kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۳۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵

ایرانی‌ها ماهانه 2 هزار میلیارد ریال صرف خرید بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند

رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای کشور گفت: ایرانی‌ها ماهانه بین یک هزار و 400 تا یک هزار و 980 میلیارد ریال صرف خرید بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند که نزدیک به 90 درصد این بازار متعلق به خارجی‌هاست.


بهروز منافی دیروز در حاشیه همایش صنعت هنرهای دیجیتال و همراه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران بزرگ‌ترین بازار در حال رشد بازی‌های رایانه‌ای خاورمیانه را با جمعیت فعال 20 میلیون نفری به خود اختصاص داده و روزانه 40 میلیون ساعت در کشور صرف انجام بازی می‌شود.
وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه حدود 40 عنوان بازی ایرانی تولید و یا در مرحله تولید قرار می‌گیرد، اظهار کرد: سال گذشته 58 مورد پروانه ساخت بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در کشور صادر شد.
منافی آینده صنعت بازی‌های رایانه‌ای را متعلق به بازی‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها دانست و گفت: انتقال مدل‌های کسب و کار از توزیع سنتی محصولات بازی به توزیع برخط (آنلاین) موثرترین عامل رشد این محصولات به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار جهانی  Gamificationدر سال 2016 به بیش از 2/8 میلیارد دلار برسد، تاکید کرد: صنعت بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در عرصه‌های مختلف و مهمی همچون فرهنگ‌سازی، تبلیغات، بازاریابی، آموزش مهارت، درمان، شبیه‌سازی نظامی، پدافند غیرعامل و مقابله با بحران‌ها نقش بسیار حساسی ایفا کند.
منافی یادآوری کرد: به همین منظور برنامه راهبردی صنعت بازی‌های رایانه‌ای در افق 1404 تدوین شده است که در آن ایران باید سرآمد و پیشرو در طراحی، تولید و عرضه بازی‌های الکترونیکی در بین کشورهای اسلامی باشد.وی یکی از ویژگی‌های افق چشم‌انداز صنعت بازی‌های الکترونیکی کشور را تاثیر‌گذار کردن این صنعت در اقتدار فرهنگی ایران از طریق طراحی و  تولید بازی‌های الکترونیکی اعلام کرد: منافی با تشریح وضعیت موجود بازی‌های رایانه‌ای در ایران، گفت: بیش از 200 محصول ایرانی تولید و برای بیش از دو هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.
وی صنعت بازی‌های رایانه‌ای را سومین صنعت پول‌ساز جهان اعلام کرد و افزود: این صنعت در آمریکا بیش از 120 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است و سال 2011 میلادی بیش از 52 میلیارد یورو در این بازار داد و ستد شد که نشان دهنده اهمیت این صنعت در بازارهای جهانی است.