بسترها و شرایط تاثیرگذاری جنگ نرم(3)(پرسش و پاسخ)
پرسش:
چه عوامل، بسترها و شرایطی موجب میشود جنگ نرم دشمنان تاثیرگذار بوده و به اهداف مورد نظر خود برسند؟
پاسخ:
در دو بخش قبلی پاسخ به این سوال به عواملی همچون: 1- ضعف باورها و سستی ایمان 2- ضعف نفس(تن پروری، تنبلی و افسارگسیختگی) 3- تعصب، قبیلهگرایی و نژادپرستی پرداختیم. اینک در ادامه دنباله مطلب را پی میگیریم:
نفی تعصب، قبیلهگرایی و نژادپرستی در قرآن
1- قرآن کریم فلسفه اصلی اختلاف رنگ، پوست، زبان، قبیله و نژاد را بازشناخت ملیتها و اقوام از هم میداند و میفرماید: ما شما را از ملتها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. (حجرات- 13)
2- قرآن کریم، نژادپرستی و افتخارات قومی و قبیلگی را مانع حقپذیری و عامل ستمگری و حقکشی دانسته و بیشتر اعراب و یهود را دارنده این خصلت ناپسند توصیف میفرماید: «هرگاه ما آن را بر بعضی از عجم (غیرعربها) نازل میکردیم و آن حضرت آن را برایشان میخواند به آن ایمان نمیآوردند.» (شعراء- 198 و 199) آری حقستیزی، ایمانگریزی و پافشاری بر فرهنگ جاهلی، ریشه در تعصبهای قومی و نژادی دارد و امروزه همین خصلتهای منفی، بسترها و زمینههای جنگ نرم را برای تاثیرگذاری و نفوذ برای استکبار جهانی و استعمارگران علیه اسلام ناب فراهم کرده است. آنان با تحریک عصبیتهای قومی و نژادی، بر اختلافات دامن زده وحدت مسلمانان را نشانه رفتهاند و عرب را مقابل عجم، سنی را مقابل شیعه و... قرار دادهاند، و بدین طریق اهداف شوم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود را پی میگیرند.
همین تفکر نژادپرستی و قومگرایی اروپاییها و آمریکاییها است که امروزه سبب پیدایش روحیه خود بزرگبینی و استکباری آنان شده است و صهیونیسم بینالملل با همین دستمایه به عنوان پادگان نظامی غرب در میان آحاد یک جامعه گسل و تفرقه ایجاد کرده و به جنایات نسلکشی و نژادپرستانه خود در غزه و فلسطین ادامه میدهد.
نفی تعصب، قبیلهگرایی و نژادپرستی در روایات
با توجه به ویرانگر بودن تعصبهای جاهلی و قومگرایی و نژادپرستی، روایات اسلامی ضمن تبیین ماهیت و عملکرد تعصبهای جاهلی در جنگ نرم، مسلمانان را سخت از آثار شوم آن پرهیز و هشدار دادهاند:
1- امام علی(ع) میفرماید: «شرارههای تعصب و کینههای جاهلیت را که در دلهایتان پنهان شده خاموش سازید، زیرا این نخوت و تعصب ناروا که در مسلمانان پیدا میشود از القائات شیطان و نخوتها و فسادها و وسوسههای او است» (نهجالبلاغه- خطبه 192، بند 22) در این تعبیر امام علی(ع) تعصبهای ناروا و کینههای جاهلیت را تشبیه به آتشی کرده است که در اعماق دلها کمین میکند، ناگهان سر برمیآورد و همه وجود انسان را فرا میگیرد و از آن به بیرون سرایت میکند و گاه قوم و قبیلهای را به آتش میکشد.
2- پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «هرکس در دلش به اندازه دانه خردلی عصبیت داشته باشد، خداوند روز قیامت او را با اعراب جاهلیت محشور میکند.» (الکافی، ج2، ص308)
3- امام صادق(ع) میفرماید: «هرکس تعصب ورزد یا در مورد او تعصبی اعمال شود، به راستی که بند ایمان و بندگی خداوند از او برداشته شده است.»(همان، ص307)
4- حرامخواری و درآمدهای نامشروع
از دیگر بسترها و زمینههایی که دشمنان اسلام را در جنگ نرم یاری میبخشد، حرامخواری و درآمدهای نامشروع مانند: ربا، رشوه، کمفروشی، تقلب، غش در معامله، احتکار و... است. حرامخواری روح فرد و جامعه را تخریب میکند. این سم مهلک آثاری همانند: سنگدلی، زیر بار حق و حقیقت نرفتن، ذلت و ظلم پذیرفتن، به رذایل اخلاقی و باطل گراییدن و... برجا میگذارد. امام حسین(ع) به سپاه عمر سعد فرمود: «حقاً که شکمهایتان از مال حرام پر شده و بر دلهایتان مهر خورده است.»(مقتل خوارزمی، ج2، ص19)
قبح حرامخواری و درآمدهای نامشروع در قرآن
آیاتی چند از قرآن کریم به بیان قبح حرامخواری و کسبهای نامشروع و مصداقهای آن پرداخته و مومنان را از ورود به حریم آنها نهی کرده است.
1- خداوند میفرماید: «ای کسانی که ایمان آوردهاید! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل (و از راههای نامشروع) نخورید، مگر اینکه تجارتی با رضایت طرفین شما انجام گیرد و خودکشی نکنید، خداوند نسبت به شما مهربان است.(نساء-29) این آیه زیربنای قوانین اسلامی در معاملات و مبادلات مالی است. بنابراین هرگونه تجاوز، طلب، کلاهبرداری، غش در معامله، معاملات ربوی و.. تحت یک قانون کلی قرار دارند. ارتباط میان قتل نفس و حرامخواری اشاره به یک نکته مهم اجتماعی است که اگر روابط مالی مردم براساس صحیح استوار نباشد و اقتصاد جامعه به صورت سالم پیش نرود و مردم در اموال یکدیگر به ناحق تصرف کنند، جامعه گرفتار خودکشی و انتحار میشود.
(ادامه دارد)