رئیس یک مرکز مطالعاتی:
گسترش فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی به حذف کسب و کارهای خرد منجر میشود
رئیس یک اندیشکده گفت: گسترش فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی به حذف کسب و کارهای خرد منجر میشود و عملکرد آنها میتواند مصداق دامپینگ باشد.
سیدطهحسین مدنی در گفتوگو با خبرگزاری مهر درباره عملکرد فروشگاههای بزرگ تصریح کرد: دامپینگ در بعد بینالمللی به معنای صادرات یک کالا با قیمت پایینتر از قیمت تمام شده، برای حذف تولیدکنندگان آن کالا در کشور هدف است. کشورها در این بخش با لحاظ کردن تعرفه، در صدد جلوگیری از چنین وضعیتی بر میآیند. دامپینگ در بازار داخلی به معنای ایجاد شرایطی برای حذف رقبای داخلی و کسب و کارهای کوچکتر است که کشورها با قوانین مربوط به حقوق مصرفکننده و منع انحصار به مقابله با آن میپردازند.
او با بیان اینکه یکی از مواردی که میتواند درباره فروشندگان بزرگ لوازم خانگی مورد بحث قرار گیرد موضوع دامپینگ است؛ افزود: این فروشگاههای بزرگ فروش لوازم خانگی با ایجاد شرایطی در صدد حذف رقبا و فروشندهها خرد هستند و متأسفانه نهادهای نظارتی و متولی، طی این چند سال دقت و نظارت کافی بر این مسئله نداشتهاند.
تبلیغات دولتی در قبضه هایپرهای لوازم خانگی
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند درباره مسئله ایجاد انحصار توسط فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی، ادامه داد: این فروشگاهها با سرمایه زیادی که در اختیار دارند یک فضای انحصاری در تبلیغات صدا و سیما و بیلبوردهای شهری به وجود آوردهاند که کسب و کارهای خرد و فروشگاههای کوچکتر را کاملاً تحت تأثیر این انحصار قرار داده است. در صورتی که حاکمیت به این رفتار توجهی نشان ندهد؛ رفتهرفته رقابت از این بازار حذف و معدود فروشگاههای باقی مانده در این زمینه جولان خواهند داد. این وضعیت علاوهبر اینکه تولیدکنندگان را تحت فشار قرار خواهد داد؛ به ضرر مردم هم تمام خواهد شد.
مدنی افزود: این رفتار انحصارگرایانه در حالی است که در بند ج تصویب نامه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی موضوع سازماندهی فعالیتهای فرهنگی تبلیغاتی برای اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، بر توسعه و ترویج فرهنگ رقابت و منع انحصار و اشاعه فرهنگ رقابت سالم و مقابله با رفتارهای اقتصادی انحصارگرایانه تاکید شده اما رفتار فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی مغایر با این تصویبنامه است.
تبلیغ علیه تولیدکنندگان در مناطق خاص
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اضافه کرد: این فروشگاههای بزرگ با انتخاب هدفمند مناطق خاصی که در آن تولید و فروش لوازمی چون مبل و ... وجود دارد؛ به تخریب و تبلیغ علیه تولیدکنندگان و فروشندگان خرد میپردازند. مصادیق این رفتار خلاف اخلاق و ضد رقابت سالم را میتوان مثلاً در منطقه کاسهگران، کلهری و قائم شهر قم که جزئی از مراکز اصلی تولید و ارسال مبلمان به بسیاری از شهرهای مرکزی ایران است و حتی منطقه یافتآباد تهران به عنوان منطقه فروش قدیمی این حوزه دید که یکی از این فروشگاهها با تبلیغات گسترده از مردم خواسته به جای گشتن در شهر به این فروشگاه بروند.
مدنی تصریح کرد: در این بخش وزارت ارشاد، شهرداری و صدا و سیما باید با این رفتار مقابله کنند و جلوی تخریب دیگر رقبا به این شکل را بگیرند ولی متأسفانه این بخش هم رها شده و اقدام خاصی در قبال آن صورت نمیگیرد.
او ادامه داد: در ماده ۵۲ این قانون هم هرگونه کمک و اعطا امتیاز دولتی (ریالی، ارزی، اعتباری، معافیت، تخفیف، ترجیح، اطلاعات یا مشابه آن)، به صورت تبعیضآمیز به یک یا چند بنگاه یا شرکت که موجب تسلط در بازار یا اخلال در رقابت شود، ممنوع است. این موضوع در رابطه با فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی نیازمند بررسی است.