kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
گفت‌وگو با تهیه‌کننده «زمانه»

برنامه‌ای برای بررسی و تحلیل دغدغه‌های روز خانواده‌های ایرانی

 
 
 
زهرا مقیمی
برنامه گفت‌وگو محور «زمانه»، با تهیه‌کنندگی سید مجید اکرمی و اجرای امین سلیمی، به بررسی مسائل روز و دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی می‌پردازد. در این گفت‌وگو، اکرمی جزئیات و رویکردهای این برنامه را تشریح می‌کند.
در دنیای پر از تغییرات و چالش‌های اجتماعی، «زمانه» به عنوان برنامه‌ای گفت‌وگو محور، تلاش دارد تا با نگاهی نو به مسائل روز، صدای خانواده‌های ایرانی را به گوش مسئولان برساند. سید مجید اکرمی، تهیه‌کننده این برنامه، در گفت‌وگویی صمیمی به تشریح ایده‌های این برنامه و اهمیت آن در پاسخگویی به دغدغه‌های مردم پرداخته است. او به نقش «زمانه» در تحلیل اخبار و رویدادهای مهم و همچنین نحوه تعامل با مخاطبان اشاره می‌کند و بر لزوم ارائه راهکارهای عملی برای مشکلات خانوادگی تأکید دارد. با ما همراه باشید تا بیشتر با این برنامه و اهداف آن آشنا شوید.
اکرمی درخصوص ایده «زمانه» گفت: برنامه زمانه تلاش می‌کند تا اتفاقات، اخبار و مشکلات را از زاویه نگاه جدیدی واکاوی کند. این نگاه باعث می‌شود به طیف گسترده‌ای از موضوعات بپردازیم. برنامه واکنش سریعی به اتفاقات روز و هفته دارد. خودش را ملزم می‌داند تا در جایی که مخاطب نیاز به اخبار صحیح و دقیق دارد؛ آن را به همراه تحلیلی کارشناسانه ارائه کند تا نیاز مخاطب برطرف شود. 
این تهیه‌کننده تلویزیون با اشاره به اولویت انتخاب موضوعات برنامه ادامه داد: شبکه دو سیما شبکه خانواده است. «زمانه» هم تلاش می‌کند تا مشکلات خانواده‌های ایرانی را بررسی کند و برای آنها راه‌حل و یا ابتکار عمل داشته باشد. در همین راستا وقتی به اتفاقات مهمی مانند ماجرای معدن و یا اخبار محور مقاومت می‌رسیم «زمانه» خود را مکلف می‌داند تا پاسخگوی دغدغه‌ها و اذهان خانواده‌های ایرانی باشد. 
وی با بیان تاثیر اتفاقات غافلگیرکننده‌ در تعیین موضوع برنامه عنوان کرد: در همین مدت، مجبور شدیم با توجه به اتفاقات ضاحیه بیروت ویژه‌برنامه برویم. اولین برنامه زنده شبکه‌های سراسری بودیم که خبر شهادت سید حسن نصرالله و یا خبر موشک‌باران عملیات «وعده صادق ۲» را به مخاطبان ارائه کردیم. این یعنی واکنش سریع «زمانه» متناسب با اتفاقات غافلگیرکننده در موقعیت‌های مختلف که باعث شده مخاطب بتواند از اخبار و تحلیل‌های آن در اسرع وقت استفاده کند.
تهیه‌کننده «زمانه» با اشاره به دغدغه‌های دست‌اندرکاران این برنامه افزود: تلاش کردیم پیگیری مطالبات به‌جای مردم، گفت‌وگو با مردم از طیف‌ها و سلایق مختلف، ارائه محتوا در قالب گفت‌وگوها و آیتم‌های قابل استفاده برای اقشار و خانواده‌های مختلف از تعهدات برنامه زمانه باشد.
اکرمی رویکرد برنامه «زمانه» را داشتن تنوع زبان بیانی و ارائه رویکردهای متنوع دانست و اضافه کرد: زمان برگزاری مناظره از دو طیف محتوای مورد نظر دعوت می‌کنیم تا نقطه نظرات خود را بگویند. با اتفاقی مانند فاجعه معدن طبس، تلاش می‌کنیم تا علاوه ‌بر شنیدن صدای مردم و خانواده‌های داغدیده، از مسئولین مربوطه هم مطالبه داشته باشیم.
این برنامه‌ساز تلویزیونی گفت: در این مسیر طبیعی است که محدودیت‌هایی داریم که البته با همراهی مدیران شبکه دو و رویکرد متفاوت‌شان نسبت به برنامه «زمانه» به حداقل محدودیت‌های سیما رسیده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا با پیش بردن سیاست‌هایی صحیح، بتوانیم با حداکثر تنوع، نقطه نظرات را برای خانواده ایرانی در موضوعات مختلف ارائه کنیم.
تهیه‌کننده «زمانه» درباره تعامل با مخاطبان برنامه گفت: مسیر انتخاب موضوعات در برنامه «زمانه» از پیامک‌های مردم و اتاق فکر شروع می‌شود. خودمان را ملزم می‌دانیم تا در یک هفته، حتماً به سه نوع زمینه موضوعی متفاوت بپردازیم تا اگر اتفاقی در حوزه خاصی افتاده بود، در برنامه مرتبط، به آن خبر هم پرداخته شود. اساساً دو نوع موضوع داریم، موضوعاتی که لازم است تبیینی صورت بگیرد و موضوعاتی که لازم است پیگیری داشته باشیم. اینکه مخاطب بداند حرفش شنیده می‌شود و به دغدغه‌هایش ترتیب اثر داده می‌شود و یا حداقل یک سؤالی طرح می‌شود؛ قطعاً تاثیرگذاری بالایی دارد.
این برنامه‌ساز تلویزیونی بازخوردهای مردمی را دلگرم‌کننده توصیف کرد و ادامه داد: مهم‌ترین دلگرمی اهالی «زمانه» پیامک‌های فراوانی ا‌ست که بدون برگزاری قرعه‌کشی و یا تعریف جایزه برای مخاطبان دریافت می‌کنیم. این نشان‌دهنده هم‌راستا بودن دغدغه مردم با موضوعات مطرح شده در زمانه‌ است که آنها را به واکنش و تعامل پیامکی و یا ارتباط‌گیری با سامانه ۱۶۲ روابط عمومی سازمان صداوسیما می‌کند. علاوه‌بر این روش‌ها، بازخوردهای مردم در صفحات مجازی مرتبط با «زمانه» به‌طور چشم‌گیری در حال رشد است و احتمالاً بزودی امکان تهیه گزارشی درباره تاثیرگذاری این برنامه تلویزیونی و امتداد آن وجود خواهد داشت.
اکرمی در پاسخ به اینکه هدف «زمانه» حل مشکلات است یا بیشتر به بررسی و تحلیل آنها می‌پردازد، تکمیل کرد: زمانه به دنبال یادآوری برخی نقاط کمتر توجه شده به مخاطب است. در نهایت پس از این یادآوری مخاطب معمولا دو نوع رویکرد خواهد داشت: یا حس امید و غرور ملی افزایش پیدا کند و یا مخاطبان را به تأمل وا می‌دارد که چگونه می‌توان شخصاً برای کمتر شدن یک مشکل تلاش کرد. بسته به نوع موضوع و نگرش برنامه به پرداختن به آن؛ هدفی که دنبال می‌کنیم هم متفاوت خواهد بود.