kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

سفرهای خارجی برخی مدیران از موارد اسراف در بودجه کشور است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری در اقتصاد است که از آن بهره‌برداری مطلوبی نمی‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر از مشهد، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست با استادان دانشگاه آزاد مشهد افزود: خروج از وابستگی به درآمدهای نفتی نیازمند عزم ملی و روحیه جهادی است.
وی گفت: اگر بتوانیم بودجه سال آینده کشور را بدون اتکا به درآمدهای نفتی به تصویب برسانیم  به طور قطع از فشارهای غرب رهایی می‌یابیم.
مصباحی مقدم افزود: بودجه عمومی دولت هزینه‌های اضافی بسیاری دارد که قابل صرفه‌جویی است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس سفرهای خارجی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی را از موارد اسراف در بودجه کشور و تصدی‌گری دولت در بخشهای آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی را از نقاط ضعف اقتصاد کشور دانست. و افزود: باید از ظرفیتهای خالی دانشگاه‌های غیردولتی استفاده کنیم تا هزینه های دولت در بحث آموزش عالی کاهش یابد.
وی بودجه پیشنهادی کل کشور برای سال 94 را 34 هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه امسال و به میزان 837 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: آنچه دولت از درآمد نفت برای سال آینده پیش‌بینی کرده است تا از آن برای بودجه عمومی خود برداشت کند، 71 هزار میلیارد تومان است که کمتر از 10 درصد بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد.
وی گفت: براساس آمار اعلام شده 30 درصد از بودجه عمومی دولت در سال آینده وابسته به نفت خواهد بود که می‌توان این میزان را نیز به صفر رسانید و از وابستگی به درآمدهای نفتی رهایی یافت. مصباحی‌مقدم گفت: اگر فرض کنیم درآمد نفت برای سال آینده بر مبنای قیمت هر بشکه 40 دلار باشد، با توجه به تجربه امسال باید احتیاط کنیم و مبنای بودجه را براساس قیمت 70 دلاری هر بشکه نفت قرار ندهیم. وی افزود: در این صورت سهم درآمدهای نفتی از بودجه کشور 40 هزار میلیارد تومان در سال آینده خواهد بود که این میزان یک بیستم بودجه کل و کمتر از 20 درصد بودجه عمومی کشور است.