kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
 برخلاف ادعای رئیس ایدرو رخ داد

عدم افزایش تولید پس از گرانی ۳۰ درصدی خودرو

 

رئیس سازمان گسترش (ایدرو) در اواسط آذرماه از رشد ۷۰ درصدی تولید روزانه خودروسازان در دو هفته نخست آذرماه پس از افزایش قیمت‌ها خبر داد اما با انتشار آمار رسمی تولیدات ایران‌خودرو و سایپا در آذرماه مشخص شده که مقیمی دروغ گفته است. 
به گزارش «خانه اقتصاد»، دولت پزشکیان در اواخر آبان‌ماه به ایران‌خودرو و سایپا مجوز داد از ابتدای آذرماه محصولاتشان را به طور متوسط
۳۰ درصد گران کنند. در آن زمان مقامات وزارت صمت در پاسخ به انتقادات مردم، مدعی شدند که با افزایش قیمت کارخانه‌ای، تولیدات ایران‌خودرو و سایپا رشد چشمگیری خواهد کرد و بازار متعادل خواهد شد.  در اواسط آذرماه هم فرشاد مقیمی؛ رئیس سازمان گسترش (ایدرو) از رشد ۷۰ درصدی تولید روزانه خودروسازان در دو هفته نخست آذرماه پس از افزایش قیمت‌ها خبر داد و افزود: پس از تعدیل قیمت محصولات متناسب با تغییرات هزینه‌ها، تولید روزانه ایران خودرو و سایپا از 2387 دستگاه در روز به 4071 دستگاه افزایش یافت. 
اکنون با انتشار آمار رسمی تولیدات ایران‌خودرو و سایپا در آذرماه مشخص شده که مقیمی دروغ گفته است. بر اساس آمار منتشرشده، مجموع تولیدات ماهانه ایران‌خودرو و سایپا در هشت ماه نخست امسال و قبل از گرانی‌ها به طور میانگین بیش از
۷۰ هزار دستگاه خودرو در ماه بوده که در آذرماه هم همین مقدار (حدود ۷۰ هزار دستگاه) خودرو تولید کرده‌اند؛ یعنی در آذرماه این دو شرکت روزانه حدود ۲۳۳۰ دستگاه تولید کرده‌اند. بنابراین ادعای رئیس ایدرو درباره رشد ۷۰ درصدی تولید خودرو پس از گرانی‌ها کذب بوده است.
آزادسازی واردات
 راهکار رقابتی شدن تولید خودرو
واردات خودرو در حالی همچنان به کندی صورت می‌گیرد که فعالان صنعت خودرو انتظار دارند با تزریق منابع بیشتر به این بخش در سال آینده شاهد تعدیل هرچه بیشتر نرخ‌ها در بازار باشیم.
به گزارش رسانه‌ها، صنعت خودروسازی در کشور ظرفیت سالانه تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد که در صورت استفاده از این ظرفیت، تعادل در بازار مصرف خودرو برقرار می‌شود اما با این وجود، سال گذشته در مجموع یک میلیون و ۳۳۸ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید و به بازار عرضه شد.
بررسی وضعیت تولید و فروش خودروسازان دولتی کشور در هشت ماهه امسال نشان می‌دهد که در مجموع ۶۲۱ هزار و ۴۹۷ دستگاه خودروی سواری تولید شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش چهار درصدی داشته است.
دولت در راستای افزایش سهم واردات خودرو در کشور، سالانه در بودجه کشور ارزی را برای واردات خودرو اختصاص می‌دهد که برای امسال سهم واردات خودرو یک میلیارد یورو در بودجه است و این رقم در لایحه بودجه سال آینده به دو میلیارد یورو رسیده و نمایندگان مجلس در جریان بررسی آن را به سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌یورو برای واردات خودروهای سواری نو و کارکرده خارجی افزایش دادند.
واردات قطره چکانی خودرو
با رفع ممنوعیت واردات خودرو از بهمن ماه سال ۱۴۰۱، شرکت‌های خودروساز با دریافت ارز، فرآیند واردات خودرو را کلید زده‌اند و از آن زمان تاکنون اختصاص خودروهای خارجی تنها از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان عرضه می‌شود. طبق آمار گمرک در سال ۱۴۰۱ تنها ۴۱۱ دستگاه خودروی وارداتی به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۸۴ هزار و در سال گذشته، 8712 دستگاه خودرو به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۰۳ هزار دلار ترخیص شد.
آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۳۵ هزار و ۱۲۷ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۷۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. این میزان واردات، تاثیری بر رقابتی شدن بازار خودرو ندارد و مردم، کماکان باید خودروهای بی‌کیفیت و ناایمن داخلی و مونتاژی سوار شوند.
راهکار رقابتی شدن تولید خودرو
کارشناسان خودرو، معتقدند که واردات خودرو منجر به رقابتی شدن تولید و تعدیل عرضه و تقاضا در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها می‌شود.
در همین باره سعید موتمنی؛ کارشناس بازار خودرو به ایرنا گفت: عرضه خودروهای وارداتی نه تنها باعث ایجاد رقابت سازنده در بازار می‌شود بلکه منجر به کاهش قیمت در خودروهای داخلی و مونتاژی نیز می‌شود. هر قدر خودروهای وارداتی در بازار بیشتر عرضه شوند به همان مقدار کاهش قیمت را در بیشترین مدل خودروهای وارداتی خواهیم داشت.
عماد جعفری از کارشناسان بازار خودرو تصریح کرد: پیش از عرضه خودروهای وارداتی در بازار، قیمت کارخانه خودروها با قیمت بازار آزاد تفاوت زیادی داشت که گاهی به دو برابر می‌رسید که اکنون هم حباب خودروهای داخلی و مونتاژی شکسته است.
او با بیان اینکه به طور قطع تسریع در واردات خودرو به تنظیم عرضه و تقاضا در بازار کمک می‌کند ادامه داد: این امر منجر می‌شود تا فقط مصرف‌کننده واقعی به سراغ خودرو برود و این کالا از سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل شود.