kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد

اختصاص 60 درصد از تسهیلات بانکی به بخش صنعت‌و معدن

رئیس کل بانک مرکزی گفت: 60 درصد از منابع بانکی کشور به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی تخصیص یافت.

همدان- خبرنگار کیهان:

ولی‌الله سیف در حاشیه همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان همدان با بیان اینکه نظام بانکی مسیر درستی را در حوزه تولید در پیش گرفته است، اظهار کرد: در ابتدای سال با توجه به رکود تورمی موجود در کشور میزان تسهیلات اعطایی به فعالیت‌های اقتصادی را از 240 هزار میلیارد تومان به 280 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.
وی با بیان اینکه ابلاغیه‌های لازم برای این تصمیم تنظیم و ارسال شده است، افزود: آمارها در پایان شهریورماه نشان می‌دهد که این برنامه عملیاتی شده و 140 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید وارد نظام بانکی شده و به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شده است.
رئیس کل بانک مرکزی ایران با تاکید بر اینکه به دلیل رکود بسیاری از واحدهای تولیدی امکان استفاده از خط تولید را نداشتند، تصریح کرد: این امر باعث کاهش محدودیت سرمایه در گردش شده تا اولویت نظام بانکی در سال 93 به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی اختصاص یابد.
وی با اشاره به اینکه در 6 ماه نخست سال جاری 60 درصد کل تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش در نظر گرفته شده بود، ادامه داد: این تسهیلات در بخش صنعت‌و معدن پرداخت شده که نشان از به حرکت در آمدن ظرفیت‌های تولید کشور دارد.
سیف با بیان اینکه باید از سیاست‌های دستوری پرهیز شود، خاطرنشان کرد: باید از روش‌هایی که منجر به سرکوب مالی در کشور می‌شود، استفاده کرد.
وی گفت: منابعی که بانک در اختیار دارد توسط سپرده‌گذاران تامین شده است و بانک باید بتواند در حمایت از صنعت از آن استفاده کند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک به عنوان واسطه بین سپرده‌گذار و دریافت‌کننده تسهیلات باید عادلانه رفتار کند، اظهار کرد: در حال حاضر به سپرده‌گذاران 22 درصد سود تعلق می‌گیرد و پرداخت تسهیلات با بهره 25 تا 26 درصدی برای پرداخت به صنعت منطقی است.