امضای تفاهمنامههای 8800 میلیارد تومانی برای نوسازی ناوگان ریلی
سرویس اقتصادی-
تفاهمنامه سرمایهگذاری در پروژه نوسازی ناوگان ریلی مسافری کشور به ارزش ۸۸۰۰ میلیارد تومان امضا شد.
به گزارش کیهان؛ صبح دیروز (۲۹ تیرماه) تفاهمنامههای سرمایهگذاری در پروژه نوسازی ناوگان ریلی مسافری کشور به ارزش ۸۸۰۰ میلیارد تومان امضا شد. این سرمایهگذاریها که در مراسم سرمایهگذاری در ناوگان ریلی مسافری امضا شد؛ برای تقویت بخش مسافری با هدف رونق بخش مسافری ریلی و صرفهجویی روزانه سه میلیون لیتری گازوئیلی طبق ماده ۱۲ (مشوق قانونی صرفهجویی سوخت) صورت گرفته است.
اولین تفاهمنامه سرمایهگذاری، شامل تامین و خرید ۷۰ دستگاه واگن مسافری ۵ ستاره رویال و بازسازی
۳۷ دستگاه واگن مسافری با یک شرکت بخش خصوصی امضا شد. همچنین در تفاهمنامه دیگر که با شرکت رجا امضا شد خرید ۶۰ دستگاه واگن مسافری ۵ ستاره رویال و بازسازی ۱۰۰ دستگاه واگن مسافربری مد نظر است. جمع سرمایهگذاریها در این دو تفاهمنامه ۸۸۲۰ میلیارد تومان است که با آن، 267 واگن مسافری خریداری یا بازسازی میشود.
نتیجه سرمایهگذاری اول در راه آهن
جبارعلی ذاکری؛ مدیرعامل راهآهن با اشاره به دومین سرمایهگذاری بخش خصوصی در توسعه صنعت ریلی و امضای تفاهمنامه قبلی در راه آهن گفت: برگزاری جلسات سرمایهگذاری صرفاً بیان آمار نیست. امروز خوشحالم که اعلام کنم از سرمایهگذاری قبلی که شامل 600 دستگاه واگن باری و 300 دستگاه واگن مسافری بود تاکنون 100 دستگاه واگن باری وارد شبکه ریلی شده و امیدواریم روند ورود حدود 40 تا 50 واگن در هر ماه ادامه یابد.
او از نهائیشدن قرارداد با طرف چینی برای تأمین واگنهای مسافری خودکشش خبر داد و افزود: در حال حاضر تنها دو موضوع فنی باقیمانده که امیدواریم طی یک ماه آینده نهائی شده و مرحله تولید آغاز شود.
مدیرعامل راهآهن با انتقاد از عدم تناسب توسعه ناوگان با توسعه خطوط ریلی گفت: سالانه بهطور متوسط 150 تا 300 کیلومتر به شبکه ریلی اضافه میشود اما برای تأمین ناوگان اعتباری در نظر گرفته نشده و ناچاریم از قطارهای خطوط موجود برای پوشش خطوط جدید استفاده کنیم.
ذاکری با تأکید بر ادامه سیاست حداکثرسازی مشارکت بخش خصوصی افزود: بهدنبال آن هستیم که 300 دستگاه واگن مسافری را از طریق حمایتهای دولتی وارد شبکه کنیم.
افزایش 15 درصدی ظرفیت اربعین
مدیرعامل راهآهن درباره دیپلماسی ریلی نیز گفت: راهاندازی مجدد قطارهای بینالمللی را در برنامه داریم. پس از پنج سال وقفه، مسیر تهران–وان فعال شده و امیدواریم طی دو ماه آینده مسیر تهران–آنکارا نیز فعال شود.
ذاکری افزود: همچنین مقدمات راهاندازی مسیر تهران–هرات در ماه جاری فراهم شده و رایزنیها با مرو (ترکمنستان) و دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) نیز آغاز شده است. البته مسائل خاصی نظیر صدور ویزاهای ویژه برای مسافران قطار وجود دارد که با توجه به محدودیتهای برخی کشورها در حال پیگیری است.
مدیرعامل راهآهن در حاشیه این مراسم درباره برنامههای صنعت ریلی برای سفر زائران اربعین گفت: حدود ۱۵ درصد ظرفیت شبکه ریلی کشور نسبت به سال گذشته برای ایام اربعین افزایش پیدا کرده است. از هفتم مردادماه، دو خط ریلی و یک سکوی جدید برای انتقال مسافران تا نقطه صفر مرزی به بهرهبرداری میرسد. ضمن اینکه در ایام اربعین، مسیر خرمشهر به شلمچه شبانهروزی فعال میشود.
همچنین فرزانه صادق؛ وزیر راه و شهرسازی در مراسم سرمایهگذاری در ناوگان ریلی مسافری با تشکر از زحمات دستاندرکاران حوزه راهآهن خصوصا در جنگ ۱۲ روزه، گفت: یکی از مهمترین شاخصهای توسعه یافتگی در کشورهای توسعه یافته شبکه ریلی کشور است. صنعت ریلی نه تنها کاهش مصرف سوخت بلکه ایمنی و توسعه یافتگی را به همراه دارد و از طرفی ترانزیت پایدار را نیز رقم میزند. در تمام کمیسیونهای مشترک با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، روسیه، عراق، آذربایجان، افغانستان و پاکستان یکی از موضوعات مهم قابل پیگیری، ریل است. او با بیان اینکه توسعه بخش مسافری اهمیت بسیاری دارد، افزود: کاستیهایی در این بخش داریم. تعداد ۵۰۰ لکوموتیو مورد نیاز است که باید به شبکه ریلی کشور اضافه شود ولی تا رسیدن به آن فاصله زیادی داریم. در بخش واگن تا ۹۰۰ لکوموتیو نیاز است که با آن نیز فاصله داریم. در راستای حل این مشکلات یکی از مهمترین قدمهایی که میتوانیم برداریم همکاری با بخش خصوصی است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همه اقشار از جمله توانخواهان، زنان باردار، افراد مسن، کودکان و...باید بتوانند از خدمات استفاده کنند، ادامه داد: ضربالاجل داریم که تا پایان شهریورماه، ایستگاهها و واگنها خدماتی را به بهترین نحو به معلولان ارائه دهند.
تایید اهلیت بابک زنجانی در قراردادهای حملونقل!
همچنین محمدرضا رضایی کوچی؛ رئیس کمیسیون عمران مجلس در این مراسم با ناعادلانه خواندن رقابت ریل و جاده عنوان کرد که باید شبکه ریلی کشور به تمام کانونهای بار همچون جاده متصل شود. او در حاشیه مراسم و در جمع خبرنگاران درباره امضای قرارداد همکاری ریلی با شرکت زیر مجموعه «بابک زنجانی» اظهار داشت: در جلسه انعقاد تفاهمنامه با این شرکت، اطلاعی از ماهیت آن نداشتم و اگر میدانستم این شرکت متعلق به بابک زنجانی است حتما از دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی درباره اهلیت آن پرس و جو میکردم. شائبههایی درباره بابک زنجانی وجود دارد و حتما اگر اطلاع داشتم که این شرکت متعلق به وی است پیش از حضورم موضوع را بررسی میکردم آیا قرارداد واقعی و منجر به نتیجه میشود یا نمایشی است؟
رئیس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سؤال که چطور وقتی بانک مرکزی، آقای زنجانی را ابربدهکار و کلاهبردار عنوان میکند همچنان با این فرد قرارداد همکاری منعقد میشود، گفت: قبول دارم که باید اهلیت بخش خصوصی بررسی شود و افرادی پای کار بیایند که سرمایهگذاری شفاف انجام دهند. رضایی کوچی تاکید کرد: باید از بخش خصوصی که سالم و شفاف است حمایت کنیم اما کسی که بدهکار است و نظام و حاکمیت نظر مخدوش به آن دارد نمیتوان از آن حمایت کرد و باید در اهلیت بخش خصوصی بیشتر دقت کرد.
او با بیان اینکه گزارش این قرارداد و نتیجه آن را از راه آهن دریافت میکنم، افزود: درباره اهلیت بابک زنجانی از وزیر راه و شهرسازی پرس و جو کردهام و در این باره اختلاف نظری وجود دارد و وزیر راه و شهرسازی میگوید اهلیت این بخش خصوصی برای آنها اثبات شده است و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی وی را تایید کردند اما بعد از آن اخبار دیگری منتشر شد و به نظر باید بررسی بیشتری صورت بگیرد.