kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد

ارائه خدمات اعتبار فروشنده‌ وخریدار در کشور عراق

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از آمادگی این بانک برای ارائه خدمات بانکی در چارچوب اعتبار فروشنده به صادرکنندگان ایرانی، اعتبار خریدار به واردکنندگان عراقی و اعطای خطوط اعتباری به بانک‌های عراقی با تضمین دولت آن کشور خبر داد.


 

علي صالح‌آبادي در كنفرانس فرصت‌هاي ويژه اقتصادي و تجاري ايران و عراق افزود: اين بانك تسهيلات اعطايي خود را در حوزه صادرات به عراق از 92 ميليارد ريال در سال 87 آغاز كرده است و به يكهزار و 278 ميليارد ريال در سال 92 افزايش داده است. وي اظهارداشت: در شش ماهه اول سال جاري نيز 779 ميليارد ريال تسهيلات براي صادرات به اين كشور پرداخت شده است.
به گفته صالح‌آبادي تسهيلات اعطايي ارزي بانك توسعه صادرات ايران جهت صادرات به كشور عراق از 9ميليون دلار در سال 87 به 22 ميليون دلار در سال 92 بالغ  شده است.
به گفته مديرعامل بانك توسعه صادرات، از سال 1387 تا مهر 1393 بانك توسعه صادرات ايران تلاش داشته است تا ميزان تسهيلات پرداختي جهت صادرات به عراق را همراستا با اهداف دولت گسترش دهد. به نحوي كه تاكنون بيش از 3/500 ميليارد ريال و 185 ميليون دلار جهت صادرات به اين كشور تخصيص داده شده است. دكترصالح‌آبادي گفت: در راستاي تلاش براي گسترش مراودات بين بانكي بين دو كشور درصدد تشكيل صندوق پشتيباني از شركت‌هاي ايراني فعال در عراق هستيم. وي با اعلام اين مطلب كه خط اعتباري 20ميليون يورويي جهت تامين اعتبار خريد كالاهاي ايراني درعراق در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: بانك توسعه صادرات براي عامليت از طريق صندوق توسعه ملي به منظور صدور خدمات فني و مهندسي به عراق نيز آمادگي دارد.
مديرعامل بانك توسعه صادرات يادآور شد: عمده منابع دراختيار بانك توسعه صادرات، به صورت ارزي به صادرکنندگان پرداخت مي شود و بازپرداخت آن نيز به صورت ارزي خواهد بود چون بانك ريسك نرخ ارز را نمي تواند بپذيرد. وي تصريح كرد: تسهيلات اين بانك تنها به صادركنندگان پرداخت مي شود و بخش اندكي از منابع اين بانك نيز مي تواند به صورت ريالي به صادركنندگان ارائه شود.