استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی
اتصال به جماعت از طریق بانوان
س) اگر در نماز جماعت، بانوان طوری قرار بگیرند که امکان اتصال برخی از مردان به صف جماعت مردان ممکن نباشد؛ آیا صحیح است این مردان از کنار یا پشت سر گروه بانوان اقتدا کنند و به واسطۀ آنان به جماعت متصل شوند؟
ج) با دو شرط اتصال مردان به واسطۀ بانوان اشکال ندارد، نخست: اگر زن و مرد کنار یکدیگر باشند یا زن جلوتر باشد باید بین آنها (حتی اگر محرم باشند) حداقل یک وجب فاصله باشد. دوم: پرده و مانند آن بین بانوان و آقایان (قبل یا بعد از گروه بانوان) وجود نداشته باشد وگرنه بنابر احتیاط واجب جماعت آقایانی که از طریق بانوان اتصال دارند، صحیح نیست.
اجاره به شرط قرض
س) برای اجاره مغازه، دریافت قرضالحسنه (رهن عرفی) یا کم و زیاد کردن قرضالحسنه (رهن عرفی) در مقابل اجاره بها چه حکمی دارد؟
ج) به طور کلّی اجاره به شرط قرض صحیح است (مثلاً اگر صاحب مغازه به مستأجر بگوید: «مغازهام را به این مبلغ معیّن- مثلاً ده هزار تومان- به شما اجاره دادم به شرط اینکه فلان مبلغ معیّن- مثلاً صد هزار تومان- به من قرضالحسنه بدهید» و مستأجر قبول کند، اشکال شرعی ندارد)، ولی قرض به شرط اجاره، صحیح نیست و در صورت اوّل هم باید اجاره به نحو متعارف باشد، یعنی به اندازهای کم نباشد که عرفاً اجاره بر آن صدق نکند و از همین جا معلوم شد اجاره به شرطِ رهنِ کامل (یعنی در قبال دریافت قرض، هیچ مبلغی را از مستأجر طلب نکند) نیز صحیح نمیباشد؛ و در هر صورت، نماز و وضویی که در مغازه با رضایت و اجازه صاحب مغازه انجام شده، صحیح است.
خمس مازاد اربعین
س) برای سفر اربعین دینار خریدم که مقداری از آن اضافه آمده و میخواهم برای اربعین سال آینده از آن استفاده کنم؛ با توجه به اینکه زمان مصرف کمتر از یکسال دیگر است؛ آیا باید خمس آن را بپردازم؟
ج) اگر دینار از درآمد کسبِ بین سال، تهیه شده، سر سال خمسی به قیمت روز بازار مشمول خمس میشود.
اقتدا به امام جماعت ناشناس
س) در اماکن عمومی و تجمعات همانند پیادهروی اربعین، راهپیماییها و در جادهها گاهی یک روحانی که برای جمع ناشناس است، امام جماعت میشود که در آن شرایط برای شناختن عدالت او فرصت نیست؛ آیا همین که طلبهای ظاهرالصلاح باشد برای خواندن نماز پشت سر او کفایت میکند؟
ج) برای احراز عدالت، حُسنِ ظاهر* کافی است و نیز اگر با اقتدای عدهای به امام جماعت، اطمینان به آن حاصل شود کفایت میکند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* حُسنِ ظاهر یعنی رفتار و کردار آن شخص که مشاهده میشود، بر طبق میزان شرع است و گناهی از او دیده نشده است و تشخیص آن به عهده مکلف است.