کد خبر: ۳۲۱۳۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۶

بسترها و شرایط تاثیرگذاری جنگ نرم (4)(پرسش و پاسخ)

پرسش: 
در جنگ روانی، گروه‌های متخاصم چه تکنیک‌هایی را برای تاثیرگذاری روانی بر طرف مقابل مورد استفاده قرار می‌دهند؟
پاسخ:
در سه بخش قبلی پاسخ به این سؤال به مباحثی همچون: اهمیت و سابقه جنگ روانی، اهداف جنگ روانی و انواع تکنیک‌های نوین عملیات روانی شامل: 
۱- تکنیک تکرار با قالب‌های متنوع ۲- تکنیک برچسب‌زنی برای قلب واقعیت و حقیقت ۳- تکنیک قطره‌چکانی ۴- تکنیک عرفی‌سازی ۵- تکنیک استفاده از خبر سوخته ۶- تکنیک مظلوم‌نمایی ۷- تکنیک پنهان‌کاری از طریق حذف یا پوشش ندادن ۸- تکنیک تصویر یا انگاره‌سازی ۹- تکنیک ‌ترور شخصیت معنوی ۱۰- تکنیک کلی‌گویی ۱۱- تکنیک ایجاد تفرقه و تضاد ۱۲- تکنیک شایعه‌پراکنی و اخبار دروغ ۱۳- تکنیک مقصر‌نمایی پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می‌گیریم:
۱۴- تکنیک کانال انحرافی
منحرف کردن توجه مخاطب از یک مسئله، با طرح کردن موضوعی دیگر و تحت‌الشعاع قرار گرفتن آن هدف اصلی این تکنیک است. این روش معمولاً زمانی بیشتر به کار گرفته می‌شود که قرار است بخشی از داستان پنهان شود، یا آن بخشی که به ضرر گروه خاصی است کمتر برجسته شود. 
۱۵- تکنیک تعمیم افراطی
تعمیم افراطی، تکنیکی در حوزه عملیات روانی است که برای تعمیم نقصان یا ناکارآمدی در یک بخش یا حوزه، به کل نظام سیاسی و کلیت جامعه از سوی طرفین منازعه به‌کار برده می‌شود. 
در این عملیات روانی نقاط ضعف در یک زمینه و حوزه مشخص را به صورت اغراق‌آمیزی به بخش‌های دیگر یک نظام و سیستم تعمیم داده و به شکل افراطی توانمندی و کارآمدی کل مجموعه را زیر سؤال می‌برند.
۱۶- تکنیک ایجاد خوف و هراس‌افکنی
با این تکنیک می‌توان به طرز فکر و رفتار مردم، سمت و سو و جهت مورد نظر را القا کرد. بهترین روش برای وادار کردن افراد و جامعه هدف به تغییر نگرش‌ها و رفتار‌هایشان این است که آنها را از پیامد‌های تغییر ندادن بترسانیم و در آنها هراس‌افکنی کنیم.
۱۷- تکنیک اهریمن‌سازی
با این تکنیک طراحان عملیات روانی تلاش می‌کنند تا تنفر و دشمنی جمعیت مخاطب و جامعه هدف را نسبت به عقیده گروه یا کشورهایی خاص برانگیزند و بر مواضع جمعیت مخاطب تاثیر بگذارند.
 ۱۸- تکنیک ابهام‌آفرینی 
طراحان عملیات روانی با این تکنیک، پیام خود را به‌طور حساب شده از راه کلی‌گویی و با تبحر خاصی مفهوم مورد نظر را در ذهن مخاطب مبهم جلوه داده و در واقع معنای جمله و خبر برای هر شخصی متفاوت خواهد بود. استفاده از عبارات نامشخص بدون اطمینان از موجه بودن آن هدف اصلی در این تکنیک است. 
ذهن آدمی ابهام را برنمی‌تابد و هنگام احساس ابهام در پی رفع آن برمی‌آید. عملیات روانی با این تکنیک برای تاثیرگذاری بیشتر، پیام خود را به‌طور خلاصه و کلی و مبهم به اذهان مخاطب منتقل کرده و این فرصت را فراهم می‌کنند تا به نتایج مطلوب خود دست یابند. از سوی دیگر با ایجاد ابهام در موضوعی بستر برای شکل‌گیری انواع شایعات را فراهم می‌سازند که این گام اول در طراحی یک عملیات روانی هوشمندانه است.
۱۹- تکنیک سیاه‌نمایی برای ایجاد یأس
یکی دیگر از مهمترین تکنیک‌های عملیات روانی، سیاه‌نمایی و القای ناامیدی است که دشمنان نظام اسلامی از بدو انقلاب به طور مستمر علیه ایران اسلامی استفاده کرده‌اند. 
یأس از دستیابی به اهداف چنان اضطراب و پریشانی در میان مردم یک جامعه پدید می‌آورد که کسی انگیزه‌ای برای تلاش و حرکت به سوی اهداف مورد نظر خود پیدا نمی‌کند. 
این ناامیدی از طریق بزرگ کردن کاستی‌ها و ضعف‌ها و کوچک جلوه دادن موفقیت‌ها، ترویج سؤال‌های بی‌فایده، ارتقای مطالبات عموم بیش از حد مورد انتظار، تردید در آرمان‌ها، ایجاد اختلاف در بین مدیران و بزرگ نشان دادن رقیب یا دشمن پدید می‌آید.