معاون سازمان ثبت اسناد:
تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی مشروط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان است
تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی منوط به ثبت اطلاعات هویتی در سامانه ملی املاک و اسکان شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «محسن طاهریان» سرپرست معاونت توسعه فناوری و امور ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، آخرین وضعیت اتصال و ارتباط سامانههای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با سامانه املاک و اسکان را تشریح کرد.
وی گفت: یکی از تکالیف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اتصال به سامانه املاک و اسکان در راستای تکمیل بانک اطلاعاتی هویت افراد با نشانی سکونتگاه آنهاست که سازمان ثبت اسناد در اردیبهشت ماه به این تکلیف خود عمل کرد.
طاهریان افزود: در دفاتر اسناد رسمی بهنگام مراجعه شهروندان برای تنظیم اسناد، اطلاعات هویتیشان با سامانه املاک و اسکان تطبیق داده میشود و اگر اطلاعاتشان قبلا ثبت نشده باشد، یک پیامک هشدار مبنی بر ثبت اطلاعات در آن سامانه برایشان ارسال میشود که با مراجعه به آن سامانه و تکمیل اطلاعات، میتوانند ادامه کارشان را در دفترخانه و خدماتی که از سازمان ثبت اسناد میگیرند، پیگیری کنند.
طاهریان یادآور شد: طبق آخرین اطلاعات دریافت شده از سامانه املاک و اسکان، بالغ بر ۱۶۰ هزار درخواست از سمت سامانه ثبت اسناد به سامانه املاک و اسکان مبنی بر تکمیل اطلاعات افراد ارسال شده است.
وضعیت ثبت اطلاعات اقامتی خانوارها
گفتنی است پنج سال از رونمایی سامانه املاک و اسکان میگذرد و تاکنون حدود ۱۴ میلیون سرپرست خانوار اطلاعات اقامت اصلی را در این سامانه تایید، تکمیل یا تصحیح کردهاند.
سامانه ملی املاک و اسکان که بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم توسط وزارت راه و شهرسازی راهاندازی شده، به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در راستای شفافیت بازار مسکن و بهبود سیاستگذاری در این حوزه، گامهای بلندی برداشته است.
این سامانه با اهدافی نظیر شفافیت در بازار مسکن، حمایت از مستاجران واقعی، تخصیص بهینه منابع، مقابله با سوداگری و اتصال کد ملی به کد پستی، به دنبال ایجاد نظم و ساماندهی در بخش املاک و اسکان کشور است.
«فرشید ایلاتی» کارشناس سیاستگذاری مسکن هم چندی قبل در اینباره گفت: بر اساس تبصره هشتم ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، همه دستگاههای اجرائی و خدماترسان موظفاند خدمات خود را منوط به استعلام محل اقامت و سکونت اشخاص از این سامانه کنند. در این پنج سال دستگاههای مهمی نظیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بانک مرکزی، بیمه مرکزی، فراجا و وزارت آموزش و پرورش به این سامانه متصل شدهاند.
وی با تاکید بر اینکه شهروندان برای دریافت این خدمات، ملزم به مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir
هستند تا محل اقامت خود را تعیین تکلیف کنند، افزود: با توجه به اینکه خدمات تنها به کد پستی ثبتشده در این سامانه ارائه میشود، این الزام، موجی از خوداظهاری را در میان مردم به راه انداخته است.
به گفته وی، آمارها نشان میدهد تاکنون 14 میلیون نفر از حدود 26 میلیون سرپرست خانوار، اطلاعات محل اقامت اصلی خود را در سامانه تأیید، تکمیل یا تصحیح کردهاند. همچنین، میزان خوداظهاری از 15 هزار مورد روزانه به 100 هزار مورد افزایش یافته که رشدی حدود هفت برابری را نشان میدهد. کارشناس سیاستگذاری مسکن اضافه کرد: اتصال خدمات دستگاههای اجرائی به این سامانه، نقش بهسزایی در افزایش مشارکت مردمی و تکمیل بانک اطلاعاتی املاک و اسکان داشته است. با این حال، برای تکمیل هرچه سریعتر این سامانه، نیاز است که سایر دستگاههای اجرائی نیز وارد میدان شوند و خدمات خود را به این پلتفرم متصل کنند.
«محمد جلالی» نماینده دلیجان و محلات در مجلس هم اخیرا در این خصوص خاطرنشان کرد: بر اثر نبود کنترل و نظارت قوی در حوزه مسکن شاهد بروز برخی کلاهبرداریها و سوءاستفادهها هستیم. سامان دادن به این مسائل در گروی تکمیل سامانه املاک و اسکان است. با توجه به اهمیتی که این سامانه دارد، به درستی تبدیل به پروژه ملی وزارت راه و شهرسازی شده است.