این خودروها را نه بخرید نه سوار شوید!
خودروهایی با شاسی جوشخورده غیراستاندارد، تنها ظاهری فریبنده دارند و کوچکترین ضربه میتواند آنها را به تُنگِ آهنی مرگبار تبدیل کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، براساس آخرین اعلام پلیس راهور ناجا، خودروهایی که اصالت فنی و قانونی ندارند، امکان تعویض پلاک نخواهند داشت. این تصمیم در راستای افزایش ایمنی جادهها و مقابله با جرایم مرتبط با سرقت خودروها اتخاذ شده است. مهمترین گروههای خودروهای ممنوعه به شرح زیر هستند:
خودروهای دوتکه
این خودروها حاصل اتصال دو بخش از خودروهای مختلف، اغلب پس از تصادفات شدید، هستند. از سال ۱۳۹۲، طبق مصوبه پلیس راهور، تعویض پلاک برای این خودروها ممنوع اعلام شده است. این خودروها نهتنها ایمنی لازم را ندارند، بلکه استفاده از آنها باعث افزایش سرقت خودرو و مشکلات امنیتی میشود.
خودروهای با آسیب بیش از ۶۰ درصد
خودروهایی که در تصادفات خسارتی بیش از ۶۰ درصد متحمل شدهاند، به دلیل از دست رفتن ایمنی ساختاری، مجوز تعویض پلاک دریافت نمیکنند. این قانون برای جلوگیری از استفاده از خودروهای ناامن در جادهها وضع شده است.
تغییر غیرقانونی اجزای اصلی
تعویض موتور، شاسی، یا اتاق خودرو بدون مجوز پلیس راهور، منجر به ممنوعیت تعویض پلاک میشود. حتی اگر این تغییرات در زمانهای مختلف انجام شده باشد، خودرو به عنوان «غیراصیل» شناخته شده و پلاک نخواهد شد.
خودروهای با مدارک مشکوک یا سند در رهن
خودروهایی که سند آنها در رهن بانک یا مؤسسات مالی است، تا زمان تسویه کامل بدهی، قابل انتقال مالکیت نیستند. همچنین خودروهای با مدارک جعلی یا ناهمخوانی اطلاعاتی (مانند شماره شاسی یا موتور) نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
خودروهای توقیفی و متعلق به افراد ممنوعالمعامله
افرادی که به دلایل قضائی از انجام معامله منع شدهاند، نمیتوانند خودروهای خود را منتقل کنند. خودروهای توقیفی نیز تا رفع مشکل قانونی، امکان تعویض پلاک ندارند.
تغییرات غیرمجاز ظاهری
شامل خودروهایی با رنگ تغییریافته بدون مجوز، استفاده از کاور غیرهمرنگ، شیشههای دودی غیراستاندارد، یا نصب سانروف غیرکارخانهای. این تغییرات باید پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک اصلاح شوند.
رضایی، وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سؤال که «خریداران خودروهای ممنوعه با چه مشکلات قانونی مواجه میشوند؟» گفت: اگر خودرویی با سند قولنامهای خریداری شود و خریدار اقدام به تعویض پلاک نکند، مسئولیت تمام جرایم رانندگی یا تخلفات به عهده مالک قبلی باقی میماند. رضایی ادامه داد: حتی اگر خودرو به نام خریدار جدید نباشد، دادگاهها مالک قانونی (ثبت شده در سند) را مسئول میدانند. طبق ماده ۱۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، استفاده از خودروهای فاقد معاینه فنی یا پلاک معتبر، جریمه نقدی و توقیف خودرو را در پی دارد. در موارد شدیدتر، مانند استفاده از خودروهای دوتکه، ممکن است پرونده به دادگاه کیفری ارجاع شود.
وی افزود: فروش خودروهای ممنوعه تحت عنوان «قولنامهای» نهتنها غیرقانونی است، بلکه در صورت بروز اختلاف، دادگاهها این قراردادها را فاقد اعتبار میدانند. خریداران نمیتوانند به استناد قولنامه، مالکیت خودرو را اثبات کنند.