تکنیکهای جنگ روانی (۳)(پرسش و پاسخ)
پرسش:
در جنگ روانی، گروههای متخاصم چه تکنیکهایی را برای تاثیرگذاری روانی بر طرف مقابل مورد استفاده قرار میدهند؟
پاسخ:
در دو بخش قبلی پاسخ به این سؤال به مباحثی همچون: اهمیت و سابقه جنگ روانی، اهداف جنگ روانی و انواع تکنیکهای نوین عملیات روانی شامل:
۱- تکنیک تکرار با قالبهای متنوع ۲- تکنیک بر چسبزنی برای قلب واقعیت و حقیقت ۳- تکنیک قطره چکانی ۴- تکنیک عرفی سازی ۵- تکنیک استفاده از خبر سوخته ۶- تکنیک مظلومنمایی ۷- تکنیک پنهانکاری از طریق حذف یا پوشش ندادن ۸- تکنیک تصویر یا انگارهسازی پرداختیم. اینک در ادامه دنبال مطالب را پی میگیریم.
۹- تکنیک ترور شخصیت معنوی
امروزه دیگر همچون گذشته کمتر شاهد ترور فیزیکی افراد خاص در جوامع بشری هستیم، و این روش نخنما شده و پر ریسک، جای خود را به ترور شخصیت معنوی افراد داده است.
بدان معنا که با طراحی برنامهای مدون و زمانبندی شده، زوایای مختلف شخصیت فرد مورد نظر خود را تحریف و با کمرنگسازی یا حذف نقاط قوت و محاسن فرد مورد نظر به بزرگنمائی و برجستهسازی نقاط ضعف وی پرداخته و با راهاندازی رشتهای از اخبار و تبلیغات نادرست و تحریف شده و یکسویه ترور شخصیت معنوی وی را کامل و او را به حاشیه و انزوا سوق میدهیم.
۱۰- تکنیک کلیگویی
گاهی برای جلوگیری از تحلیل و رسیدن به پشت پرده برخی خبرها از تکنیک کلیگویی استفاده میشود. در این تکنیک محتوای کلی یک خبر به دور از بازگونمایی جزئیات و موارد قابل کنکاش و ابعاد مختلف آن منتشر میشود تا اجازه بررسی و پرداختن به شواهد و ادله از مخاطب سلب شود و تنها به پذیرش اخبار کلی اکتفا شود.
۱۱- تکنیک ایجاد تفرقه و تضاد
در دنیای جنگ روانی و تقابل و تخاصم گروهها، تفرقهافکنی و تشدید تضادها همواره مورد توجه ویژه و جزء لاینفک این فضای تقابلی است. به گونهای که این روش در استعمار بریتانیا به یک راهبرد همیشگی و ابدی تبدیل شده که «تفرقه بینداز و حکومت کن»، رایجترین نوع تفرقه، ایجاد اختلاف میان احزاب، گروههای سیاسی و نخبگان یک جامعه است که با ایجاد دو دستگی و نفاق و تشدید تضادها، بستری مناسب برای جولان دشمنان را فراهم میکند.
۱۲- تکنیک شایعهپراکنی و اخبار دروغ
این تکنیک از قدمت و رواج بسیار زیادی در تحقق اهداف عملیات روانی برخوردار است و معمولاً در مواقعی بیشترین میزان اثرگذاری را دارد که زمینه دسترسی به اخبار مستند و صحیح وجود نداشته باشند و مخاطب را ناگزیر به پذیرش اخبار تحریف شده و جعلی میکند. در انتشار اکثر اخبار بر پایه شایعه از جملات خاص استفاده میشود که شایعترین آنها، «به نقل از شاهدان عینی» و «یک منبع آگاه» و... میباشد.
۱۳- تکنیک مقصرنمایی
در تکنیک مقصرنمائی طرفین تلاش میکنند با مسلمانگاری و تشریح یک وضعیت نامطلوب، یک طرف ماجرا را مسئول اصلی آن شرایط معرفی کنند که همه مسئولیتها بر عهده اوست و در نقطه مقابل مسئولیت طرف دیگر ماجرا را کمرنگ جلوه میدهند. در فضاسازی تبلیغات استکبار جهانی از تکنیک مقصرنمایی برای القای ذهنیت «غیر منطقی بودن مطالبات ایران» استفاده کرده و میکوشند با تظاهر به بیطرفی، ایران را در موضوعات مختلف پیشاپیش مسئول تحقق فرضیههای جعلی و غیرواقعی خود نشان دهند.
(ادامه دارد)