kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور

4000 سهامدار خواستار حذف بهره مالکانه معادن شدند

نامه سرگشاده سهامداران صنعت سنگ آهن با ۴۰۰۰ امضا تسلیم دفتر رئیس جمهوری شد.

 

به گزارش  تسنیم؛ سهامداران صنعت سنگ‌آهن در نامه‌ای که پیش از این در رسانه‌ها منتشر شده بود، از حسن روحانی خواسته‌اند که دستور رسیدگی ویژه به پرونده بهره مالکانه معادن را صادر کند؛ اما همزمان با ارجاع نامه سهامداران به دفتر رئیس جمهوری، علیرضا عسکری مارانی کارشناس بازار سرمایه در جمع خبرنگاران به تشریح ماجرای گذشته شده بر سنگ آهنی‌ها پرداخت.
وی، واگذاری اجرای طرح چادرملو در سال‌های 69-70  به بخش خصوصی را ناشی از کمبود نقدینگی در دولت درحالی عنوان کرد که اجرای این طرح به منظور توسعه فولاد در کشور، یکی از آرزوهای دولت محسوب می‌شد. بر این اساس بود که بیش از ۴۰ درصد از سهام شرکت چادرملو به یکی از شرکت‌های تابعه بانک سپه واگذار شد تا به این واسطه انگیزه‌ای برای انجام و اجرای آن ایجاد شود.
به گفته مارانی؛ شرکت چادرملو به واسطه این طرح، ایجاد و پروانه بهره‌برداری از معدن چادرملو نیز به این شرکت ارائه شد، گل گهر نیز به عنوان یک واحد در مجموعه شرکت ملی فولاد به شرکت گل گهر تبدیل شد.
وی از سپرده‌گذاران بازنشسته‌های فولاد به عنوان ‌گرفتارترین بازنشستگان یاد کرد که در حال حاضر هیچ پشت و پناهی جز شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ندارند. از سوی دیگر تنها دارایی این شرکت نیز دو معدن گل گهر و چادرملو است.
به گفته وی؛‌ مدیریت سابق ایمیدرو برخلاف نص صریح قانون معادن، معادن گل گهر و چادرملو را به عنوان معادن بزرگ اعلام کرد تا به این واسطه قادر به انتقال مالکیت آن به ایمیدرو باشد.
مارانی همچنین درحالی بر عدم امکان واگذاری مالکیت معادن به بخش دولتی به موجب نص صریح قانون اشاره کرد که تصرف در دارایی‌های بخش عمومی پس از واگذاری سهام شرکت‌های چادرملو و گل گهر در بازار سرمایه صورت گرفته است.
وی که از معادن سنگ آهن به عنوان حامی و پشتیبانی برای توسعه صنعت فولاد در کشور نام می‌برد، به توقف سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در شرکت‌های سنگ آهنی اشاره و تصریح کرد:‌ بطور قطع در سال‌های آتی، تاثیر کمبود سنگ‌آهن موجبات کاهش تولید فولاد که صنعت رشد و توسعه کشور تلقی می‌شود، را فراهم می‌سازد.
وی اضافه کرد: در ظاهر به نظر می‌رسد که ارزش صنعت سنگ آهن تنها به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته، این درحالی است که مسئله اصلی حکایت از عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش فولاد و توسعه‌های بعدی دارد که افت‌های بعدی را به ویژه در صنعت سنگ‌آهن به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اندک بودن درآمدهای ناشی از بهره مالکانه و حق انتفاع برای دولت، اظهار امیدواری کرد: دولت به جای تکیه به این درآمدهای اندک، انگیزه‌های سرمایه‌گذاری برای این معادن را فراهم کند تا به این واسطه تمامی منابع آن برای توسعه افزایش ظرفیت اشتغال و نهایتا اعتلای کشور در نظام به کار گرفته شود.
مارانی، در پایان با اشاره به درخواست ۴۰۰۰ سهامدار صنعت سنگ آهن از رئیس جمهوری در خصوص حذف بهره مالکانه گفت: ما هم از دولت می‌خواهیم این صنعت استراتژیک که آبروی صنعت فولاد کشور هست را دریابد و ضمن حذف بهره مالکانه، با برگرداندن پروانه بهره‌برداری معادن به شرکت‌های گل گهر و چادرملو از تضییع حقوق سهامداران این صنعت که هم قشر بازنشسته و هم کارگر و کارمند هستند، جلوگیری کند.