kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰

تاریخ «قم» در مستند «میراث جاودان» به تصویر کشیده شد

مستند «میراث جاودان» با نگاهی متفاوت به شهر «قم» آماده نمایش شد.

مستند «میراث جاودان» با نگاهی متفاوت به شهر «قم» آماده نمایش شد.
عباس صالح مدرسه ای، پژوهشگر و کارگردان مستند «میراث جاودان» در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: در ساخت مستند تاریخی، تلاش بر این بود که بر مستندات تکیه شود و خارج از اصول تحقیق و پژوهش قدمی برداشته نشود. چراکه معتقدم نگاه به تاریخ باید براساس پژوهش باشد. از طرفی مستند پژوهش محور نیاز امروز جامعه ماست.
وی درباره اهمیت پرداختن به شهر قم در این فیلم مستند اظهار داشت: منطقه قمرود -که امروز شهر قم نامیده می شود- حوزه ای کهن از تمدن ایرانی است که گروه های متعدد و متنوع انسانی در آن سکنا گزیدند. با ورود اسلام به ایران نیز، قم به یکی از کانون‌های اصلی تشیع تبدیل شد. اما نکته جالب توجه درباره قم، نقش تاریخی آن است که از همان آغاز سکونت انسان تاکنون بی هیچ تغییری باقی مانده است. مستند «میراث جاودان» تلاش می‌کند تا به بازخوانی این نقش تاریخی بپردازد.
صالح مدرسه ای ادامه داد: این فیلم مستند از چهار قسمت تشکیل شده است. قسمت اول از آغاز سکونت انسان تا دمیدن آفتاب اسلام در این منطقه را مطالعه می کند. قسمت دوم به تأثیر حضور حضرت معصومه (س) در شهر قم می پردازد. در قسمت سوم به نقش شهر قم در وقایع تاریخ معاصر و به ویژه انقلاب اسلامی پرداخته می شود و قسمت چهارم هم به جغرافیای این شهر می پردازد.
گفتنی است، مستند «میراث جاوید» به سفارش مرکز سیمای استان‌های سیما تهیه شده است.