با انجام تامین مالی از طرف روسیه
راهآهن رشت-آستارا یک گام دیگر به اجرا نزدیک شد
معاون نخستوزیر روسیه دیروز در دیدار با رئیسجمهور کشورمان گفت: روسیه خط اعتباری لازم برای راهآهن رشت-آستارا را تأمین کرده و ضمن همکاری با دولت آذربایجان برای کریدور شمال-جنوب، خواهان اجرای این توافقنامه از سوی ایران است.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ در کنار موانع نرمافزاری کریدور شمال-جنوب از جمله فرآیندهای گمرکی، مالی و بیمهای، بخشی از پازل غربی کریدور شمال-جنوب یعنی خطآهن رشت-آستارا، نزدیک به ۲۴ سال است که معطل مانده و هنوز اجرائی نشده است.
توافقنامه اولیه احداث خطآهن رشت-آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر، بالاخره در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ میان ایران و روسیه امضا شد و روسها متعهد شدند در قالب موافقتنامه مذکور، تا سقف شش میلیارد و 100 میلیون یورو در ساخت این خط ریلی سرمایهگذاری کنند.
روزگذشته رئیسجمهور در دیدار با «ساویف» معاون نخستوزیر روسیه، بر عزم جدی ایران برای تکمیل راهگذر شمال-جنوب تأکید کرد و گفت: ایران به مفاد این توافقنامه پایبند است و طرف روسی میتواند هرچه سریعتر نقشهبرداریها از مسیر و مقدمات اجرای پروژه را آغاز کند.
ساویف هم ضمن ابلاغ سلام گرم رئیسجمهور و نخستوزیر کشورش به پزشکیان و دعوت از وی برای سفر به مسکو در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی، با اشاره به توافقنامه اجرای خطآهن رشت-آستارا، بر اراده دولت متبوعش برای اجرای این توافقنامه تأکید کرد.
معاون نخستوزیر روسیه، تصریح کرد: روسیه خط اعتباری لازم را تأمین کرده و ضمن همکاری با دولت آذربایجان برای کریدور شمال-جنوب، خواهان اجرای این توافقنامه از سوی ایران است.
«مهدی محمدی»، کارشناس حملونقل و ترانزیت هم در این خصوص عنوان کرد: در سالهای اخیر، چندین توافقنامه مهم بین ایران، آذربایجان و روسیه با محوریت کریدور شمال-جنوب امضا شده است که هدف آنها تقویت همکاریها در زمینه ترانزیت کالاها بوده است.
وی افزود: یکی از مهمترین این توافقنامهها، راهاندازی خطآهن رشت- آستارا با هدف اتصال شبکه ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و سپس روسیه به منظور شکلگیری ترانزیت ریلی یکپارچه در سراسر این کریدور بوده است.
«مهدی باقری»، کارشناس ترانزیت هم در این زمینه اظهار کرد: خط ریلی رشت- آستارا مزایای ضرورت ارتباط با كشورهاي منطقه قفقاز، اشتراك اين طرح با كريدور ترانزیتی جنوب-غرب (خليج فارس به درياي سياه)، حجم بالاي تقاضاي ترابري در مناطق غربي روسيه، كاهش تعداد كشورهاي واسطه به يك كشور و مسير كوتاهتر به سمت اروپا در مقایسه با دو شاخه میانی (دریای خزر) و شاخه شرقی (آسیای مرکزی) را دارد.
باقری ادامه داد: احداث خط ریلی رشت- آستارا ضروری است اما در کنار آن نباید از فرصتهای دریایخزر غافل بشویم.
وی تصریح کرد: با ارتباط مستقیم دریایی با روسیه، واسطهای بین دو کشور وجود ندارد. مسیر جایگزینی برای مسیر آذربایجان هم به وقت ضرورت در دسترس است و ظرفیتهای قابلتوجه کشورمان در کشتیرانی و تجارت دریایخزر احیا میشود.
باقری در انتها افزود: بلاشک پیشبرد همزمان دو پروژه یعنی احیای ظرفیت تجاری دریایخزر و احداث راهآهن رشت- آستارا، مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی گستردهتری در اختیار ایران قرار میدهد.
بر اساس این گزارش، کریدور بینالمللی شمال-جنوب (INSTC) به عنوان یک پروژه بینالمللی میان سه کشور هند، ایران و روسیه در سال ۲۰۰۰ میلادی به تفاهم رسید.
این کریدور که اولین بار در سال ۱۹۹۲ به عنوان شاهراه ترانزیتی شماره ۹ اوراسیا در هلسینکی فنلاند معرفی شد، نقش بهسزایی در تجارت و ترانزیت کالا میان شبه قاره هند، آسیای مرکزی، قفقاز، اروپای شمالی و مرکزی دارد.
کارشناسان هدف اصلی این کریدور را ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد و مقرونبهصرفه برای حمل کالاها از هند به اروپا از طریق مسیر ایران عنوان کردهاند. به طوری که هزینه و زمان گذر کالا را به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد نسبت به مسیر سنتی کانال سوئز کاهش میدهد.
کریدور شمال-جنوب میتواند تأثیر قابلتوجهی در افزایش تبادلات تجاری، تحکیم روابط ژئوپلیتیکی، تقویت همکاریهای منطقهای و کاهش وابستگی به غرب داشته باشد.
براساس گزارشهای سازمان ملل با توسعه زیرساختها و تسهیل فرآیندهای گمرکی این کریدور، حجم تجارت بین کشورهای عضو این کریدور تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.