کد خبر: ۳۱۳۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۰
فروپاشی اقتصاد اسرائیل نزدیک است

رؤیای ترانزیتی صهیونیست‌ها نقش بر آب مدیترانه

در پی حملات دقیق و پیاپی ایران به شهر حیفا، بزرگ‌ترین بندر تجاری رژیم صهیونیستی که قرار بود رؤیای ژئوپلیتیکی آنها باشد از مدار خارج شد.
به گزارش خبرگزاری فارس؛‌ حملات موشکی و پهپادی ایران به حیفا، ضربه‌ای بی‌سابقه به زیرساخت‌های حیاتی رژیم صهیونیستی وارد کرده و این بندر راهبردی را عملاً از چرخه تجارت بین‌المللی خارج کرده است. 
این بندر که ستون فقرات اقتصادی اسرائیل در ساحل شرقی مدیترانه به شمار می‌رفت، اکنون به نماد شکست رؤیای ترانزیتی این رژیم تبدیل شده است.
بر اساس گزارش مؤسسه امبر AMBREY، حیفا به عنوان منطقه‌ای پرریسک برای کشتیرانی اعلام شده و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در حال ترک این بندر هستند.  داده‌های سایت Marine Traffic نیز نشان می‌دهد که هیچ کشتی تجاری در این بندر پهلوگیری نکرده و ده‌ها کشتی در حاشیه آب‌های آن متوقف یا مجبور به بازگشت شده‌اند. بندر حیفا سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن کالا و حدود یک و چهاردهم میلیون کانتینر جابه‌جا می‌کرد و در تأمین سوخت، دارو، قطعات صنعتی و کالاهای اساسی نقشی حیاتی داشت.  اختلال در عملکرد این بندر باعث فروپاشی زنجیره تأمین در اسرائیل شده و کارشناسان هشدار داده‌اند که ادامه این روند می‌تواند منجر به کمبود شدید کالا، افزایش قیمت‌ها و حتی توقف صادرات محصولات فناورانه شود. همزمان، بدهی ۳۵۷ میلیارد دلاری اسرائیل و نسبت ۶۹ درصدی آن به تولید ناخالص داخلی، اقتصاد این رژیم را در آستانه یک بحران جدی قرار داده است.
به گفته «محمد مهدی کریمی قهی»، کارشناس حمل‌ونقل، بنادر حیفا، اشدود و ایلات به نقطه ضعف استراتژیک اسرائیل تبدیل شده‌اند.
از سوی دیگر، طرح بلندپروازانه کریدور عرب- مدیترانه (IMEC) که قرار بود بندر حیفا را به ‌هاب ترانزیتی میان آسیا، اروپا و آفریقا تبدیل کند، با هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های حیفا از سوی ایران، به کلی ناکام مانده است.  این طرح که با حمایت آمریکا و مشارکت کشورهایی چون عربستان، امارات و هند در حال اجرا بود، حالا رؤیایی سوخته روی میز نتانیاهو است.
حتی گفته می‌شود حادثه انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) که باعث کشته شدن ۲۲۰ نفر و زخمی شدن حدود ۷۰۰۰ نفر و مفقود شدن بیش از ۱۱۰ نفر شد، دسیسه رژیم صهیونیستی برای تبدیل بندر حیفای خود به بزرگ‌ترین بندر در شرق مدیترانه بوده است.
پس از سقوط دولت بشار اسد در سوریه، رژیم صهیونیستی به دنبال آن بود که بنادر لاذقیه و طرطوس سوریه در مدیترانه را تخریب کند و از بهره‌برداری تجاری خارج کند.
نکته قابل توجه این است که بندر حیفا، در سرزمین‌های اشغالی، پس از خصوصی‌سازی، ۷۰ درصد در اختیار شرکت بنادر آدانی هند قرار دارد و ۳۰ درصد باقی‌مانده متعلق به گروه گادوت رژیم صهیونیستی است؛ ساختاری که حالا در برابر آتش وعده صادق ایران، فرو ریخته است.