اصرار عجیب برای وجاهت بخشیدن به کارگروه مافیایی FATF(خبر ویژه)
روزنامه غربگرای شرق گه سابقه خلافگوییهای بزرگ درباره برجام را در کارنامه خود دارد، مدعی شد به 10 ابهام درباره FATF پاسخ میدهد.
این روزنامه از یکی از مدیران حامی FATF پرسید «آیا حضور آمریکا و اسرائیل در ترکیب اصلی اعضای افایتیاف موجب میشود که خروج ایران از لیست سیاه غیرممکن شود؟». خانی پاسخ داد: «به استناد استانداردهای افایتیاف، اجماع در اجلاسهای این نهاد براساس رأیگیریهای متداول و رأی با اتفاق آرا نیست و به این صورت عمل میشود که گزارش اقدامات کشور هدف به اعضا ارائه و اعضا در تأیید یا رد اقدامات با کشور مدنظر، آنهم در چارچوب متدولوژی اجرائی توصیههای افایتیاف و نه با اعمال سلیقه، وارد بحث فنی و حقوقی میشوند و بعد از پاسخ به سؤالات و ابهامات، اجماع رخ میدهد.
خانی در واکنش به اینکه آیا با پذیرش کنوانسیونها و عادیسازی پرونده ایران، اطلاعات حیاتی اقتصادی کشور و تراکنشهای بانکی را باید به افایتیاف ارائه دهیم؟ میگوید: «در کنوانسیونهای پالرمو و سیافتی و توصیههای افایتیاف، هیچ اشارهای به الزام کشورها برای ارائه اطلاعات اقتصادی و حیاتی، خارج از چارچوب قوانین داخلی کشورها به افایتیاف وجود ندارد. اصولاً استانداردهایی که با مشارکت و تأیید بیش از 200 کشور و حوزه قضائی و در نهایت تصویب 39 عضو اصلی نهائی و ابلاغ شده، مخصوص ایران و با هدف تهدید کشورها نوشته نشده و اگر این نگرانیها درست بود، هیچ کشوری همکاری نمیکرد.
او درباره اینکه برخورد افایتیاف سیاسی است، گفت: «اگر افایتیاف رویکرد سیاسی در قبال کشورمان اتخاذ میکرد، باید تحت فشار کشورهای متخاصم و صرفاً به دلیل گذشت بیش از هفت سال از تاریخ انقضای مهلت اجرای برنامه اقدام و نبود تغییر جدی در پیشرفت اجرای این برنامه و البته نپذیرفتن دو کنوانسیون اشارهشده، برنامه اقدام ایران را مشابه کرهشمالی ابطال و کشور را وارد تشدید اقدامات تقابلی مشابه میکرد. تا به امروز رویکرد همراهی افایتیاف با ایران، حفظ شده ولی تضمینی برای تداوم این رویکرد در صورت تعییننشدن تکلیف کنوانسیونها وجود ندارد.
خانی در پاسخ به اینکه آیا پذیرش کنوانسیونها و عادیسازی پرونده در افایتیاف، امکان حمایت کشور از گروههای مقاومت را در منطقه سلب میکند؟ توضیح میدهد: تمام کشورهای محور مقاومت یا میزبان گروههای مقاومت از قبیل یمن، لبنان، عراق و... کنوانسیونها را پذیرفته و به آنها ملحق شدهاند و از آنجایی که هرگونه همکاری کشورهای یادشده در چارچوب کنوانسیونهای اشارهشده، به قوانین داخلی معطوف یا با حق شرط پذیرفته شده، عملاً هیچ مشکلی برای این کشورها تاکنون پیش نیامده است.
او در پاسخ به اینکه آیا تضمینی برای عدم بازگشت مجدد ایران به لیست سیاه بعد از خروج از این لیست وجود دارد؟ میگوید: این تضمین نه به ایران بلکه به هیچ کشوری حتی کشورهایی که هماکنون با افایتیاف برنامه اقدام دارند، داده نمیشود. توصیههای افایتیاف چالش دائمی کشور است.
درباره این اظهارات، نکات بسیاری قابل طرح است که به گزیدهای از آن اشاره میشود. FATF یک کارگروه کاملاً سیاسی و آلت دست است. بنابراین وجاهت حقوقی به آن دادن خلاف واقعیت است. بزرگترین جرائم مالی و پولشویی
(موضوع FATF) در کشورهای آمریکا و اروپا و کانادا که موسسان و گردانندگان اصلی FATF محسوب میشوند و از آن بهعنوان چماق علیه دیگران استفاده میکنند، اتفاق میافتد.
FATF با وجود شعار مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و جرائم سازمانیافته، هرگز سراغ متهمان اول این جرمها در آمریکا و انگلیس و فرانسه و اسرائیل... نرفته است. همچنین از نگاه مافیای غربی حاکم بر FATF، گروههایی مانند حماس و جهاد اسلامی و حزبالله و انصارالله که از کشور خود در برابر اشغالگران دفاع میکنند، تروریست هستند اما اشغالگران جنایتکار جزو اعضای FATF هستند و آنها هستند که باید درباره عضویت ایران یا خروج از لیست سیاه تصمیم بگیرند.
گردانندگان FATF بهخاطر جنگ اوکراین روسیه را تحت فشار قرار دادند اما هرگز درباره جنایت و نسلکشی و تروریسم سازمانیافته اسرائیل و حمایت غرب سخنی نگفتند.
بهعنوان یک نمونه، ترامپ خود متهم بزرگ فساد و سوءاستفاده مالی در آمریکاست و با این وجود توانسته پرونده خود را به حالت تعلیق دربیاورد و به قدرت برسد. او رأساً میگوید آمریکا فاسد است و اینکه «در آمریکا صدها میلیارد در تقلب و سوءاستفاده دزدیده میشود». همچنین بر اساس اظهارات ایلان ماسک و گزارش یورونیوز، فساد سیستماتیک در آمریکا- از رشوه به رسانهها، نهادها و افراد تا اختلاس تریلیون دلاری- بیداد میکند. آمریکا براساس شاخص جهانی به بالاترین سطح فساد رسیده است. اما چرا هرگز در لیست سیاه FATF قرار نمیگیرد؟
مقر FATF در پاریس است؛ شهری که به پناه دادن به گروههای تروریستی از جمله منافقین مشهور است. برخی کشورهای اروپایی دیگر هم سابقه حمایت از تروریسم دارند.
حامیان و بزککنندگان FATF مان حاضر نیستند که تضمین بدهند در صورت تصویب و اجرای لوایح باقیمانده، تحریمها لغو یا حتی تعلیق و کاهش پیدا کند. برعکس و در حالی که دولت روحانی، 39 بند از 41 بند برنامه اقدام دیکته شده FATF را به اجرا گذاشته بود، شمار تحریمها از 850 مورد به 2000 تحریم افزایش یافت. اکنون هم بهخاطر سرسپردگی به آمریکا و غرب FATF هیچ تضمین یا حتی وعدهای درباره کاهش تحریمها نمیدهد.
از سوی دیگر موضوع FATF پیش از این یکبار در مجمع بررسی شده بود و اعضا از دولت روحانی سؤال کرده بودند چه تضمینی هست که با نهائی کردن دو لایحه باقی مانده تحریمها برداشته شود؟ و آنها مجبور شده بودند براساس عبرتهای زنده برجام اذعان کنند هیچ تضمینی وجود ندارد! لوایح کذایی به این علت از دستور کار خارج شد و اصرار دوباره در اینباره تعجب برانگیز است.
یادآور میشود رهبر انقلاب 30 خرداد 1397 در دیدار نمایندگان مجلس و درباره معاهدات و کنوانسیونهای بینالمللی گفتند: «این معاهدات ابتدا در اتاقهای فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پختوپز میشود و سپس با پیوستن دولتهای همسو یا دنبالهرو یا مرعوب، شکلِ بهظاهر بینالمللی میگیرد بهگونهای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار میدهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفتهاند، شما چطور آن را رد میکنید؟»
رهبر انقلاب در تبیین راه صحیح برخورد با اینگونه کنوانسیونها افزودند: «همانگونه که درباره برخی کنوانسیونهای بینالمللیِ اخیراً مطرحشده در مجلس گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند. البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بینالمللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیونهایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا میدانیم که مشکلاتی دارند».