kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
توضیح ظریف درباره پیاده‌روی با جان کری

مذاکرات تنش‌آلود بود خواستیم با هوای پاک فضا را عوض کنیم!

وزیر امور خارجه در پاسخ به انتقادها درخصوص پیاده‌روی با وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو، گفت: مذاکرات تنش‌آلود بود و خواستیم با استفاده از هوای پاک فضا را عوض کنیم!



محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که صبح دیروز با مترو به محل کار خود می‌رفت، در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر کلیات در مذاکرات مشخص شده؛ اصل غنی‌سازی، ضرورت برداشتن تحریم‌ها و حفظ برنامه هسته‌ای ایران مورد قبول همه واقع شده است. چند ماه پیش‌رو که در حال مذاکره هستیم در باره جزئیات گفت‌وگو می‌شود.
ظریف اظهار داشت: مذاکرات پیچیده شده و به جایی رسیده که وارد جزئیات شده‌ایم چرا که کلیات مشخص است.
وی با بیان اینکه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در آن‌، جزئیات بسیار جدی است گفت: نکته‌ای که همیشه تاکید کرده‌ایم این است که باید طرف مقابل بپذیرد اگر می‌خواهد با ایران به راه‌حل مذاکراتی برسد باید از سیاست فشار دست بردارد. آنها نمی‌توانند هم مذاکره کنند و هم فشار را وارد کنند؛ فکر می‌کنم موضوع روشن شده و در حال حاضر فقط درباره ساز و کار‌ها مذاکره می‌کنیم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: آمریکایی‌ها اگر می‌‌خواهند موضوع هسته‌ای به نتیجه برسد و یک سابقه مثبت در این زمینه ایجاد شود، هر چه سریع‌تر این بازی خطرناک فشار بر ایران را خاتمه دهند.
می‌خواستیم حوصله خبرنگاران سر نرود!
ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه چرا دو دور مذاکره اخیر در ژنو در سطح معاونان برگزار شد، گفت: می‌خواستیم حوصله شما خبرنگاران سر نرود و حرف جدیدی داشته باشیم!
وی درباره اینکه آیا در هفته‌های آینده نیز با «جان کری» دیدار خواهید داشت یا خیر گفت: ما در آخر این هفته به همراه تعداد دیگری از وزرای 1+5 در داووس برای اجلاس مجمع جهانی اقتصاد دیدار خواهیم داشت و هنوز برنامه‌ریزی قطعی برای دیدار صورت نگرفته اما فرصتی است تا در این اجلاس مذاکره کوتاهی داشته باشیم.همزمانی حضور من و جان کری در اجلاس کوتاه است، لذا احتمال اینکه با کری ملاقات کنم زیاد است، اما زمان آن کوتاه است نه هشت ساعته.
وزیر امور خارجه ادامه داد: بعد از اجلاس داووس کنفرانس امنیت مونیخ وجود دارد و براساس شنیده‌ها وزرای 1+5 در مونیخ حضور دارند و احتمالا دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در مونیخ  برگزار می‌شود.
ظریف یادآور شد: «چینی‌ها در وین پیشنهادهای خیلی خوبی آوردند و روس‌ها نیز در مورد همکاری با ایران در حوزه غنی‌سازی و تولید سوخت نظرات خوبی داده‌اند؛ فرانسوی‌ها در مورد گداخت هسته‌ای نظرات خوبی را ارائه دادند؛ یعنی زمینه‌های مختلفی مطرح شده و به صورت غیررسمی نوشته‌هایی هم بین طرف‌ها هم در زمینه همکاری‌های موجود رد و بدل شده است.»
وی در پاسخ به این پرسش که شما گفته‌اید در این 4 ماه سعی می‌کنیم به نتیجه‌ای برسیم گفت: «در واقع یک هفته برای رسیدن به توافق کافی است و این در صورتی است که همه طرف‌ها به این واقع‌بینی برسند که تحریم کارایی ندارد و برنامه هسته‌ای ایران در ابعاد مختلف ادامه می‌یابد‌. بهترین راه برای اینکه اطمینان پیدا کنند برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است این است که این برنامه به صورت شفاف و تحت نظارت آژانس ادامه داشته باشد و این یک واقعیت است‌. همه به این واقعیت رسیده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت و تحریم‌ها باید برداشته شود و این جزئیات است که کار را طولانی کرده است.»
با قهر نمی‌شود!
وزیر امور خارجه درباره سفرش به فرانسه و اینکه منتقدین گفته‌اند در این شرایط نباید به فرانسه سفر می‌کرد گفت: «سیاست خارجی ایران باید فعال باشد، ما با قهر کردن نمی‌توانیم سیاست خارجی را دنبال کنیم. ما باید در همه صحنه‌ها حضور داشته باشیم و دیدگاه‌هایمان را به صورت شفاف، منطقی و جدی بیان کنیم.»
ظریف افزود: «ما افراط را در توهین به مقدسات محکوم می‌کنیم و در این زمینه پیشگام بوده‌ایم و من در ملاقاتم با وزیر خارجه فرانسه موضع و دیدگاه منطقی خود را صریح بیان کردم و بی‌رودربایستی با فابیوس صحبت کردم.»
ماجرای ظریف، کری
 و هوای پاک!
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که پیاده‌روی با جان کری آیا پیشنهاد شما بوده یا وی گفت: «نخیر، به دلیل اینکه جلسه صریح و جدی داشتیم شاید نیاز بود که چند دقیقه‌ای بحث‌ها متوقف شود و به شکل دیگری ادامه یابد؛ این کارها در بحث‌های دیپلماسی خیلی طبیعی است؛ ژنو دو ایراد داشت، یکی اینکه هتل، باغ و حیاطی نداشت و دیگر اینکه کوچه‌های کنار هتل که چند دقیقه‌ای در آن قدم زدیم پر از خبرنگار بود و آنها هم اینگونه سوژه‌ها و عکس‌ها را می‌پسندند.»
آقای ظریف، در حالی پیاده‌روی با کری را اقدامی کاملا طبیعی قلمداد می‌کند که وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین اظهارات ضد اسلامی خود، به صورت رسمی از انتشار کاریکاتور موهن نشریه فرانسوی حمایت کرد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: «بیش از اندازه مورد نیاز پرداختن به این حواشی کمکی نمی‌کند؛ حرکتی که انجام شد بدون حاشیه‌سازی بود و صرفا به دلیل این بود که مذاکرات از حالت نسبتا تنش‌آلودی که پیدا کرده بود خارج شود تا بتوان با استفاده از هوای پاک مقداری فضای مذاکرات تغییر پیدا کند»!
ظریف اضافه کرد: «مذاکرات بسیار فشرده بود و تنها زمان استراحت ما همان یک ربع پیاده‌روی و زمان نماز بود که جلسه بسیار جدی بود و فرصت استراحت وجود نداشت؛ فکر می‌کنم دوستانی که بیش از ظرفیت موضوع در این زمینه استفاده سیاسی می‌کنند اشکالی ندارد، ما آمادگی داریم که دوستان استفاده سیاسی کنند؛ همیشه گفته‌ام مذاکرات ما یک حرکت ملی است و جناحی نیست و من هیچ‌گاه در عمرم جناحی نبوده‌ام و نخواهم شد و لذا دوستان مطمئن باشند من برای اهداف جناحی چنین کاری را نمی‌کنم چرا که جناحی ندارم و از دوستان نیز توقع دارم که منافع ملی را فدای ملاحظات جناحی نکنند.»
آقای ظریف در حالی از استفاده سیاسی منتقدان سخن می‌گوید که اتفاقا برخی تحلیلگران، پیاده‌روی وزرای خارجه ایران و آمریکا را یک نوع حرکت سیاسی قلمداد کردند. اقدامی که متاسفانه در پازل منافع آمریکا و با هدف عادی‌سازی خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در رابطه با استکبار جهانی قرار می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: ان‌شاءالله همان‌طور که با لطف خدا و عنایت امام زمان (عج) قطعنامه 598 با همه دشواری‌ها با موفقیت و سربلندی مردم ایران تمام شد، این مذاکرات هم با همان شکل تمام می‌شود.
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در پیش‌بینی‌ نسبت به حصول توافق تا اسفند ماه عنوان کرد: اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد ما آمادگی داریم تا بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب به نتیجه برسیم.


 انتقادات به ظریف چه بود؟
اظهارات وزیر امور خارجه در توجیه پیاده‌روی با کری و سفر به پاریس در حالی است که روزنامه کیهان در سرمقاله روز یکشنبه(28/10/1393) به نقد این اقدام نسنجیده پرداخت: آیا تعجب‌آور نیست که نماینده جمهوری اسلامی ایران با نماینده کشوری که اهانت به رسول خدا(ص) را «آزادی بیان»! و «ضروری»! دانسته است رو در رو بنشیند؟! و انگار نه انگار که طرف مقابل او نه فقط همه هویت و موجودیت ایشان - به عنوان یک مسلمان معتقد - بلکه جان‌مایه همه مسلمانان جهان را به اهانت و سخره گرفته است!
ناپختگی وزیر خارجه کشورمان - و نه خدای نخواسته بی‌اعتنایی  ایشان به ساحت مقدس رسول خدا(ص)! - به همین اندازه خاتمه نمی‌یابد بلکه جناب ظریف در اقدامی تعجب‌آور و برخلاف عرف شناخته شده و فرموله دیپلماتیک، به اتفاق جان کری، محل رسمی مذاکره را ترک کرده و همراه ایشان در یکی از خیابان‌های ژنو به قدم زدن می‌پردازد! این اقدام آقای ظریف که خبر آن در سطح گسترده‌ای منتشر شد، زیر این عنوان قابل تعریف است که اولا؛ برخلاف نگاه رسمی و منطقی جمهوری اسلامی ایران که آمریکا را دشمن خونریز و غارتگر می‌داند و برای آن هزاران سند غیرقابل تردید  ارائه  می‌کند، آقای ظریف نگاهی دیگر دارد و با قدم زدن در کنار جان کری و بیرون از محل مذاکرات، در پی اعلام تفاوت نظر خود با دیدگاه رسما اعلام شده جمهوری اسلامی ایران است که البته می‌دانیم ایشان چنین منظوری نداشته است ولی این برداشت تنها برداشتی است که از اقدام یادشده به عرصه سیاسی ایران و جهان پمپاژ می‌شود.
در بخش دیگری از یادداشت فوق آمده است: آقای ظریف روز جمعه 26 دی‌ماه - 16 ژانویه - یعنی دو روز بعد از انتشار 3 میلیونی نشریه شارلی ابدو و کاریکاتور اهانت‌آمیز علیه پیامبر اسلام(ص) به پاریس، کانون پر سر و صدای اهانت و پایتخت کشوری که مدیریت این اقدام بی‌شرمانه را برعهده داشته است می‌رود. بهانه سفر، ملاقات و گفت وگو با فابیوس، وزیر خارجه فرانسه و جان کری، وزیر خارجه آمریکاست که در این باره گفتنی است؛حضور وزیر خارجه کشورمان در کانون اصلی اهانت به ساحت پیامبر اعظم(ص) چه مفهومی غیر از این می‌تواند داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران نسبت به اهانت پلشت یاد شده - نستجیربالله - بی‌خیال و بی‌اعتنا بوده است؟! ممکن است جناب ظریف بفرمایند که ما به دستور کار مذاکراتی خود مشغول بوده‌ایم! که باید گفت؛ اولا؛ اشکال اصلی همین است که چرا در هنگامه پر سر و صدای اهانت به رسول اکرم(ص)، کمترین تغییری در دستور کار مذاکراتی خود نداده‌اید؟! و ثانیا؛ به فرموده پیامبر عظیم‌الشأن که « اتقوا من مواضع التُهم - از موضع اتهام بپرهیزید» توجهی نکرده‌اید؟!
دور بعدی مذاکرات، اوایل فوریه
در همین حال، «سرگئی ریابکوف» معان وزیر خارجه و نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که مقامات مسکو بر این باورند که توافق بین میانجیگران بین‌المللی در گروه «1+5» و ایران در خصوص برنامه هسته‌ای تهران، تنها براساس توازن بین منافع دو طرف امکان‌پذیر خواهد بود.
ریابکوف افزود: زمان دقیق و مکان برگزاری دور بعدی مذاکرات هنوز مشخص نشده است، ولی این درک کلی بین ایران و گروه 1+5 وجود دارد که این مذاکرات باید در اوایل ماه فوریه انجام شود.
اظهارات معاون «بان کی مون»
به گزارش خبرگزاری‌ها، «جفری فلتمن» معاون «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل، در دیدار با «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیال دموکرات ترقی‌خواه لبنان، توافق هسته‌ای با ایران را در مراحل پایانی و محقق شده توصیف کرد.
به نوشته روزنامه «الجمهوریه» لبنان، جفری فلتمن مدعی شد که توافق با ایران تا حد زیادی به دست آمده و تأخیر در امضای توافق صرفا به دلیل دادن فرصت بیشتر برای بررسی آن در عربستان، ترکیه و اسرائیل است.