانی، دستاورد تولید واگن ساخت داخل را «نویدی برای آینده» خواند و اظهار داشت: این موفقیت، ثمره همت همه ارکان نظام، از دولت و مجلس تا قوه قضائیه و مدیریت شهری است که دست در دست هم، برای رفاه مردم تهران تلاش می‌کنند.
 توسعه ۴۴ درصدی واگن‌سازی
 در ۴ سال اخیر 
محسن هرمزی، معاون شهردار تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: در ابتدای این دوره از مدیریت شهری شرکت واگن‌سازی هیچ پروژه‌ای در دست نداشت و حال مجموعه خوب نبود. حتی تست قطاری که در پرند فعالیت می‌کند گرفته نشده بود. امروز توسعه مجموعه واگن‌سازی را به میزان ۴۴درصد رسانده‌ایم. توجه مدیریت واگن‌سازی باعث شد که ظرفیت افزایش پیدا کند. اکنون واگن تهران در مجموعه کشور به یک نقطه اتکا تبدیل شده است.
 دولت شهید رئیسی بسیار کمک کرد
هرمزی با تاکید بر اینکه روزی که ما شروع کردیم واگن ملی دچار مسائلی بود، ادامه داد: تلاش‌های بسیاری شد تا بتوانیم گواهی سیر ایمن را بگیریم. دولت شهید رئیسی بسیار کمک کرد.
وی با اشاره به مصوبه ۷۷میلیون یورو برای تخصیص بهترین طرح، گفت: بعد از اینکه تست اول پروژه گرفته شد متاسفانه پروژه دچار مشکل مالی شد. تزریق ۷۷میلیون یورو جزو تکالیفی است که دولت باید کمک کند تا این امر پیش برود. 
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: البته شهرداری پای کار بود و پایه‌ای براساس پلتفرم واگن ملی را در پیش گرفت. خواهش من از شورا این است که منابع پایدار این پروژه چه دولت چه شهرداری مهیا بشود. ما اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که ظرفیت را می‌توانیم گسترش بدهیم. از هفته آینده تحویل ۶۳۰ دستگاه نیز آغاز خواهد شد و بناست به ۸۵درصد تولید داخل برسیم و این نوید این را می‌دهیم.
هرمزی با بیان اینکه در ابتدای دی‌ماه ایستگاه تختی را تحویل شهروندان می‌دهیم، ادامه داد: همه اینها با کمک مجموعه‌های مختلف انجام گرفته است که جای قدردانی از همه حامیان و دست‌اندرکاران دارد.