ایران هشدارهایی به زبان عبری به هزاران تلفن همراه اسرائیلی ارسال کرد
یک رسانه آمریکایی در گزارشی به ابعاد جنگ اخیر ایران و رژیم صهیونیستی بهویژه در رسانههای اجتماعی پرداخته است.
روزنامه آمریکایی نیویورکتایمز در گزارشی به ابعاد جنگ اخیر ایران و رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشت: این درگیری ۱۲ روزه با موجی از تبلیغات، اطلاعات نادرست و عملیات پنهانی با کمک هوش مصنوعی و پخش توسط رسانههای اجتماعی همراه بود.
رسانه آمریکایی با بیان اینکه در طول جنگ، اسرائیل و ایران رسانههای اجتماعی را به یک میدان نبرد دیجیتال تبدیل کردند، ادامه داد: ساعتها پیش از بمباران زندان اوین، پستهایی به زبان فارسی در رسانههای اجتماعی منتشر شد که حمله را پیشبینی میکرد و از ایرانیان میخواست که برای آزادی زندانیان به در زندان بروند.
به گزارش میزان، این گزارش با اشاره به اینکه لحظاتی پس از اصابت موشکها، ویدئویی در ایکس و تلگرام ظاهر شد که ظاهراً انفجاری را در ورودی زندان اوین نشان میداد، تاکید کرد: حمله به زندان واقعی بود، اما پستها و ویدئو آنطور که به نظر میرسید، نبودند و به گفته محققانی که این جنگ را دنبال میکردند، آنها بخشی از یک نیرنگ اسرائیل بودند.
بر اساس این گزارش، محققان گفتند که این پستها، با شروع قبل از حملات، استفاده از هوش مصنوعی و گسترش سریع و وسیع، نشاندهنده شدت بیشتر جنگ اطلاعاتی بودند.
در ادامه این گزارش آمده است: جنگ اطلاعاتی، که اغلب عملیات روانی یا سایوپس نامیده میشود، به قدمت خود جنگ است، اما کارشناسان میگویند تلاش بین اسرائیل و ایران شدیدتر و هدفمندتر از هر چیزی بود که پیش از این رخ داده بود و میلیونها نفر حتی هنگام سقوط بمبها، برای بهروزرسانی اخبار در تلفنهای خود اسکرول میکردند.
در بخشی از گزارش آمده است: دلیل این امر این است که فناوری امروزی - فراگیری رسانههای اجتماعی و ظهور هوش مصنوعی مولد - توانایی کشورها را برای پاسخگویی به رویدادها و صحبت مستقیم با شهروندان و دیگران در زمان واقعی به روشهایی که باورپذیرتر از همیشه هستند، متحول کرده است.
نیویورکتایمز ادامه داد: به عنوان مثال، طبق گفته محققان و بیانیههای رسمی، ایران هشدارهایی به زبان عبری به هزاران تلفن همراه اسرائیلی ارسال کرد و به گیرندگان هشدار داد که از پناهگاهها دوری کنند زیرا نیروها قصد نفوذ به آنها و حمله به افراد داخل را دارند و شبکهای از حسابهای کاربری در ایکس که به اسرائیل نسبت داده میشود، پیامهایی را به زبان فارسی منتشر میکنند که سعی در از بین بردن اعتماد به دولت ایران دارند، از جمله پیامهایی که از طرف یک زن تولید شده توسط هوش مصنوعی روایت میشوند.
این رسانه آمریکایی هدف از تولید این پیامهای ویدئویی به زبان فارسی را بخشی از توطئهای برای از بین بردن اعتماد به دولت ایران توصیف کرد.
جیمز جی.اف فارست، استاد مطالعات امنیتی در دانشگاه ماساچوست لوُوِل، که بهطور گسترده در مورد این موضوع نوشته است، گفت: مطمئناً این دوره جدیدی از جنگ نفوذ است، هرگز در تاریخ چنین نتیجهای وجود نداشته است که بتوانید با این نوع تبلیغات به مقیاس بزرگ بروید.
نیویورکتایمز ادامه میدهد: این سیل تبلیغات و فریب، پیشنمایشی را از آنچه آمریکا یا سایر کشورها تقریبا به طور قطع در صورت وقوع جنگ با آن مواجه خواهند شد،
ارائه میدهد.