kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
وزیر اقتصاد اعلام کرد

نقش پررنگ دولت بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی ایران نقش پررنگ دولت در آن و فقدان بخش خصوصی توانمند است.

به گزارش ایرنا، علی طیب نیا دیروز در چهل و سومین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی ایران نقش بالای دولت در آن و فقدان بخش خصوصی توانمند است، باید بخش خصوصی را به جایگاه واقعی خود نزدیک کرد.
وی ادامه داد: مهم‌ترین اقدام در جهت افزایش تولید، بهبود رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری رساندن بخش خصوصی به جایگاه واقعی آن است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اصلاح فضای کسب و کار از رویکردهای مهم دولت است گفت: بدون اصلاح فضای کسب و کار در کشور راهبرد واگذاری نتیجه ناکارآمدی را به وجود آورده است.
طیب نیا با اشاره به اینکه برای ارتقای بخش خصوصی باید فضای کسب و کار هر چه سریع‌تر اصلاح شود افزود: در شرایط فعلی تفاوت معناداری به لحاظ کارآمدی بین بخش‌های خصوصی و دولتی وجود ندارد که این ناشی از فقدان محیط مناسب کسب و کار در کشور است.
وی از ایجاد دفتر اصلاح فضای کسب و کار در وزارت امور اقتصادی و دارایی خبر داد و گفت: همچنین سایتی در وزارتخانه راه اندازی شده که مجوزهای مربوط به کسب و کار را ثبت می‌کند به گونه‌ای که تاکنون بیش از دو هزار مجوز صادر شده ضمن آنکه هم اکنون در مرحله احصاء مجوزها هستیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مجموعه‌ای از برنامه‌ها را برای بهبود فضای کسب و کار با بخش خصوصی دنبال خواهیم کرد، اظهار داشت: به سادگی می‌توانیم به رتبه 70 فضای کسب و کار در دنیا دست پیدا کنیم ضمن آنکه طی سال گذشته 20 رتبه ایران درمحیط کسب و کار جهانی بهبود یافته است.
در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: وزراتخانه صنعت، معدن و تجارت آماده است تا پایان دولت یازدهم 50 درصد نیروهای خود را کاهش دهد.
محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به اینکه نجات تولید در صادرات است ادامه داد: جوایز صادراتی از سال 90 قطع شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر چه تلاش کرد نتوانست آن را احیاء کند چرا که سازمان مدیریت زیر بار این کار نرفت و تاکید داشته‌اند که باید به رفاه عمومی توجه ویژه داشته باشیم.
وی دلیل کاهش 50 درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را، قطع جوایز صادراتی عنوان کرد.
همچنین محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در نشست اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: عمده مشکلی که سر راه اقتصاد ما وجود دارد این است که تولید در کشور با توجه به سازوکارهایی که داریم اقتصادی نیست و اگر تولیدی داریم در حاشیه آن می‌توانیم چیزهای دیگری را کسب کنیم. این مسئله در بخش کشاورزی و به صورت بیشتر در بخش صنعت وجود دارد.
وی افزود: باید راهکاری پیدا کنیم که تولید در کشور اقتصادی شود. متاسفانه سازوکارهایمان به گونه‌ای است که در آنجایی که تولید داریم نمی‌توانیم آن را به بازار هدف برسانیم و از طرفی به صورت ناخودآگاه دنبال این هستیم که اگر ارزی در اختیار داریم تولید سایر کشورها را وارد کنیم. امروز بخش کشاورزی در این زمینه به شدت رنج می‌برد.
به گفته حجتی هفت- هشت محصول اساسی در کشاورزی داریم که در بازاریابی‌شان گرفتار شده‌ایم.
وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: امروز در تخم مرغ و مرغ دچار بحران هستیم چرا که بیش از یک میلیون تن مازاد تولید داریم. با وجود آن که صادرات ما بیش از دو برابر شده است.
حجتی افزود: در زمینه سیب و خرما همین مشکل وجود دارد و بیش‌از یک میلیون تن اضافه تولید در زمینه تولید سیب داریم. همچنین خرماها روی دست‌مان باقی مانده است. ما حداقل باید 500 هزار تن سیب صادر کنیم اما در حال حاضر بیش از 200هزار تن امکان صادرات نداریم. البته در زمینه صادرات میگو افزایش 80 درصدی داشته‌ایم.