دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی تسهیل شد
مانعزُدایی ازبکستان از تجارت ایران همزمان با مانعتراشی ترکیه
درحالیکه ترکیه، معافیت مالیات سوخت کامیونهای ایرانی را برداشته، ازبکستان به تازگی خودروهای باری ایران را از پرداخت هزینه ترانزیت معاف کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ به دنبال تصمیم ترکیه برای لغو معافیت مالیات سوخت کامیونهای ایرانی، مشکلاتی گستردهای برای رانندگان کامیونهای ایرانی ایجاد شده است.
ترکیه بیش از ۱۰ روز پیش مدعی شد که این لغو معافیت در راستای یکسانسازی مقررات مالیاتی و گمرکی این کشور و عمل متقابل بوده است. با این حال، پیآمد این اقدام توقف و صفهای طولانی کامیونها در مرز بازرگان-گوربولاک بوده و تردد تجاری میان دو کشور را بهشدت کاهش داده است.
رانندگان ایرانی به دلیل افزایش ناگهانی هزینههای ترانزیت دچار مشکلات مالی شدهاند؛ چرا که موجب افزایش هزینهها شامل مالیات سوخت و هزینههای اضافی ناشی از تاخیر در عبور مرزی میشود و بهطور مستقیم بر هزینه نهائی حملونقل کالا تاثیر میگذارد.
این درحالی است که در سوی دیگر ایران، یعنی کشور ازبکستان (همسایه غیر هممرز) گامی مثبت در جهت بهبود همکاریهای تجاری با ایران برداشته و معافیتهای ترانزیتی به کامیونهای ایرانی اعطا کرده است.
این امتیاز تاشکند به تهران درحالی صورت گرفته که این کشور هزینه ترانزیت کالا برای وسایل نقلیه باری خارجی را بهروزسانی کرده و کمترین آن ۵۰ دلار برای افغانستان و ۴۰۰ دلار برای سایر کشورها تعیین شده است.
این اقدام ازبکستان میتواند علاوهبر بهبود روابط تجاری دو کشور، فرصتهای جدیدی برای توسعه تجارت منطقهای فراهم آورد. کارشناسان معتقدند که این معافیت میتواند به توسعه همکاریهای اقتصادی و افزایش حجم تجارت میان ایران و ازبکستان منجر شود.
بهویژه در شرایطی که مسیرهای تجاری سنتی از طریق روسیه با چالشهایی مواجه شدهاند. این اقدام میتواند به عنوان بخشی از تلاشهای ازبکستان برای یافتن مسیرهای ترانزیتی جدید و متنوعسازی روابط تجاری خود با کشورهای منطقه تلقی شود.
همچنین، این معافیت میتواند به تسهیل دسترسی ایران به بازارهای آسیای مرکزی کمک و نقش ایران را به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم در منطقه تقویت کند. با توجه به پروژههای مشترکی مانند توسعه بندر چابهار و ایجاد مراکز لجستیکی مشترک، این اقدام میتواند به تعمیق همکاریهای استراتژیک میان دو کشور منجر شود.