اجرای آزمایشی طرح «هر دانشآموز یک مهارت» از سال تحصیلی جدید
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش از اجرای آزمایشی طرح «هر دانشآموز یک مهارت» از سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۶ خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش، احمدرضا دوراندیش اظهار داشت: طرح «هر دانشآموز یک مهارت» که از سوی معاونت آموزش متوسـطه و برای اجرا در دوره اول متوسطه پیشـنهاد شده است، در جلسـات کمیسـیون برنـامه درسـی و تربیـتی و با توجه به مستندات و موارد ارائه شده مورد بررسی و تایید این کمیسیون قرارگرفت.
دوراندیش افزود: براساس این طرح، هر دانشآموز در هر پایه تحصیلی دوره اول متوسطه یک دوره مهارتی ۵۰ تا ۶۰ساعته را متناسب با علاقه و استعداد خود طی کند و در مجموع طی سه سال، حداقل ۱۵۰ تا ۱۸۰ ساعت آموزش مهارتی را بگذراند.
وی ادامه داد: اجرای طرح از سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۶ بهصورت آزمایشی آغاز میشود و بهتدریج تمامی دانشآموزان پایههای هفتم تا نهم را تحت پوشش قرار خواهد داد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش تأکید کرد: آموزش مهارتها با بهرهگیری از ظرفیتهای درون مدرسهای، محیطهای بیرونی یادگیری (مبین) و بسترهای آموزش مجازی انجام میشود و این حوزههای مهارتی شامل فناوریهای نوین (مانند برنامهنویسی، هوش مصنوعی و علوم داده)، مهارتهای شغلی، فرهنگی و هنری، مهارتهای بومی و محلی و مهارتهای ورزشی است. دوراندیش گفت: ارزشیابی دانشآموزان بهصورت کیفی انجام شده و نتایج آن در کارنامه و پرونده الکترونیکی تربیتی دانشآموز ثبت میشود. همچنین دانشآموزانی که شرایط لازم را احراز کنند، در پایان پایه نهم گواهی مهارت دریافت خواهند کرد.
وی افزود: این طرح با تکیه بر ظرفیت مدارس، مشارکت خانوادهها، نهادهای محلی، سازمان آموزش فنی و حرفهای، هنرستانها و سایر مراکز مهارتی اجرا شده و هدف نهائی آن نهادینهسازی فرهنگ مهارتآموزی، افزایش خودباوری، کارآفرینی و آمادگی دانشآموزان برای زندگی، ادامه تحصیل و ورود آگاهانه به بازار کار است. این طرح بهصورت آزمایشـی و برای مدت سه سال در مدارس دوره اول متوسطه اجرا میشود.