در چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «روحالله» منتشر شد
در چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی صبح دیروز(یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴) طی مراسمی در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور نویسنده کتاب و جمعی از کارشناسان و پژوهشگران، تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب «روحالله» منتشر شد.
متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:
بسمهتعالی
- این کتاب توانسته است چهرهای نزدیک به واقع از امام خمینی ترسیم کند؛ خردمندی، دوراندیشی، ایمان ناب، اخلاص در عمل، اراده پولادین، باور ژرف به گفته و عمل و هدف خود، شجاعت بینظیر، دانش گسترده، روح لطیف و زلال، امید و اعتماد به خدا.. و البته ویژگیهای دیگری هم هست که این نویسنده به آن دست نیافته است. امام خمینی در این کتاب -بحق- رهبری بزرگ و بینظیر است که باور او به مردمش، نیمی از محصول کار او را تشکیل میدهد.
من هم مانند نویسنده میگویم:
خدا خمینی را تا ظهور حضرت مهدی ارواحنا فداه برای اسلام و مسلمین نگه دارد.
مطالعه این کتاب برای نسل جوان ما بسیار سودمند است.
مرداد ۱۴۰۳
در چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی، مهدی ابراهیمزاده، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، در این نشست با بیان اینکه «در جریان معرفی تقریظها از کشف استعدادهای جوان که شاید هنوز در دوره انقلاب به دنیا نیامده بودند، شگفتزده میشویم.»، گفت: اینها ثمره درختی هستند که امام(ره) بنا نهاده بودند؛ ثمراتی که خودشان باعث غبطه رهبر انقلاب میشوند و ایشان اصرار دارند که انتشار تقریظ ادامه پیدا کند و این جریان تقویت شود.
وی ادامه داد: در تقریظهای قبل به شهدا و فرهنگ جهاد و شهادت میپرداختیم، در این نشست به کسی میپردازیم که معمار و اصل جریان انقلاب و فرهنگ انقلابی است و امروز خود را در چهره فرزندان مقاومت از یمن تا لبنان و فلسطین نشان میدهد.
هادی حکیمیان، نویسنده کتاب «روحالله» با بیان اینکه سؤالی که در نسل جوان مطرح میشود این است که چرا باید درباره امام(ره) بخوانیم و بنویسیم، گفت: بیشترین تأثیر را سیره و اندیشههای امام(ره) روی زندگی ما دارد؛ چه طرفداران امام و انقلاب و چه مخالفان متاثر از شخصیت ایشان هستند. به شدت زندگی همه ما متأثر از آرا و اندیشههای ایشان است؛ پس لازم است که همه ایشان را بشناسند. در هنگام نگارش، مخاطب اصلی کتاب را نسلی در نظر گرفتم که دوران رهبری امام را درک نکردند. دلم میخواست کتابی بنویسم که آحاد مردم آن را بخوانند و نثر روان و جذابیتهای رمانگونه برای خوانندگان داشته باشد. من تلاشم را کردم امیدوارم مخاطب هم آن را بپسندد.
نویسنده «روحالله» با بیان اینکه در کتاب حاضر تلاش داشتم به سه سؤال اساسی پاسخ دهم، اضافه کرد: مطرح میشود که چه لزومی داشت در سال 57 در ایران انقلاب رخ دهد، چرا این انقلاب باید صبغه دینی داشته باشد و چرا یکی از مؤلفههای این انقلاب مذهبی باید غربستیزی باشد و چرا باید این مؤلفه تا امروز حفظ شود؟ وی با بیان اینکه هنگام نگارش کتاب همیشه یک دلهرهای داشتم که عکسالعمل خوانندگان چه خواهد بود؟
محمدرضا کائینی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر، با بیان اینکه از حدود 30 سال پیش یعنی در اواسط دهه 70 تخریب نام امام(ره) شروع شد و انتشار تقریظ بر این کتاب و دیگر آثار مشابه در واقع پادزهری بر تخریب نام امام(ره) است، گفت: جریانی که از اواسط دهه 70 شروع شد، عملاً به این نتیجه رسیده بود که با خط امام(ره) نمیشود کشور را اداره کرد. با این حال از عکس و تصویر و نام ایشان استفاده میکردند و سران آنها حتی به نام و عکس امام فتنه و علیه نظام و انقلاب اعلام موضع میکردند.
وی با اشاره به امتیاز کتاب «روحالله» نسبت به دیگر آثار مشابه افزود: ما هنوز اثر بایستهای درباره امام(ره) و حتی انقلاب تولید نکردیم. الان هم علیرغم همه تلاشها اثری که اجماع و یا شبه اجماع کارشناسان را داشته باشد، تولید نشده است. از این منظر، کتاب آقای حکیمیان نقطه عطفی است برای این جریان.
وحید یامینپور، نویسنده نیز در ادامه این نشست تأکید کرد: کتاب «روحالله» علیرغم اینکه گاه لحن تاریخی و گزارشی میگیرد، در لحظههایی فرد را در مواجهه با حقیقت تاریخ قرار میدهد؛ حقیقت انقلاب ودیعهای است از قرنها پیش که در جان شیعیان بوده است.
قاسم تبریزی، پژوهشگر حوزه تاریخ، نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه ارکان انقلاب در سه رکن است، گفت: ایدئولوژی اسلامساز، فرهنگ و تمدن اسلامی و حکومت اسلامی. امام(ره) اسلام و قرآن را احیا کرد. نظریه حضرت امام(ره) در ارائه انقلاب چیزی جز اسلام، قرآن و سیره اهل بیت(ع) نیست.
سجاد صفار هرندی، جامعهشناس و پژوهشگر انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه حضرت امام ابعاد مختلفی دارند ولی مهمترین وجه شخصیت ایشان رهبری انقلاب اسلامی است تصریح کرد: نسبت انقلاب اسلامی با امام چیزی متفاوت از نسبتی است که به طور معمول انقلابها در جهان با رهبرانشان داشتهاند. این بحث گزاره خنثای جامعه شناختی است و از منظر مرید امام بودن مطرح نمیشود.
وی افزود: انقلاب اسلامی با شرایط استبداد و بیعدالتی و سرکوب و مشکلات معیشتی مواجه بود ولی اینها به خودی خود منجر به انقلاب نمیشود ولی انقلاب رخ داد و با رخ دادنش صورتبندیها از انقلابهای معمول را فروریخت. ابراهیم برزگر، استاد دانشگاه نیز بیان داشت: امام(ره) بعد از انقلاب میفرماید که برنامه درازمدت ما انسانسازی و کادرسازی است. خود ایشان تعبیر میکند که اسلام، کارخانه انسانسازی است. با تمرکز بر شخصیت امام(ره) میتوانیم به صورت اعجازآمیزی در تربیت نسل جوان و سیاستمداران عمل کنیم.
حکیمه سقای بیریا، پژوهشگر، در بخشی از این نشست با بیان اینکه حرکت امام(ره) یک بُعد نرمافزاری دارد و یک بُعد سختافزاری، گفت: بُعد نرمافزاری حرکت امام(ره) این بود که افسانه آمریکا را به عنوان کشور سلطهگر خیرخواه واژگون کرد. شروع این حرکت را در اعتراض به کاپیتولاسیون میبینیم که ایشان در این سخنرانی، بارها از کلمه «خطر» استفاده کردند.
شهره پیرانی، پژوهشگر نیز در این نشست تأکید کرد: امام(ره) رمز بقای انقلاب را همانند رمز پیروزی آن مانند انگیزه الهی، حکومت اسلامی، وحدت مردم و... میدانند. در کتاب «روحالله» روی بحث توکل به خدا، وحدت کلمه و حضور مردم بارها به عنوان حفظ و تداوم انقلاب مطرح شده است.