کد خبر: ۳۱۵۷۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۲
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «آلا»

ناگفته‌های فرزندزایی

  شکوفه مظفری‌پور

 نام سریال آلا از سوره رحمن آیه ۱۳(فَبِأَيِّ ءَالَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ؛ پس [اى انس و جن!] كدام‌ يك از نعمت‌هاى پروردگارتان را انكار مى‌كنيد؟) که از ۷۸ آیه رحمن، ۳۱ بار تکرار شده انتخاب شده است. قصه آلا بر دایره حیاتی فرزندآوری از زوایای گوناگون در چندین خانواده را روایت می‌کند، مجموعه‌ای که این شب‌ها از شبکه سه سیما پخش می‌شود. 
این سریال با برخورداری از تنوع داستانی، باورپذیری و لذت‌بخش بودن که موجب همذات‌پنداری مخاطب با آن می‌شود به قلم امیرعباس پیام و سمانه نامدار نوشته شده است.
مرکزیت قصه از مرکز پژوهش و ناباروری آلا شروع و به آنجا نیز ختم می‌شود. مکانی که یک تیم پژوهشی با مسئولیت دکتر سبحان ایمانی (داریوش فرهنگ) به پله‌های پیشرفت باروری مردان و زنان دست یافته‌اند و به جایگاهی برای رویش امید فرزندآوری از ناامیدی‌های فراوانی که سر راه زوجین قرار دارد، ارتقا می‌یابد. شکیل مظفری در جایگاه کارگردان و مصطفی علمی‌فرد در مقام تهیه‌کننده در انتخاب بازیگران مجرب با تولید این اثر به خوبی توانسته‌اند با به تصویر کشیدن آگاهی‌، روزنه‌های امید را به روی بینندگان خود باز کنند. مشکلات سندرم داون در زندگی دکتر محمد کاشانی (کاوه خداشناس) و دکتر مینا قائد (ندا قاسمی) یکی از زوجین پژوهشگر حاضر در تیم مرکز آلا یکی از دغدغه‌های این زوج پزشک است. حنا خواهر دکتر کاشانی سندرم داون دارد و این زوج تصمیم داشتند پیش از باردار شدن دکتر قائد با انجام آزمایش‌های ژنتیک از بروز احتمالی این بیماری در جنین جلوگیری کنند. علاوه‌بر این، دلدادگی و ازدواج حنا با رامین و نگرانی‌های خانواده‌هایشان در پذیرش این امر واجب، نمای تازه‌ای از زندگی این قشر از جامعه را نشان می‌دهد. 
همدلی و همیاری و گره گشودن از مشکل همنوع خود در این سریال به ویژه در شخصیت دکتر هدی ایزدی (نفیسه روشن) از ابعاد ستودنی آلاست. 
تلاش مستمر ناصر (علی اوسیوند) و ریحانه (حمیرا ریاضی) که ۵۰ سالگی را رد کرده‌اند و زخم‌زبان‌های مردم روستا آنها را غمگین کرده، نیز در مرکز آلا به بار می‌نشیند و صاحب فرزند می‌شوند. 
از دیگر تصاویر دیدنی آلا، زندگی سارا (ویدا جوان) و کاوه (سام قریبیان) است که بعد از به‌سر آمدن انتظارشان در صف طولانی بهزیستی برای به سرپرستی گرفتن فرزند، ناآگاهانه و بی‌خبر نوزاد هشت ماهه‌‌ای که از داخل یک خودرو ربوده شده را به فرزندی قبول می‌کنند اما این کودک در شش سالگی به پیوند مغز استخوان از بستگان درجه یک نیازمند می‌شود. 
فرار خودخواهانه عباس (سیاوش مفیدی) از ناباروری خود در ازدواج اولش و طلاق اجباری او و پیگیری‌های فراوان سیمین، همسر دومش (بیتا سحرخیز) و همدلی و تلاش‌های مرکز پژوهش آلا آنها را یک گام بزرگ به سمت صاحب فرزند شدن جلو می‌برد.‌
مادر جایگزین (رحم‌ اجاره‌ای)، پدیده‌ای که در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری از زوجین را حل کرده بُعد دیگری از قصه آلاست، مسئولیتی که ممکن است مسائل گوناگونی را دامنگیر مادر جایگزین کند. آسیه (گیلدا ویشکی) بعد از طلاق اجباری از طرف خانواده همسر، ولایت خود را ترک می‌کند و برای کسب درآمد به شکل قانونی، تن به مادر جایگزین شدن می‌دهد آن هم برای زوجی که یک ماه بعد از تشکیل جنین، جدایی از هم را انتخاب می‌کنند، می‌ماند بلاتکلیفی‌ آسیه و فرزندی که امانتدار اوست. 
دستیابی پژوهشگران ایرانی به راه‌های جدید درمان ناباروری مردان و زنان از روشنایی‌هایی است که بسیاری از موانع گذشته را برای بچه‌دار شدن برداشته است و آلا اثری ا‌ست که مسئولیت خود را در به رخ کشاندن این توانمندی به خوبی ایفا کرده است.
سریال آلا به موضوعات حیاتی دیگری نیز پرداخته است؛ یائسگی زودرس در دختران خیلی جوان و مجرد حتی زیر بیست سال و فریز کردن تخمک آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منظور استفاده از آن برای بارداری پس از ازدواج و نگهداری خون بندناف نوزاد در بانک خون بند ناف هنگام تولد. از سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری احتمالی خود کودک، بستگان درجه یک او و در صورت امکان بیماران غیر همخون استفاده می‌شود.