kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
واکنش‌ها به اهانت دوباره نشريه شارلي ابدو به ساحت پيامبر اسلام(ص) ادامه دارد

از کمپين مردمی تا بحران مشروعیت شارلی‌ها

در پي اهانت دوباره نشريه شارلي ابدو به ساحت پيامبر اسلام(ص)، مسلمانان جهان با راه‌اندازی کمپين‌های مختلف اعتراضی، عشق و ارادت خود به پیامبر خاتم را اعلام کردند.

سرویس اجتماعی-

 در ایران نیز گروه‌های مختلف مردمی  با راه‌اندازی کمپین «من عاشق محمدم»، «لبیک یا محمد»، «همه ما محمد هستیم» و «جان ما فدای محمد»؛ با سیل خروشان مسلمانان و آزادگان جهان همراه شدند. اما شاید جالب‌ترین بخش ماجرا همراهی گروه‌هایی از غیرمسلمانان و حتی واتیکان با اعتراضات مردمی بیش از 2 میلیارد مسلمان نسبت به گسترش دایره «آزادی بیان» با عبور از مرزهای انسانیت به واسطه توهین به مظاهر و نشانه‌های ایمانی و اعتقادی سایرین باشد.
یکی از بزرگ‌ترین کمپین‌های اعتراضی به نگرش تبعیض‌آمیز غرب در خصوص هولوکاست و توهین به ادیان الهی، در ذیل کاریکاتور موهن نشریه تایم در شبکه اجتماعی اینستاگرام شکل گرفت. گروه‌های مختلف آزادگان با حمله پرحجم به صفحه تایم، ضمن انتشار هزاران پیام محبت‌آمیز درخصوص پیامبران الهی، خواستار مسدود شدن قانونی صفحه هتاکین شدند. به نحوی که اداره‌کنندگان این صفحه ناچار شدند در فاصله کمتر از یک ساعت بیش از 5 پست جدید با هدف کاهش حملات به این صفحه، منتشر کنند.
 پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که در حال حاضر در سفری در فیلیپین به سر‌می‌برد، طی سخنانی با اشاره به حادثه نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» گفت: «وقتی موضوع اهانت به ادیان در میان است، محدودیت‌هایی در آزادی بیان وجود دارد.»
وی با انتقاد از موج جدید توهین به پیامبر اسلام ادامه داد: «کسی نمی‌تواند پیروان ادیان دیگر را به خشم آورده یا به دین مردمان دیگر توهین کند و کسی نمی‌تواند ادیان دیگر را به سخره بگیرد. در مورد ادیان محدودیت وجود دارد و هر دینی عزت و احترام خود را داراست و آزادی بیان به معنای توهین به ادیان نیست.»
مجموعه‌ای از روشنفکران جهانی نیز با انتشار پرسش‌هایی جنجال‌برانگیز در ذیل صفحات نشریاتی همچون «تایم» که به بازنشر کاریکاتور توهین آمیز شارلی ابدو پرداخته بود، نوشتند: «پس از توهین عامدانه به پیامبر 2 میلیارد مسلمان انتظار چه واکنشی را دارید؟» این پرسش بدیهی در فضایی مطرح می‌شود که برخی از اروپائیان افراطی با تکرار عبارت «من شارلی هستم» توهین به مقدسات ادیان آسمانی را به بهانه «حق کفر»، بخشی از محدوده آزادی بیان و حقوق اجتماعی کافران دانسته‌اند! برخی از طراحان خوشفکر اروپایی نیز با یادآوری واکنش متناقض سیاستمداران غربی در حملات تروریستی گروه‌های مورد حمایت غرب در کشتار مردم سوریه، عراق، لیبی، یمن، لبنان و افغانستان و پاکستان، فلسطین و باریکه غزه؛ عکس ابوبکر البغدادی، سرکرده گروهک تروریستی داعش در راهپیمایی مضحک آزادی در خیابان‌های فرانسه را در صف اول، طراحی کردند.
 اختلاف در میان مردم جوامع اروپایی در پذیرش کمپین نمایشی «شارلی‌ها» به حدی جدی شده که تیری میسان، نویسنده مشهور فرانسوی گفته است: «ایدئولوژی و راهبرد اخوان المسلمین، القاعده و داعش ایجاد جنگ داخلی را در غرب توصیه نمی‌کند، بلکه برعکس بر ایجاد آن در شرق به منظور جدا کردن شدید دو جهان تاکید دارد. ما باید همه فرضیه‌ها را در ماجرای شارلی ابدو مد نظر قرار دهیم و بپذیریم که تاکنون، محتمل‌ترین هدف آن ایجاد اختلاف در درون ما است و طراحان احتمالی این حمله در واشنگتن هستند.»
گفتنی است مجموعه‌ای از سیاستمداران غربی تلاش کردند با راه‌اندازی دور جدید «اسلام‌هراسی» در اروپا، پرونده «اسلام سیاسی» را یک‌بار برای همیشه بایگانی کرده و با الصاق برچسب «افراطیون تروریست» به مسلمانان حامی اعتقادات و مظاهر مقدس دینی، لائیسیته را به اندیشه همه گیر و قانونی در جهان با فشار از بالا و پرونده‌سازی از پایین تبدیل کنند. به نحوی که سردبیر شارلی ابدو که پس از حملات مشکوک اخیر به دفتر این نشریه، بحران ورشکستگی را به سبب حمایت مالی دولت فرانسه پشت سر گذاشته، به دویچه وله گفت: «همه انسان‌های ناشناس، همه سیاستمداران، رسانه‌ها و نمایندگان ادیانی که گفتند «من شارلی هستم» باید بدانند که در حقیقت گفته‌اند «من لائیک هستم» (!)
بر اساس مفهوم لائیسیته، دایره حاکمیت و قدرت از دین کاملا جداست و دولت حق حمایت از هیچ دینی را ندارد. به این ترتیب رمزگشایی از حرکت خزنده و مذموم مدیران روزنامه «مردم امروز» به عنوان پایگاه حامیان تفکر جدایی دین از سیاست در مطبوعات ایران، که از سابقه زیرسوال بردن احکام و قوانین مترقی اسلام نیز برخوردارند، در انتشار جمله «من شارلی هستم» به عنوان تیتر یک روزنامه مذکور، قابل تحلیل است. هر چند متاسفانه هنوز خبری از برخورد جدی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بانیان این رفتار ضد اسلامی، به گوش نرسیده و تا اینجای کار علی‌رغم واکنش شدید مردم و نمایندگان مجلس، ارشاد تنها به ارائه یک تذکر خصوصی کم اثر به مدیران بدسابقه این جریده، بسنده کرده است!
بدیهی‌ترین حق ملت ایران که در صیانت از مرزهای اسلام ناب محمدی (ص) از بذل جان خویش نیز دریغ نکرده‌اند این است که دولت اسلامی در مبارزه با بانیان ترویج «اسلام آمریکایی» کوشا باشد و از فعالیت زنجیره‌ای آنها که بارها آشکارا به مظاهر اسلام حقیقی از خاکریز رسانه حمله کرده‌اند، ممانعت به عمل آورد.